Vynálezárium
Robin Král
Veselé a "zaručeně pravdivé" příběhy vzniku mnoha vynálezů od kola přes šicí stroj až k inkubátoru, zpracované v deseti různých básnických formách, jako je například balada, sonet, kaligram nebo limerik. Každou báseň doprovází vtipná a výstižná ilustrace a kniha tak - kromě nenápadného poučení o možnostech poetických forem - nabízí především desítky básniček, které dětského čtenáře určitě rozesmějí. Pro děti 8 - 14 let.... celý text
Přidat komentář
Rozhodně mi nepřipadá, že je to kniha pro děti. Skoro nechápu, proč je takto zařazena. Podle mého ji mohou ocenit středoškolští učitelé, češtináři vůbec a vzdělaní rodiče, kteří jsou ochotni takovou knihu číst spolu s dětmi, odpovídat na jejich dotazy a doplňovat samozřejmé nedostatky v jejich vědění. Podle mého může v rukou kreativního dospělého udělat výbornou službu jak básnivosti samotné tak i všem uvedeným vynálezům a vynálezcům. Nevím, co tu mělo mít přednost, zda málo známé a naprosto neznámé básnické formy anebo vynálezy. A je mi to vlastně jedno. Já jsem s knihou strávila několik příjemných chvil, bavilo mě dohledávat na internetu něco, co jsem nevěděla, usmívala jsem se u nápaditých a mnohdy vtipných ilustrací a celá kniha mi připadala hodně inspirativní. Odhaduji, že i někteří češtináři neznají všech deset zde popsaných básnických forem. A napadá mě, že by dobrý učitel starších dětí dokázal připravit lekci, v níž by i žáci poznali, že jsou podobného básnění také schopni.
Když jsem si knihu kupovala a když jsem ji poprvé otevřela, neměla jsem žádné očekávání. Tento předpoklad je výhodou pro pozdější (ne)dojmy, tedy: nebyla jsem zklamaná.
Nápad výborný, ale dovoluji si tvrdit, že provedení pokulhává, zejména potom po stránce praktické - Předpokladem pro úspěšnou četbu je vzdělaný předčítající se smyslem pro humor. Nedá se tedy s čistým svědomím říct (alespoň dle mého skromného mínění), že je kniha určena k samostatné četbě menších čtenářů. Přijde mi, že by to mohl být dobrý spouštěč vzdělávací debaty. Kdyby rodič pokaždé své ratolesti přečetl jednu kapitolu a poté jednotlivé vynálezy dítěti vysvětlil, mohl by tak mít skvělou příležitost obohatit jej o vědomosti, ke kterým se možná vě škole dostane daleko později, jestli vůbec. (Jako vynález knihtisku Gutenbergem, nebo třeba kostkový cukr).
Nejvíc se mi líbila úvodní básnička, přišla mi roztomilá, některé další mě pobavily a srovnala bych je snad na úroveň klasika Žáčka, jiné mě nejen neohromily, ale mohly by se i špatně číst. Trochu mě mrzí, že nebylo zahrnuté haiku, např. místo Gazelu o kterém jsem nikdy neslyšela (aspoň jsem se obohatila o něco nového), ale haiku by mohla být výzva. Taky bych doplnila každou báseň o název, který by prozrazoval vynález o kterém pojednává, u jedné, nebo dvou básniček jsem trochu luštila.
Další věc, která se mi úplně nezdála, jest stránka grafická. Obávám se, že záměr hry s typografií, (zejména pak změny velikosti písma, potřeba otáčení knihy, pravděpodobná potřeba zrcátka k přečtení části od Gutenberga, pokud neumíte číst zrcadlově, jako já po letech práce s grafikou, kdy koukáte na písmo práve tímto způsobem, etc.) jde přímo proti mé teorii, že to je kniha spíše určená k předčítání dítěti a následné doplňování informací. Zmíněná grafická úprava tento způsob četby předčítajícímu značně ztíží, nejsem si pak jistá, že to děti zrovna v této složité kombinaci ocení. Možná kdyby to byla součást knihy, která se dobře čte dětem samotným, bylo by to více oceněno čtenáři.
Ilustrace jsou kapitola sama o sobě, styl se mi poměrně líbí (díky obálce se přiznám, že jsem v této oblasti snad skutečně čekala trochu něco víc), ale přijde mi, že má na něm autorka před sebou ještě hodně práce, aby měl dobře konzumovatelnou formu, přiklonila bych se k ještě umocněnější nadsázce, nebo styl naopak trochu umírnit, bohužel mi to přišlo nějak ztracené mezi tím a tudíž jsem nebyla schopna ilustrace tolik ocenit. Přímo ke knize by se mi snad lépe hodila o chlup minimalističtější záležitost více zaměřená na vynálezy, které zde mají mít hlavní roli (jako tomu bylo u básně se žárovkou, sluchátky a morzeovkou.)
Jako celek mi zkrátka kniha nějak neštimuje, proto ***. Kdyby byla úplně mimo, snad by to bylo lepší, než nesplněný potenciál, který v této knize cítím. Ač to snad může působit jako příliš mnoho kritiky, výsledek na mě, jako na dospělou osobu, působil dobře. Kniha si své místo v mé knihovně najde, i když ji snad nebudu vyhledávat nějak pravidelně. V mé sbírce dětské literatury a pohádek se za ni určitě stydět nebudu a vřele ji doporučuji vzdělaným rodičům, kteří chtějí rozproudit se svými potomky vášnivou debatu o vědě!
Jako nápad je to dobrej... ale ve finále z něho vylezl paskvil. Dětem bych nemotala hlavu básnickými formami, když už se pomalu nechytají ani v těch vynálezech. Obojí předpokládá ze strany čtenáře alespoň základní znalost, kniha totiž vědomosti nikam dál nerozvíjí (což ale, uznávám, asi není její účel). Humoru je tady poskrovnu a ilustrace jsou dle mého názoru značně odfláknuté. Básničky jsou pro děti už tak velkej opruz, proč ho ještě umocňovat absencí barev? Celkově tedy úplně nechápu, jak mohlo v ML v konkurenci s Černou a Fučíkovou zvítězit právě toto.
Autorovy další knížky
2015 | Vynálezárium |
2014 | Ferdinande! |
2018 | Řez kočkou |
2021 | Usínací knížka |
2017 | Co mají na práci myšky a myšáci |
Mé děti baví, mě baví. Líbí se nám ilustrace i rýmy. Výčet vynálezů je takový náhodný, ale jinak mi přijde kniha celistvá. To, že jsem se i já přiučila něco o básnických formách mi připadá jako příjemný bonus a když jsem se nečekaně dostala do situace, kdy jsem měla vytvořit báseň, věděla jsem, kam jít pro inspiraci, díky za to!