Začněte s proč: Jak vůdčí osobnosti inspirují k činům

Začněte s proč: Jak vůdčí osobnosti inspirují k činům
https://www.databazeknih.cz/img/books/17_/172655/bmid_zacnete-s-proc-jak-vudci-osobnosti--Kvr-172655.png 4 135 135

Simon Sinek toužil objevit, co společného mají úspěšné osobnosti ve vedení firem i mimo ně. V jeho hledáčku se mimo jiné ocitl Martin Luther King Jr., Steve Jobs i bratři Wrightové. Při studiu vůdčích osobností a organizací, které velkou měrou ovlivnily svět, Sinek zjistil, že všichni uvažovali, jednali a komunikovali přesně stejným způsobem – vždy začali s otázkou PROČ a až poté řešili, JAK a CO zrealizovat. Autor tento model nazývá zlatý kruh. - Každá organizace umí vysvětlit, CO dělá. - Některé umějí vysvětlit, i JAK to dělají. - Ale jen málo z nich dokáže formulovat, PROČ to dělají. Za PROČ se přitom nepovažují peníze nebo zisk, to jsou vždy jen výsledky. Osobnosti a firmy, které znají své PROČ, nepotřebují manipulovat – ony inspirují. Lidé je následují ne proto, že musejí, ale protože sami chtějí. Zaměstnance jejich práce těší, spatřují v ní smysl, mají zázemí a hrdost. Zákazníci jsou loajální, ochotni poskytnout podporu i v těžkých časech, imunní vůči manipulacím ostatních. Začněte s PROČ je kniha pro čtenáře, kteří sami podnikají, budují, vedou či teprve plánují, že se do něčeho pustí. Pokud principy zlatého kruhu správně uplatníte, stanete se sami přínosem pro malé i velké podniky, neziskové organizace i politické strany. Takže, proč vaše společnost vůbec existuje? Zdánlivě jednoduchá otázka... ale pokud si na ni umíte odpovědět, změní vše. „…Mezi opakovaným nákupem a loajalitou je velký rozdíl. Opakovaný nákup znamená, že si u vás někdo něco koupí vícekrát. Loajalita znamená, že jsou lidé ochotni se vzdát lepšího produktu nebo lepší ceny, aby mohli opět koupit u vás. Loajální zákazníci se mnohdy ani neobtěžují tím, aby zkoumali, zda konkurence nemá lepší podmínky…" Sami si můžete lehce dosadit společnosti, které takto fungují – Apple, Southwest Airlines, Harley-Davidson… Sinek však jen nepopisuje postup těch úspěšných, na jiných studiích vysvětluje příčiny pádu dříve mnoho let úspěšného kolosu Wal-Mart nebo také neúspěch mp3 přehrávačů Dell. Zkrátka, nelze jen opsat postupy někoho jiného a aplikovat je na vlastní podnik. Bez jasného PROČ nelze zvítězit. Tato kniha je určena všem, kteří chtějí inspirovat ostatní, nebo kteří chtějí najít někoho, kdo bude inspirovat je.... celý text

Literatura naučná Osobní rozvoj a styl
Vydáno: , Jan Melvil
Originální název:

Start With Why: How Great Leaders Inspire Everyone To Take Action, 2009


více info...

Přidat komentář

Život-je-Růst
19.07.2024 3 z 5

Zajímavý koncept a myšlenka. Bohužel mě osobně kniha moc nenadchla a nebavila číst.

charlizee
07.04.2024 4 z 5

Simon Sinek je marketingový konzultant a motivační řečník. Otázkou „PROČ podněcuje organizace a jednotlivce ke schopnosti inspirovat druhé a učí je, jak si takové jednání osvojit bez nutnosti vrozených predispozic.
Každou myšlenku začíná právě úvahou nad proč - protože když si nedokážeme odpovědět na proč, nemůžeme vědět ani jak. Předkládá přitom svůj koncept Zlatého kruhu, pro který ho inspiroval zlatý řez, jednoduchý matematický vztah, který dodnes fascinuje nejen matematiky a další přírodovědce, ale také architekty, malíře, hudebníky a jiné umělce. Zlatý řez je v podstatě vzorec pro ideální proporce a krásu a ukazuje, že v přírodě existuje mnohem více řádu, než se na první pohled zdá: například v symetrii listů nebo geometrické dokonalosti sněhových vloček.
Čtenáři Sinekovi vyčítají, že velmi často volí jako příklad společnost Apple a že jeho texty pak působí jako reklamní kampaň. Jakou jinou společnost ale zvolit, aby byla celosvětově dostatečně známá a zároveň ve shodě s principy, které autor vyznává? Mně dává využití jednoho hlavního příkladu pro pochopení celku perfektní smysl, přijde mi to snazší, než skákat od jednoho k druhému a muset se tak soustředit i na to, o kom je právě řeč.


pavel6016
21.06.2023 2 z 5

Pusťte si čtvrthodinovou TED přednášku od Sineka a ušetříte peníze za zbytečně, ale strašně ZBYTEČNĚ protahovanou knihu.

hu_87
25.04.2023 2 z 5

(SPOILER) Tahle kniha se mi od autora vůbec nelíbila. Přijde mi to jako slátanina několika příběhů o nějakých organizacích a neustále se opakující PROČ (a reklama na Apple). Kdybych četla pouze tuto knihu, řekla bych si, že autor nepíše moc poutavě. Naštěstí jeho "Lídři jedí poslední" mě přesvědčilo o tom, že autor umí psát... tohle ale nemohu doporučit. Když jsem to dočetla, tak jsem si říkala, co že jsem se to nového dozvěděla.

Tohle "PROČ" zkrátka musí být nějaký vyšší smysl. Něco, čemu věříte a něco, co oslovuje váš emoční mozek. A když budete mít svoje PROČ a bude mu věřit i vaše organizace, pomůže jim to nejen k vyšší produktivitě, ale i k pocitu sounáležitosti s organizací. Tohle si stačí pamatovat. Jestli něco děláte jenom pro peníze, je logické, že po čase vás to přestane vnitřně bavit nebo naplňovat. Jestli chcete, aby vás vaše práce naplňovala, musíte věřit tomu, co děláte a být v tom autentičtí - tedy vaše idea se musí shodovat s tím, co budou říkat okolí vaše činy.

Derpette
07.01.2023 3 z 5

Musím souhlasit s ostatními názory, klidně by stačil poloviční rozsah. Navíc jsem si celou dobu přišla, jako když čtu reklamu na Apple. Víc než neustálé opakování by se mi líbila praktická cvičení a návodné otázky k tomu, jak si stanovit svoje Proč, Jak a Co. O to větší škoda, že tohle byla moje první kniha od autora a do dalších se úplně nehrnu.

brunettlibrary
19.11.2022 2 z 5

Kniha má dobrou myšlenku, kterou mezi řádky vidíte a pochopíte. Autor se svou myšlenku snaží demonstrovat na příkladech úspěšných firem. To je všechno hezký, ale mě kniha nebavila (stejně druhý díl). Věty se tu opakují, a pak už se vám do knihy ani nechce, jelikož máte pocit, že už neslyšíte nic nového. Mně autor nesedl a víc knih od něj už číst nebudu.

PietroGrencik
27.03.2021 4 z 5

Vpohode

HelenBarbora
10.03.2021 5 z 5

V této knize se ukrývá ohromný poklad. Doporučuju všem

anebar
12.02.2021 3 z 5

Opakování je matka moudrosti, zde to však bylo přehnané. Ale myšlenka byla předaná a příběhy z reálných situacích krásně dotváří to, co chce Sinek čtenářům sdělit. Kniha vás donutí hlavně přemýšlet a to je i jejím cílem. To, že ke konci přemýšlíte, proč některé věci opakují tolikrát, je věc druhá. Závěr? Stojí za přečtení.

JohnnieStewe
19.01.2020 3 z 5

Skvele myslienky, ktorym by svedcil kratsi rozsah...

ARWS
04.01.2020 2 z 5

Nevím, no. Narozdíl od Lídři jedí poslední se tady pořád, stále a dokola opakuje jedna myšlenka, což mne po několika kapitolách už opravdu umlátilo. A to jsem zastáncem hesla "opakování matka moudrosti".

zdendaz
23.07.2019 4 z 5

Tuhle knihu je těžko hodnotit. Obsah a myšlenky jsou dobré, za to bych dal 5 *. Nicméně kniha je extrémně roztahaná. Když čtete podesáté o tom, jak Apple uspěl, protože znal své proč, už vás to s**e. Za tohle má jen 1 *. Dozvíte se sice cenné myšlenky, ale současně přijdete o plno času čtením zbytečné omáčky.

Nicméně autor měl za cíl inspirovat a musím říct, že to se mi povedlo. Celkově hodnotím 4 *.

tlackacka
23.04.2019 4 z 5

Jak autor sám říká, jeho cílem je inspirovat a i tady se mu to, myslím, povedlo. Kniha i myšlenky jsou zajímavé, i když celkem zdlouhavé a opakující - asi od 2/3 knihy mě přepadalo nutkání to ukončit. Ani heslo "Opakování je matka moudrosti." tu na mě nezabralo.

0781
03.02.2019 2 z 5

Potřebovalo by to značnou revizi. Námět zajímavý, ale toho zbytečného a dokola omíjeného textu. 256 stran, pocitově víc. 100 stránek by stačilo.

AKul
03.12.2018 2 z 5

Sinek je mistrem marketingu, nebo spíše jeho vydavatelé, aneb jak z prdu udělat kuličku. Poměrně samozřejmé, intuitivní a jednoduché věci, nic objevného.

Randyz1986
03.11.2018 3 z 5

Rozhodoval jsem se mezi 3* a 4*. Audioknížka mě bavila poslouchat. Povídání o různých společnostech a v podstatě o tom jakou mají pověst mezi zákazníky či zaměstnanci a proč tomu tak je, bylo celkem zajímavé, i když občas mi přišlo, že se autor dost opakuje a nejsem si jistý, jestli je ta myšlenka s PROČ vs JAK až tak moc převratná. Možná jen nejsem úplně cílová skupina - člověk, který by chtěl zakládat společnost, tak jsem to bral spíše jako rozšíření si obzorů a dozvěděl jsem se různé zajímavosti o firmách, které autor zmiňuje. Nicméně poslechu nelituji.

6839
02.09.2018 4 z 5

Téma "začněte s proč" je moc dobře popsáno. Jen je fakt, že větší stručnost by vůbec neškodila.

lesumir
30.08.2018 3 z 5

Sinek jako kolovrátek. Šlo by zkrátit do 10 stran.

knihožrout
31.07.2017 4 z 5

Klasická seberozvojová kniha, plná skvělých příkladů. Ujasníte si, co by mělo být vaším motorem. Nejen v podnikání. Jediné mínus byla rozvláčnost a repetitivnost, proto jedna hvězda dolů.

Berny97
09.07.2017 5 z 5

Nejpraktičtější kniha managementu jakou jsem kdy četl. Autor shrnul své mnohaleté bádání do jednoduché teorie zlatého kruhu, díky které naprosto změníte pohled na práci s motivací, marketingem a řízení lidí obecně. Doporučuji i navazující dílo Lídři jedí poslední.

Štítky knihy

ekonomie rozvoj osobnosti, osobní rozvoj marketing motivační knihy řízení projektů

Autorovy další knížky

Simon Sinek
anglická, 1973
2013  70%Začněte s proč: Jak vůdčí osobnosti inspirují k činům
2015  84%Lídři jedí poslední
2018  74%Objevte své proč: Jak najít smysl pro sebe i svůj tým
2021  87%Nekonečná hra