Vnitřní smysl Nového Zákona
Květoslav Minařík
Dotisk 2. vydání (?).
Přidat komentář
"Náboženství je nauka veskrze realistická. Zpracovává člověka v jeho současném stavu tak, aby ho dovedlo k harmonickému soužití s jeho srdcem, myslí a duchem a aby na prvém místě odstranilo jeho osobní utrpení. Teprve potom a právě přímo z této činnosti a stále na tomtéž žebříku snah a práce ho dovede ke zvláštnostem, jež jsou pokládány za zkušenosti extatického ducha nebo mysli. Proto se odvažuji tvrdit, že náboženské zkušenosti při duševním pokroku lidstva zevšeobecní na té cestě, po níž jde. Že tudíž je zde náboženská nauka proto, aby pomáhala jednotlivci nebo všem lidem k tomu, aby snáze dospěli k harmonickému žití a soužití.
To, co dnes označujeme za náboženství, je jenom kult čehosi neznámého a kult mravní s mlhavým a zmateným cílem. Jako takové je náboženství mnohdy spíš politickým prostředkem v zápasu o vnější moc. To se stalo proto, že nebyl poznán jeho pravý účel a že povrchní lidé, kteří se ho chopili, je propagovali jako hračku, komedii nebo divadlo pro dav."
Štítky knihy
jóga křesťanství Ježíš Kristus mystika Nový zákon esoterismus, ezoterika
Autorovy další knížky
1990 | Přímá stezka |
1990 | Beseda bohů: Psychologie skutečnosti |
1991 | Jóga v životě současného člověka |
1994 | Pataňdžaliho jógasútra |
1995 | Mahájánské texty |
Druhé čtení po 20 letech. Už to je deprimující. Vůbec jsem si nepamatoval, že jsem to četl. Další deprimující věc. Asi to ani nejde. Jsou to různě dlouhé komentáře k vybraným veršům Nového zákona. (NZ)
Některé mají několik řádek, některé jsou vzácně na několik stran. Ježíšovo učení, jeho jednání, zázraky, to vše se dá vysvětlit z pohledu jógy. Překvapilo mě, jak moc je to protikřesťanské. Pro normální věřící to není.
Církevní křesťanství je s tím v rozporu. Jak je na tom esoterní křesťanství, které neznám, nedokážu posoudit. Křesťanské mystiky jsem nečetl. Autor ukazuje, že NZ obsahuje stejné pravdy jako východní nauky.
Dnes je běžné křesťanství odmítat a tak je to trochu jeho obhajoba. Není to naučné nebo vysvětlující. Na to zde není prostor. Chybí nějaká sjednocující teorie. Je dobré už před čtením znát nauku Květoslava Minaříka. (KM)
Občas je to kritické a tak to není příjemné. Jiné duchovní knihy mohou uklidňovat, ale tady jsou přísné požadavky jógy. Při čtení jsem si uvědomoval svoje chování a nedostatky a tak to není něco, co by se četlo s radostí. :-)
Nejvíc přínosný je začátek. První tři evangelia. Komentáře k Janovu evangeliu jsou dost teoretické. Skutky apoštolů obsahují spíš vysvětlení zázraků. Velká nevýhoda je útržkovitý výklad kvůli veršům.
Zaujme vždy jen pár myšlenek. Myslel jsem, že tam bude víc buddhismu, ale je to hlavně o józe či hinduismu. Našel jsem souvislosti s kabalou. Křesťanství vychází z judaismu a tak se tam jeho esoterní tradice promítá.
Jen jestli tam ty souvislosti s kabalou nevidím jen já. :-) A pak záleží, jak moc se věnujete praxi. Taky proto se to nedobře čte. Je to pro malý počet čtenářů, kteří se zajímají o mystiku, jógu nebo esoteriku.
Ale v původním významu. Dnes se to plete s New Age, jehož stoupenci nemají křesťanství rádi. Nemluvě o (neo)pohanech. Je trapné, že duchovní lidé nechápou Ježíšovo učení a nerozumí křesťanským hodnotám.
Kam jsme se dostali? Nerozumíme vlastnímu náboženství. Nauku KM znám a i tak jsem se ztrácel. Je to těžké čtení. Mě zajímá hlavně tibetský buddhismus. Tohle je asi vhodnější pro ty, kdo věří v Boha.
Asi nejnáročnější kniha, co jsem letos četl. Škoda, že to není srozumitelnější, aby to bylo víc přístupné. Je to především pro žáky nauky KM. Jinak bych to doporučil všem. Lidé by si měli hodnotu křesťanství uvědomovat. 85% 4,5*