Výchovné problémy s žáky z pohledu hlubinné psychologie
Richard Jedlička
Autor ve své knize vychází z výchovného přístupu, jenž respektuje individuální zvláštnosti žáků. S vědomím náročnosti tohoto přístupu a s oporou o řadu kazuistik dokládá, jak může být individualizovaný přístup v konkrétních případech úspěšně realizován u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, v případě hrozby sociálně patologického vývoje, nebo naopak při podpoře latentního nadání. Cílem jeho textu je srozumitelně vyložit, jak různé analytické směry rozumějí problematice socializace v rámci rodiny (ve vztazích k rodičům a sourozencům) i školy (ve vztahu učitel – žák). Autor na konkrétních příkladech demonstruje, jak pochopení podstaty raných frustrací a poruch v sociálních vazbách usnadňuje porozumění aktuálním vztahovým problémům u dospívajících. ... celý text
Přidat komentář
Kniha poskytuje zajímavý a poměrně vyčerpávající přehled o vývoji dítěte a dospívajících a jeho potřebách v jednotlivých etapách. Teoreticky a na kazuistikách ilustruje, kde se berou různé problémy i jak s nimi pracovat a napravit je. Co ale pokládám za velmi zavádějící, je název knihy, který naznačuje, že se jedná o příručku pro učitele s praktickými radami. Toho jsem se tak úplně nedočkala - samozřejmě se téma školy v knize objevuje, protože je v době dětství a dospívání zásadní, ale velké část knihy se týká již období raného dětství a naopak, jinde sledujeme kazuistiky i poměrně daleko po skončení školní docházky, mnohé problémy navíc ani nejsou školou řešitelné. Pokud by měla být určena primárně učitelům, pak bych čekala trochu větší zacílení tímto směrem. Takže kniha je velmi dobrá, ale název dost zavádějící.