Vlastivědné muzeum
Siegfried Lenz
Zygmunt Rogalla leží s těžkými popáleninami v nemocnici a vypráví budoucímu zeti svůj neobyčejně dramatický životní příběh. Cítí, že musí zúčtovat, že musí někomu vysvětlit, proč se dopustil činu kvalifikovaného jako žhářství. Vlastní rukou totiž zapálil své životní dílo, mazurské Vlastivědné muzeum, které převzal, vybudoval a spravoval nejprve v rodném Lucknowě a později, po válce, ve šlesvickém Egelundu. V jeho vzpomínkách vyvstává dávno zmizelý svět Mazurska, v němž po staletí vedle sebe žily, pracovaly a svářily se nejrůznější kmeny a národnosti, především Němci a Poláci. Vypráví o životě lidí v mlčenlivé, skoupé, tvrdé, ale krásné krajině jezer, lesů a močálů, v desítkách postav rozeznává dnes dobrotu i krutost, moudrost i bláznovství. Vzpomíná na svého tatínka, venkovského mastičkáře a fantastu, na dědečka, který byl vydřiduch a lakomec, na svou první ženu a synka, připomíná si národnostní i politické konflikty, přičemž nešetří ani sebe, ani své krajany. Vypráví o kamarádovi Connym, o válce, o evakuaci Lucknowa, o shledání ve Šlesvicku, kde své muzeum zase obnovil, nikoli s myšlenkou na návrat nebo v nenávisti vůči polskému národu, jemuž řízením dějin Mazursko připadlo, ale protože považoval za přirozené uchovat vzpomínku na společnou minulost. Vyprávění Zygmuta Rogally, který nedopustil, aby jeho díla bylo zneužito, je neobyčejně barvitým, sugestivním a realistickým obrazem lidských osudů naší epochy. Evokuje minulost, ale je zaměřeno na budoucnost.... celý text
Přidat komentář
Pečlivě vystavěný, barvitý a dost rozsáhlý román, který se sice nečte úplně snadno (mj. pro svérázný monologický způsob vyprávění), ale zanechává silné dojmy a takřka živé obrazy Mazurska. Působivé popisy krajiny, zvyků a rozličných postav nejsou samoúčelné, ale poskytují plastický (a nostalgický) pohled na tento svérázný kraj, kde se tradičně míchaly německé vlivy s polskými – a především pak na to, jak se tento zapadlý kraj světa proměnil za dvou světových válek, kdy byl vždy frontovou linií. V příběhu se mísí osobní příběhy a nesčetné drobné příhody s velkými dějinnými událostmi. Obecné sdělení či poučení je ale prosté – lidé se mění a (zejména někteří) dovedou být nesmírně přizpůsobiví. Velmi působivá kniha.
Štítky knihy
německá literatura Německo vzpomínky žhářství muzea poválečná doba společenské romány zranění německé romány popáleniny
Autorovy další knížky
2020 | Přeběhlík |
1974 | Hodina němčiny |
1984 | Vlastivědné muzeum |
1989 | Cvičiště |
1976 | Vzor |
Ako som u Lenzových kníh zvyknutý, mnohé je tu symbolom dačoho iného. Tu je hlavnou témou vlasť, tá pôvodná stratená a tá nová, a v neposlednom rade tá spomienková. Nečíta sa to ľahko, ale je to bomba! Dal som ju čítať ľuďom v miestnom bookclube, tak som zvedavý, čo na to povedia. Zatiaľ však najmenej čitateľná autorova kniha.