Záhadné povídky
Ivan Sergejevič Turgeněv
Poutavé, záhadné, podivné příběhy I. S. Turgeněva, klasika světové literatury, jsou méně známé širší čtenářské veřejnosti než jeho milostné povídky, Lovcovy zápisky a některé z románů. Pro poznání autorovy tvorby však mají nemalý význam, tvoří vlastně kulminační etapu jeho novelistiky. Turgeněv se v nich snaží proniknout do neprozkoumaných oblastí lidského života a lidské psychiky. Znepokojují ho nevyřešené otázky, jako vztah člověka a přírody, která má nad ním moc, problém osudovosti a smrti, záhady původu a smyslu bytí, síla lásky, která někdy působí jako smršť, pokouší se vysvětlit dosud nevysvětlitelné úkazy lidské existence.... celý text
Přidat komentář
Literárně velmi dobře napsané prózy s mnoha pozoruhodnými místy. Nicméně v kontextu ruské literatury je tam jaksi málo poznání člověka jako takového. Jako by napodoboval Poea, jenž to bylo desítky let po Poeovi. Nicméně Turgeněv je natolik dobrý spisovatel, že i skutečnost, že nezvládá hlubší psychologický ponor, nepřipraví čtenáře o zážitek. Jen se to nesmí číst třeba po Čechovovi.
Štítky knihy
Část díla
- Faust 1856
- Hrčí / Rachotí! 1874
- Klára Miličová / Po smrti 1883
- Pes 1866
- Píseň vítězné lásky / Píseň jásající lásky / Pieseň víťaznej lásky 1881
Autorovy další knížky
1950 | Lovcovy zápisky |
1970 | Otcové a děti |
1977 | Jarní vody |
1963 | Asja |
1969 | Milostný kruh (7 povídek) |
Turgeněv je pokládán za mistra ruské povídky a v tomto výběru mě o tom dozajista přesvědčil. V jeho povídkách je patrná ozvěna děl Poeových, jistá snovost a sugestivnost reality. Pohyboval se v okruhu francouzských mistrů pera Maupassanta, Flauberta či Zoly. Snad nejlepší doporučení, proč si toto přečíst, vám dodají slova Maupassantova: „Nikdo lépe než velký ruský spisovatel neuměl probudit v duši bázeň před neznámem, předvést v bizarní tajemné povídce celý svět podivných obrazů nahánějících hrůzu. Uměl nám vsugerovat bezděčný strach před nepozorovatelným, bázeň před neznámý, které se ukrylo za zdí, za dveřmi, za viditelným životem. Ozařoval naše vědomí náhlým zábleskem světla, čímž strach jen vzrůstal."