Za horizontem lidských práv

Za horizontem lidských práv
https://www.databazeknih.cz/img/books/42_/422171/bmid_za-horizontem-lidskych-prav-wlv-422171.jpg 5 20 20

Ideologie lidských práv se stala sekulárním náboženstvím naší doby. Má svá dogmata, své svaté, své mučedníky, své křížové výpravy a svou inkvizici. Ačkoli byla formulována s úmyslem zabránit tyranii a přinést svobodu, nakonec se sama stala svazující. Autor v této knize zkoumá dějiny lidskoprávního diskurzu, jeho předchůdce a jeho současné dopady na společnost. Odhaluje člověka antiky jako neodlučitelného od svého rodu či komunity. Sleduje dlouhou cestou od toho, jak rané křesťanství přisoudilo každému člověku nesmrtelnou duši, až po současné zbožštění člověka jakožto egoistického jednotlivce. Poukazuje na kulturní a historickou relativitu lidských práv. Jejich absolutizaci a univerzalismus považuje za formu západního etnocentrismu. Vrhá světlo na jejich ideologizaci v prospěch západních zájmů a globalizace a především poukazuje na jejich atomizační a dezintegrační dopady na společnost. Francouzský filosof Alain de Benoist (*1943) je zakladatelem a předním představitelem Sdružení pro výzkum a studium evropské kultury (Groupement de recherche et détudes pour la civilisation européenne, GRECE). Je autorem několika desítek knih: kromě lidských práv psal i o indoevropských jazycích a náboženstvích, o dějinách filosofie, o ekonomice, o totalitarismu a o geopolitice. Ve své aktuální knize Za horizontem lidských práv předkládá jedinečnou kritiku jednoho z nejzávažnějších problémů naší doby.... celý text

Politologie, mezinárodní vztahy Právo Sociologie, společnost
Vydáno: , Sol Noctis
Originální název:

Au-delà des droits de l'Homme. Pour défendre les libertés, 2016


více info...

Přidat komentář

chamyl
19.11.2022 4 z 5

Lidská práva musí být bezpodmínečně dodržována a upřednostňována před ostatními právy, a to i za cenu porušování a upozaďování lidských práv.
Zajištění svobody jednotlivce zajistíme i za cenu omezení jeho svobody.
Mám právo vám prodat vše, co si máte za povinnost koupit.

Zajímavě a široce pojaté úvahy i geneze lidských práv dokládající věčný a aktuálně sílící souboj mezi individuální svobodou a závazky vůči společnosti. Mravenci a včely mají jasno od nepaměti. Lidé se ovšem budou zřejmě vždy pohybovat v opakujících se kruzích, jejichž rotace skončí až s posledním zcela svobodným, leč však osamoceným a nešťastným člověkem nemajícím už žádnou příležitost se vůči někomu či něčemu vymezit a uplatnit tak nárok na svá nezcizitelná práva.

HanzKaufmann
18.12.2021 5 z 5

Deklarace lidskych prav je jako nastroj na rozvraceni kazdeho rezimu, ktery odmita vyrobni a konzumni styl zivota. Slouzi jako ospravedlneni blaznive masinerie zisku.


kurama45
29.01.2021 5 z 5

„Univerzalismus je zkaženou verzí objektivity.“

Lákavo provokatívne. Žiadne také, že ľudské práva nadovšetko. Autor búra tabu ich nediskutovateľnosti a prirovnáva ju k stredovekej nediskutovateľnosti Biblie, t. j. ľudské práva (ľ. p.) ako novodobé náboženstvo.

V súčasnej dobe ľ. p. ospravedlňujú nadmerné zásahy štátu do spoločenského života, stali sa nástrojom ovládania mysli a podľa Benoista by sa tak k nim malo pristupovať.

Kniha má štyri časti. V prvej jasne ukáže, že ľ. p. tak, ako sú prezentované, sú právami človeka žijúceho vo vzduchoprázdne, nenaviazaného na žiadnu spoločnosť, či kultúru. Spoločnosť je niečo menej než jednotlivec a je iba súčtom týchto jednotlivcov. Keďže ide o práva egoistického človeka odlúčeného od spoločnosti a komunity, za najdôležitejšie sa považuje vlastnícke právo. Deklarácia ľ. p. hlása práva majetného jednotlivca buržoázneho kapitalizmu = homo economicus.

V ďalších častiach sa Beonit zaoberá históriu vzniku ľ. p., hľadaním spoločného základu pre ne, rozdielnosťou ľudských kultúr a končí to pojednávaním o slobode, demokracii a vojne.

Najviac sa mi aj tak páčilo, ako západné a mocenské kapacity v minulom storočí prišli s geniálnou myšlienkou, že spíšu akúsi bibliu ľ. p.. A tak poslali všetkým múdrym svetovým hlavám tej doby (filozofom, náboženským vodcom a geniálnym mysliteľom) požiadavku, aby im napísali, aké práva tam podľa nich patria. No a všetci im v podstate odpísali, že to je síce pekné, ale čo keby sme sa najprv vysporiadali so svojimi povinnosťami. Geniálne.

Thanateros
28.02.2020 5 z 5

Skvelá kniha, ukazuje, že smerovanie spoločnosti smerom k atomizácii a odcudzeniu je daná už samotnými formuláciami doktríny ľudských práv, ktoré sa vyvodzujú z pozície subjektu - od všetkého odtrhnutého jednotlivca. Dúfam, že sa dočkám rozpracovania tejto tématiky, a to hlavne riešením otázky, ako základné právne dokumenty reformulovať tak, aby bola zachovaná sloboda a kultúra bola zároveň chránená pred excesmi nezodpovedného jednotlivca.

Miro.slav
29.12.2019 5 z 5

Alain de Benoist analyzuje filozofiu a celkovú koncepciu ľudských práv z pohľadu európskej novej pravice. Samotná koncepcia ľudských práv tu dostáva dosť zabrať. Páčilo sa mi ako Benoist dôvodí, že samotné ľudské práva sú práva jedinca bez akéhokoľvek ukotvenia (národného, etnického, náboženského, historického alebo kultúrneho). Sú to vlastne práva človeka izolovaného, osamelého, abstraktného, neexistujúceho. Okrem toho, ľudské práva sú vlastne akousi naivnou snahou ako udržať človeku istý životný štandard. Benoist krásne poukazuje na to, že každý hovorí iba o právach, ale o povinnostiach nehovorí takmer nikto. Táto útla knižka je síce občas náročná na čítanie a porozumenie, ale inak je bezchybná.