Mahájánské texty přehled
Květoslav Minařík , Helena Petrovna Blavacká (p)
Kniha je rozdělena do kapitol, které obsahují jednotlivé zlomky textů. Zlomek I HLAS TICHA Zlomek II DVĚ STEZKY Zlomek III SEDM BRAN
Můj komentář
Zatím jste nenapsal(a) svůj komentář ke knize Mahájánské texty. Přihlašte se a napište ho.
Nové komentáře (2)
Související novinky (0)
Zatím zde není žádná související novinka.
Citáty z knihy (0)
Zatím zde není žádný citát z knihy.
Kniha Mahájánské texty v seznamech
v Přečtených | 13x |
v Knihotéce | 12x |
v Chystám se číst | 13x |
v Chci si koupit | 7x |
Mahajánské texty jsou výběrem z Knihy zlatých předpisů, které svým překladem opatřila pro několik „skutečných mystiků“ v Theosofické společnosti H.P.Blavatská. Překlady těchto předpisů potom doplnil svými komentáři Květoslav Minařík tak, aby „upřímně hledajícím odhalil ještě více z pravé mystiky“. Stejně jako v Přímé Stezce a v Praxi Přímé Stezky je z komentářů slyšet silný apel na mravní kázeň jako základní předpoklad pro překonání světskosti a dosažení nirvány. Minařík píše: „Za počátek mystické cesty nesmíme pokládat soustředění, ale mravní kázeň.“ Kniha je rozdělena do tří částí. První část – Hlas ticha – obsahuje pokyny pro ty, kteří neznají nebezpečí nižších iddhi. Z náboženského hlediska Hlas ticha představuje hlas Boží. Z psychologického je to stav blaženosti, který se musí rozvinout, pokud chceme překonat strasti běžného světského života a dosáhnout harmonie. (str. 12, 4. Mysl je velikým vrahem Skutečnosti. 5. Toho vraha nechť žák usmrtí). Minařík popisuje, že mysl může být usmrcena „vědomým soustředěním s oporami“, což znamená soustředění se na určitý objekt nebo místo v těle. („…mysl přestane putovat jak za dohledu denního vědomí, což se pokládá za vědomé myšlení, tak i podvědomě, což se pokládá za bloudění mysli. Přestane-li mysl putovat, přestane člověku předkládat jeho domněnky a přesvědčení jako objektivní pravdy a to je podmínkou k probuzení postřehovací moci, prorážející si cestu klamnými zdáními ke skutečnosti a pravdě“.) Toto odpovídá popisované praxi vědomé koncentrace na nohy, jak je popisováno v Přímé Stezce. Druhá část knihy -Dvě stezky – zabývá se naukou oka a naukou srdce. Třetí část - Sedm bran – žák vstupuje na stezku, kde sedm bran představuje sedm pevností. Tyto pevnosti jsou ovládány krutými mocnostmi — vtělenými vášněmi. Osobně oceňuji komentáře, které se týkají Strážce prahu. Celá kniha je jedním praktickým návodem. Je dobře čtivá a snadno pochopitelná. Na druhou stranu si uvědomuji, že v některých případech je ke slovům potřeba přistupovat obzvlášť citlivě a číst jejich význam mezi řádky. Když Minařík píše: „Kdo dosáhne naprosté duševní a mravní lhostejnosti a necitlivosti (k radosti a bolesti), aniž přitom dovolil mechanickým zřetelům své bytosti klesnout pod duchovní světlo a jas pravého vědomí, stane se mistrem jógy…“ vnímám onu lhostejnost a necitlivost jako schopnosti odosobnění se. Být pozorovatelem a nenechat manipulovat pudy a emocemi. Knihu doporučuji a určitě se k ní ještě někdy vrátím.