Vynález samoty
Paul Auster
Román amerického autora, jehož ústředním tématem je paměť a její utváření v životě jedince. V první části, nazvané Portrét neviditelného muže, autor popisuje vzpomínky a pocity, jež v něm vyvolává smrt jeho otce, odtažitého a zdrženlivého muže. Vyřizování pozůstalosti přivádí vypravěče k rekonstrukci důvodů otcova samotářského života. Náhodně odkrývá utajenou šedesát let starou rodinnou vraždu, která je i pozdním klíčem k pochopení obtížného otcova charakteru a vztah v typické rodině amerických židovských přistěhovalců. V druhé části, Knize paměti, která je vlastně eseji o minulosti a jejím vztahu k přítomnému okamžiku, se vypravěč neustále pohybuje na hranici mezi fiktivním světem slova a skutečností. Prostřednictvím mozaiky obrazů, analogií, mytologických či biblických odkazů a aluzí vytváří svět, jenž ho v samotě jeho vyprávění spojuje jak se světem odloučeného syna, tak s minulostí jeho předků a jejich příběhů.... celý text
Literatura světová Romány Biografie a memoáry
Vydáno: 2000 , ProstorOriginální název:
The Invention of Solitude, 1982
více info...
Přidat komentář
Výborné pojednání o životě, rodině, býti synem a otcem, příčinně a důsledku, o roli paměti a zapomínání-vzpomínání. Pan spisovatel A. mě znovu utvrdil v tom, že patří k mým neoblíbenějším autorům. Jediné "výtka" je snad v tom, že jsem intelektuálně "nestíhal" pobírat druhou část knihy, Knihu paměti, přece jenom zde Auster chtěl říci příliš mnoho na příliš malém rozsahu a je těžké vnímat tu smršť informací. Možná že tuto knihu plně docením až za mnoho let.
Je to už docela dlouho, co jsem tuhle knížku četl. Jedná se spíše o autobiografickou esej s množstvím literárních odboček a úvah na téma samoty, melancholie atd. Moc si z toho už nepamatuju, jen že to bylo jiné než ostatní Austerovy knihy. Pomalejší a snad by se dalo říct tematicky koncentrovanější na samotné téma samoty autorova otce. Rozhodně je to ale zajímavá knížka, která stojí za přečtení.
Při druhém čtení: Asi nejlepší Austerův román. Je to jeden z nejlepších spisovatelů.
Štítky knihy
americká literatura životopisné, biografické romány osamělost pátrání v minulosti rodinná tajemstvíAutorovy další knížky
2008 | Newyorská trilogie |
2005 | Kniha iluzí |
2009 | Muž ve tmě |
2007 | Brooklynské panoptikum |
2005 | Sklené mesto |
S Austerem u nás poslední roky tak trochu usínají na vavřínech, pokud jde o jeho publikace (rád bych si třeba přečetl i chybějící 'Moon Palace' a jeho poslední '4 3 2 1'), ale i tak se mi daří sehnat, co je zatím k mání a tak nějak se tím postupně prokousávat. 'Vynález samoty' je z trochu jiného soudku, protože text (1982) se řadí mezi Austerovy první publikované memoáry/esejistické práce, zde konkrétně rekonstruuje portrét nedávno zesnulého otce, jak jinak než opět nezaměnitelným stylem - neviditelný muž, co proplouval životem po jeho povrchu, s nečekaným tajemstvím, o kterém nikdo nevěděl... zní to jak jedna z epizod Věřte nevěřte. Škoda, že kvalita prvního textu je tak moc tam, kde Auster je ten Auster, co mě baví číst, protože druhá část, Kniha paměti, skočí do takovýho pim pam pom, přeskakování, tuny narychlo spíchnutých motivů, myšlenek. Tam a sem. Chce to být všechno a proto to není nic. Dohromady je to takové nesourodé, výsledek je takovej experimentální ping pong co absolutně přetrhl tu nit, kterou vybudoval v první polovině. Připomnělo mi to, když Bukowski mluvil o Henrym Millerovi a říkal něco v tom smyslu, že dokud se drží nohama na zemi, tak se to dá docela dobře číst, ale jakmile začne filozofovat s hlavou v oblacích, jeho psaní jde z kopce dolů - podobně se cítím okolo téhle knihy. 'Portrét neviditelného muže' určitě stojí za přečtení, ale u 'Knihy paměti' se Auster snaží o nějakou homage, odkazy na další autory, nebo alespoň něco v tom smyslu a když se rozhodne jít touhle cestou, obvykle tím trpí kvalita jeho textu, vznikne z toho takovej postmodernistickej guláš, jehož kvality se tak nějak objevují a vytrácí stránku od stránky.
"Pravdou také je, že "člověk s dobrou pamětí si nic nepamatuje, protože nic nezapomene," jak napsal Beckett o Proustovi.
Je pravda, že musíme, stejně jako Proust ve svém rozsáhlém románu o minulosti, rozlišovat mezi pamětí ovládanou vůli a pamětí neovládanou vůlí."
Pinocchiova dobrodružství možná stojí za přečtení.
"Teprve v temnotě samoty totiž začíná dílo paměti."