Vysněné světy
André Maurois
Sbírku povídek slavného francouzského prozaika André Mauroise spojuje titulní motiv vysněných světů. Všechny pojednávají o umělcích a intelektuálech, kteří opouštějí danou skutečnost a znovu se vtělují v imaginárních postavách a prostředích. Úvodní text, který slouží jako beletrizovaná předmluva, představuje dívenku Františku (Francoise), která si vysnila krajinou Meïpe, teprve když se její dětství kvůli změně chůvy stalo nespokojeným. Povídka KARIÉRA vypráví o spisovateli, jenž se stal slavným, přestože nikdy nic nenapsal. OMYL ZAVINĚNÝ PANEM BALZACEM líčí tragédii geniálního mladíka, jehož život převrátilo gesto Balzakovy postavy, které se pokusil napodobit. PORTRÉT HEREČKY líčí tragédii dvou sester, dcer slavné anglické herečky 2. poloviny 18. století Sarah Siddonsové, které se obě zamilují do mladého malíře. POSLEDNÍ DNOVÉ POMPEJÍ pojednávají o tragickém manželství autora stejnojmenného románu, Edwarda Bulwer-Lyttona, s dívkou Rosinou.... celý text
Literatura světová Novely Romány
Vydáno: 1931 , MelantrichOriginální název:
Les Mondes impassibles
více info...
Přidat komentář
„Vysněné světy“ jsou soubor čtyř povídek Andrého Mauroise. Dvou biografických, jež lze zařadit k typickému mauroisovskému druhu non-fikce, a dvou, jež asi budou fiktivní, ale pravděpodobně mají autobiografické prvky. Všechny pojednávají o umělcích a intelektuálech, kteří opouštějí danou skutečnost a znovu se vtělují v imaginárních postavách a prostředích.
Úvodní text, cosi na způsob beletrizované předmluvy, vypráví o dívence Fracoise, která si vysnila město či říši jménem Meïpe. Udělala to teprve tehdy, když odešla její chůva a Francoisino dětství se stalo nespokojeným. Tentýž motiv – únik do fiktivních světů jako reakce na neštěstí ve skutečném životě umělce – je červenou nití sbírky.
Nikde na internetu se informace k obsahu nedají dohledat, proto jsem do sekce Povídky přidala anotace všech čtyř textů, které následují.
Knížku jsem poprvé četla kdysi v pubertě a uvízly mi z ní v paměti citáty, jako je tento výrok Hippolyta Taina: „Redukoval jsem lásku na jedinou funkci a tuto funkci na její minimum.“ Když nad ní přemýšlím u druhého čtení, zdá se, že nepochybně posílila moji hrůzu z manželství a určitý emocionální nihilismus, ač to jistě autor neměl v úmyslu.
Jako veškerá tvorba Andrého Mauroise je plná humanismu, znalosti lidské povahy a moudrých, duchaplných aforismů. Na začátku druhé povídky například postava vypravěče dokáže v jediném monologu vyjádřit totéž, na co Carl Gustav Jung potřeboval celoživotní dílo. V celých „Vysněných světech“ najdeme pozoruhodné myšlenky o podstatě osobnosti, o povaze spisovatele a o tom, jak se rodí umělecká genialita.
A v neposlední řadě miluji tu atmosféru Francie z přelomu 19. a 20. století. Díky téhle knížce si dovedu představit studium na slavných institucích, jako je École Normale nebo Lyceum Jindřicha IV., které už po generace pěstují francouzskou elitu. Myslím, že způsob, jakým studuje vypravěč ve druhé povídce, měl vliv na moje vlastní středoškolská studia. Také jsem s bezmezným zanícením a emfatickou vervou trávila dny návštěvami galerií, museí a divadel, četbou klasické literatury a intelektuálními hovory na procházkách zahradami, a bylo to tak – romantické. Mauroisovi vděčím za utváření svojí osobnosti.
Část díla
Kariéra
1931
Omyl zaviněný panem Balzakem
1931
Portrét herečky
1931
Poslední dnové Pompejí
1931
Autorovy další knížky
1998 | Dějiny Anglie |
1994 | Dějiny Francie |
1963 | Život sira Alexandra Fleminga |
1939 | Dvě lásky Filipa Marcenata |
1979 | Životopis lorda Byrona |
Po dlouhé době návrat ke starší literatuře - v případě André Mauroise chybu neuděláte, tyhle knížky jsou totiž o lidské povaze a tím pádem moc nestárnou.