Vitka
Kateřina Tučková
Původní divadelní hra na motivy životního příběhu brněnské hudební skladatelky a dirigentky Vítězslavy Kaprálové (1915–1940) očima jiné brněnské rodačky, spisovatelky Kateřiny Tučkové. Vitka je příběh o závratném vzestupu mladé talentované ženy, která se dokázala prosadit v oblasti dodnes vyhrazené především mužům. Její život byl fascinující směsicí výjimečného nadání, píle a neústupnosti, ale také svobodomyslnosti, kterou šokovala své okolí. Zemřela v pouhých pětadvaceti letech, válkou odříznutá od domova v jihofrancouzském Montpellieru. V té chvíli však už měla za sebou studia v Brně, Praze a Paříži, složila na čtyřicet oceňovaných skladeb, dirigovala významné evropské orchestry a byla životní i tvůrčí partnerkou Bohuslava Martinů, s jehož ženou Charlottou tvořili proslulý milostný trojúhelník. Či mnohoúhelník, vezmeme-li v úvahu její četné milence, mezi nimiž nechyběli známí představitelé meziválečné avantgardy pobývající toho času v Paříži. Kdyby přežila, byla by jednou z nejslavnějších českých žen.... celý text
Přidat komentář
Poutavé, veselé a rozverné čtivo o mladé skladatelce, která měla ráda život a zároveň byla geniální hudební skladatelkou a naší první dirigentkou už před 100 lety. V dobách, kdy ženská měla stát pouze u plotny a dětí, byla zdravě emancipovaná. Po ukončení brněnské konzervatoře se dostala do Prahy a dále až do Paříže. Bohužel zdraví ji zradilo a umírá v pouhých 25 letech.
Velký dík paní Tučkové, která opět sesbírala hromadu materiálů a nám umožnila rozšířit si obzory o pozapomenuté skvělé ženě.
Pěkná kniha napsaná v podobě divadelní hry popisující velmi krátký životní příběh o dirigentce Vítězslavě Kapralové, která zemřela v pouhých 25-ti letech. Určitě si její dílo připomenu, díky autorko za tuto knihu. Nemělo by se zapomínat na nadané umělce.
Fascinující odraz krátkého života velmi nadané ženy, která očividně měla všechny předpoklady předběhnout svoji dobu. Měla na to však jen velmi málo času. Zároveň mě velmi zaujalo její propojení s dalšími velkými osobnostmi své doby. Určitě si chci přečíst ještě Podivné lásky od Jiřího Muchy.
Portrét české skladatelky jako divadelní hru v podání Kateřiny Tučkové jsem si nemohl nechat ujít. Rozverné i dojemné, bavil jsem se.
Takhle útlá knížka mě nadchla! Kateřina Tučková mě nepřestává udivovat. Nijak zvlášť se nezajímám o skladatele (natož dirigenty) z první republiky. A už vůbec nerada čtu divadelní hry, tenhle knižní formát mi fakt nesedí. Vitku jsem otevřela úplnou náhodou a hádejte co? Zavřela jsem ji až po poslední stránce s úsměvem na obličeji a výrazně pozvednutou náladou. Jak to paní Tučková dělá, nevím. Ale tohle čtení je plné jemné nadsázky, humoru a přitom faktografické. Klobouk dolů a děkuji, Kateřino!
Nemůžu se knížek Kateřiny Tučkové nabažit. Formát mě trošku děsil, ale nakonec jsem si připadala, jako kdybych opravdu v divadle seděla a sledovala dění na jevišti. Pouštěla jsem si k tomu hudbu Vítězslavy Kaprálové, protože ač něco vím o Bohuslavu Martinů i Jiřím Muchovi, zjevně to nebylo dost, abych věděla o ní.
Obdivuji Vitku za to, jak si dokázala stát za svým, její cílevědomost, pracovitost, že žila svůj život jak uznala za vhodné sama a nikoliv nikdo jiný, obdivuji K. Tučkovou jak poutavě dokázala její příběh zpracovat.
Super oddechovka na jedno odpoledne. O historii české hudby jsem se nikdy nezajímal a o Vítězslavě Kaprálové, která měla zadostiučinění s Bohuslavem Martinů jsem slyšel prvně. Kniha skvěle zpracována i graficky, kde najdeme i dobové fotografie.
Četla jsem za hudebního doprovodu jejích skladeb, které jsem slyšela poprvé stejně jako jméno a příběh této talentované dívky. Výborně zpracované, paní Tučková je v tomto neobyčejně jedinečná!
To, že Kateřina Tučková vie písať, je známy fakt. Jej dielo Vyhnanie Gerty Schnirch mi rozvrátilo dušu. Keď som videla, že napísala divadelnú hru, vedela som, že ju musím okamžite mať.
Vitka je biografické dielo o brnenskej rodáčke Vítězslave Kaprálovej. Geniálna a talentovaná virtuózka, dirigentka a skladateľka, ktorá sa presadila v mužskom svete. Pri čítaní som ani nemala pocit, že sa jedná o divadelnú hru. Dialógy ma vtiahli do deja, až som mala pocit, že scénu pozorujem na vlastné oči. Vitka sa stala mojou virtuálnou kamarátkou. Dielo vo mne vytvorilo a zanechalo pocit, že sama Vitku poznám a je súčasťou môjho života. Kniha obsahuje aj obrazovú prílohu, takže si k postavám okamžite priradíme tváre a stanú sa tak o niečo reálnejšími postavami.
Viac recenzií nájdete na mojom instagrame: knihariumpodcast
Asi budu za uměleckého barbara, co se týče vážné hudby, ale na osobu slavné české skladatelky a dirigentky Vítězslavy Kaprálové jsem narazil teprve před několika týdny, navíc úplnou náhodou. S partou lidí jsme se poflakovali na Vysočině v okolí kempu u rybníka Sykovce. Celý víkend byl dost neorganizovaný, nikdo nic neřešil, nikdo si nezjišťoval, jaké se v okolí nachází zajímavosti, kam bychom mohli vyrazit na výlet. Po celonočním dešti z pátku na sobotu nás tedy napadl plán, který se nabízel ze všech nejvíc – obejít rybník. Díky tomu jsme se dostali ke studánce Vitulce, nádhernému, klidnému místu schovanému uprostřed lesů kousek nad letoviskem Tři Studně, kde měli Vitky rodiče rekreační chalupu. Ke studánce, kam Vitka chodila na letní procházky se svým slavným milencem Bohuslavem Martinů. Nachází se u ní naučná cedule, která návštěvníka krátce seznámí s Vitky životem. Zatímco ostatní z party odpočívali na lavičkách a děti si hrály v potoce, zhltal jsem těch pár vět a pak už zbytek dne nemyslel na nic jiného. Osud, který na mě silně zapůsobil. Vědě, že za měsíc se do tohoto kraje budu vracet (do nedaleké Fryšavy), začal jsem pak doma pátrat po dalších informacích. Nechtěl jsem ale výčet suchých dat, chtěl jsem umělecky podaný příběh o velké, české umělkyni, již čas nedal příliš prostoru k uplatnění, přesto ten krátký úsek dokázala využít naplno. Divadelní hra od Kateřiny Tučkové toto splnila dokonale. Ač se jedná o pár stránek, Vitka na nich ožívá v podobě, jak jsem si ji představoval. Nejen Vitka, ale i atmosféra umělecké Francie té doby, a hlavně letní bezstarostná pohoda okolí Tří Studní. Po přečtení knihy, v týdnu na začátku září, kdy ve zdejších lesích narazíte spíš jen na pár houbařů než davy turistů, jsem na tomto místě usedl znovu. Na mobilu si pustil Otvírání studánek od Bohuslava Martinů a pokusil se tu bezstarostnost na pár okamžiků ve své fantazii znovu vyvolat.
Tohle se tak těžko hodnotí.
Strhující příběh jednoho z řady talentů až géniů, kterým nebyl dán dlouhý život a oni, jako kdyby to věděli, žili rychle. Mozart (ostatně i Miloš Štědroň v doslovu zmiňuje Schafferova či Formanova Amadea), Hendrix, Morrison, Marilyn Monroe, Sylvia Plath a další. Výpověď o době a svazujících konvencích.
Kateřina Tučková v nezvyklém formátu divadelní hry. Přiznávám, že jsem řadu scén přímo viděl před sebou a říkal si, to je skvělé. Na druhou stranu mi řada obrazů přišla pro divadlo příliš matoucí. Zejména pro velké množství postav, které jsou známé, jenže jejich totožnost není z děje (narozdíl od scénáře, kde jsou jejich promluvy přiřazeny ke jménu) úplně zřejmá. Nevím, jak na divadle působí posunování času a lokality pomocí komentářů. Takhle to vnímám trochu uměle. Ale zvědavost byla podnícena, a pokud se naskytne možnost určitě shlédnu i skutečné divadelní představení.
Nicméně autorka napsala, tak jak to umí, opět zajímavý text, kterému by možná slušelo i filmové zpracování, případně románová forma. Takto to je trochu kaleidoskopické a neuspořádané.
Velice ráda bych tuto hru někdy viděla (nebo slyšela) naživo. O Vitce Kaprálové už jsem dost věděla i před četbou této hry, takže základní fakta jsem znala, ale zpracování je tak dobré, že jsem se i přes to těšila na každou další stránku. Rozhodně stojí za přečtení.
Moc líbezná, smutná a poutavá hra ze zajímavého profesního, geografického i historického hlediska. Kniha mě nadchla natolik, že bych se sama chtěla do této skupiny lidí a Vitky víc ponořit. Graficky je kniha sympatická a zajímavá. Fond se krásně čte. Oceňuji úvod, doslov a přidané dobové fotografie.
Výborný! Postavy mi ožívaly před očima a já se totálně ponořila do příběhu o mladé a talentované skladatelce a dirigentce Vítězslavě Kaprálové. Opět senzační kniha od Kateřiny Tučkové.
"JIŘÍ MUCHA (povýšeně): Hm, Kaprálová ... To mi nic neříká.
VITKA: Tím se netrap. Ostatně těší mě, že můžu prokázat větší rozhled než ty a konstatovat, že patříš bezpochyby k nejzdařilejším dílům svého otce. Jen ty uši ti udělal zbytečně velké."
Viktorie Kaprálová alias Vitka byla takovou nespoutanou neřízenou střelou, hvězdou, která krátce zazářila a zmizela. Učarovala svou nekonvenčností, živelností a kuráží. Ale především talentem, protože pokud je něco opravdové a skutečně dobré, prosadí se i přes počáteční nedůvěru okolí. Nebýt Kateřiny Tučkové, možná bych o této nadané umělkyni nikdy neslyšela a to by byla škoda.
Samotná hra je svižná a živá, stejně jako byla její hrdinka. Skvěle se čte. Doporučuji, 5*
(5/22)
O Vítězslavě Kaprálové jsem četla v jedné knize a osud této nadané hudebnice mě velmi zaujal. Tato kniha mě mile překvapila, jako divadelní hra se četla sama a člověk zjistil další zajímavé informace. Ocenila jsem i fotografie zmiňovaných lidí, hned měl člověk pocit, jako by je znal. Škoda, že Vitka zemřela tak mladá, jistě by složila další krásná hudební díla a určitě by byla uznávanou dirigentkou jak u nás, tak i ve světě.
Štítky knihy
životopisy, biografie ženy divadelní hry české ženy česká hudba osudy žen dirigenti, dirigování hudební skladatelé předčasná úmrtí
Autorovy další knížky
2012 | Žítkovské bohyně |
2022 | Bílá Voda |
2009 | Vyhnání Gerty Schnirch |
2014 | Fabrika |
2018 | Vitka |
Milý, veselý, zajímavý příběh, rychle a dobře se čte a na rozdíl od některých jiných knih této autorky po přečtení nemám depresi.
Moc dobré.