Vraždy a housle
Neil Gaiman
Vypravěč příběhu vzpomíná na to, jak se v dětství setkal se starým osteopatem, někdejším léčitelem Ala Caponeho. A pak poznenáhlu Anglie šedesátých let začíná splývat s Chicagem let dvacátých v úchvatně nakresleném příběhu o paměti a zlu.
Literatura světová Komiksy Fantasy
Vydáno: 2006 , NetopejrOriginální název:
Violent Cases, 1987
více info...
Přidat komentář
V době, kdy to vyšlo mě to moc neuchvátilo, ale napodruhé už je to jiná káva. Psychedelicky nespolehlivě odvyprávěná storka parádně koresponduje s McKeanovou obrazovou složkou.
V době svého vzniku v roce 1987 byly Vraždy a housle propagovány jako originální, experimentální a nežánrový komiks, dnes bych přidal něco o eleganci a zlaté síni slávy. Tohle dílko je radikálně jiné, než hrdinná DC klasika a stejně daleko má i k nezávislým malonákladovým publikacím. Je to úžasný umělecký počin, který svého času vytvářel zcela nové a sofistikované komiksové standardy. Rafinovaně napsaný příběh dokonale souzní se stejně tak nádhernou kresbou v téměř monochromatickém kolorování. Přestože se Dave McKean vzdal výrazných barev a Neil Gaiman vypreparoval ze scénáře adrenalinové momenty, nic to neubírá na působivosti, s nímž tento jejich projekt buší do čtenářů. Například ty úžasné celostránkové koláže, detailní nájezdy, transformace postav, přechody od skic k téměř fotografické preciznosti - magické, úchvatné, impozantní. Škoda jen, že za slabou hodinku je po všem. Chtěl bych číst dál, chtěl bych víc, mnohem víc…
Zajímavý komiks. Ani to pořádně nezačne, ani to pořádně neskončí. Celé je to tak trochu tajuplné, ale ne děsivé. Zároveň je celý příběh napsaný tak, že si ho lze vyložit několika způsoby. Proto asi ty odlišné kometáře .... záleží, co si vyberete. Já byl ze začátku zvědavý na celou pointu - a kdybych od toho neustoupil, byl bych jedním ze zklamaných recenzentů. Naštěstí jsem měl dost rozumu nakonec rozum nepoužívat. Co se hodně povedlo je kresba - netradiční, ne - NETRADIČNÍ a svérázná. Z čeho jsem ale byl nejvíc nadšený - kresba - na první pohled v pozadí a ujetá ruku v ruce vypráví celý příběh a dokonale ho doplňuje. Není to na první pohled patrné - sám jsem si toho všiml až někde v polovině a do té doby jsem si spíš říkal, že se to celé moc nepovedlo. No, nakonec to byla fajn oddechovka, která vás ještě chvíli po tom co jí odložíte donutí přemýšlet, jak to všechno vlastně bylo.
Naprosto zbytečný komiks, který si po týdnu ani nebudu pamatovat. Naprosto mě iritovalo, že by takhle někdo mluvil se čtyřletým dítětem.
Příjemné snové probírání se závěsy vzpomínek k rozevlátým záclonám vytěsněného až k pohledu do zamračeného mlžného dne, kde nakonec vše do sebe zaklapne a snad jako sen tak rychle nevyprchá. Ideální počteníčko na pošmourné podzimní dny, ale je zřejmé, že McKean i Gaiman mají své vrcholové kousky teprve před sebou.
e-book: tento komiks Vraždy a housle je skvěle proveden a proto všem moc doporučují..
PS: mohlo to byt o par stan delší...
Splácím přečtením jeden dluh. Vynikající dílo, které mistrné míchá ty nejtajnější pocity v nás. Al Capone jako tlustý klaun? Inu, všechno je možné. Přečteno jako ebook.
Autorovy další knížky
2006 | Nikdykde |
1997 | Dobrá znamení |
2001 | Američtí bohové |
2017 | Severská mytologie |
2007 | Koralina |
Ta vizuální stránka je prostě naprosto skvělá a slouží i samotnému příběhu o paměti a vnímání světa očima zasněného dětství, kdy např. jedna z postav se v průběhu vyprávění asi třikrát transformuje do jiné podoby. Myslím si, že Gaimanův záměr, jsem pochopil. Dětskou optikou se jedná o vlastně dosti zkreslené dobrodružství plné mafiánů a střílení, ale realita byla a je vždy mrazivější a krutější. Proto taky odlišné styly kresby, kdy někdy je až fotorealistická jindy zas jen v náčrtcích. Symbolika prázdného věšáku je trefná.