Zahrada pozemských rozkoší
Giacinta Caruso
Přízračné Boschovy obrazy se mění v ještě hrůznější skutečnost… Detektivní román ze současnosti. Nicolas Hall pracuje u londýnské policie a jeho prací je řešení zločinů. Když mu ale na pracovním stole přistane uříznutá ženská hlava nalezená v břiše ulovené tresky, začne mu být jasné, že ho čeká zapeklitý případ. Jen co se mu podaří zjistit, že jak se mladá žena, kterou někdo rozřezal na kusy, jmenovala, vyjde najevo, že záhadně zmizel i její přítel. K tomu se odevšad začnou vynořovat narážky na středověkého malíře Hieronyma Bosche. V zabaveném počítači vyšetřovatelé objeví podivné maily, ale také pozoruhodné literární dílo nazvané jménem Boschovy ženy Aleyt, která vypráví o nevázaných sexuálních praktikách jisté sekty, na jejíž objednávku přízračné malby jejího muže vznikaly. Zdá se, jako by tohle všechno kohosi lákalo, aby si zahrál na dávné časy a orgie středověkých sklepení. Co však mohou mít Boschovy obrazy společného se současností? Kdo a hlavně proč vraždil? Pavučina záhad se pomalu rozmotává, ale pohlednému inspektorovi práci poněkud komplikuje slabost pro něžné pohlaví...... celý text
Literatura světová Detektivky, krimi
Vydáno: 2008 , MetaforaOriginální název:
Il giardino delle delizie, 2005
více info...
Přidat komentář
Jsem velká fanynka Bosche, proto jsem po téhle knížce sáhla. Pro mě ale obrovské zklamání.
Na to, že by měl inspektor Hall být posedlý sexem, si ho nakonec moc neužil (což bylo dobře, bála jsem se, že to bude něco na způsob Fifty Shades), ale zase na konci jsem čekala, co z toho teda bude, a ono nic. Průměr, ale čtivý průměr, bez zbytečných keců a kudrlinek, za to přidávám hvězdu.
... chapu, ze nekdo nedocetl.....nechapu, ze pro nekoho to byla pecka....pro me...podprumer....sexisticky reci od pohlednyho poldy to nezachranej.....a je to takovy razne utnuty na konci....
Knihu jsem nedočetla. Skončila jsem na 79 stránce. Jak nerada odkládám knihy bez dočtení, u této jsem moc neváhala. Kniha je psaná velice jednoduchým stylem ,,Já jsem řekl" ,,On řekl". Je to styl, který mi velice vadí. A další věcí jsou, pro mě, velice nezáživné, ba až otravné, úryvky z hluboké minulosti.
Možná, že se ke knize jednou vrátím, abych ji dočetla, ale v blízké budoucnosti to rozhodně nebude.
Hah, tak toto byla fakt pecka :D. Od přečtení první stránky knihy jsem věděla, že nečtu detektivku jako ty, které v poslední době prošly mýma rukama :). A samozřejmě to tak bylo. Vlastně bych ke knize měla celkem hodně připomínek, ale jako celek jsem si to fakt užívala a s příjemným očekáváním jsem otáčela stránku za stránkou až do zdárného konce.
Anotaci knihy si každý může přečíst sám, proto bych spíš chtěla vypíchnout určité zajímavosti. Stěžejní událostí je nalezení hlavy Julie Bonhamové, mladé dívky, která pracovala jako komorná ve Francii u jednoho významného spisovatele. Její přítel, který beze stopy zmizel stejného data, jako zemřela Julie, pracoval zase u britského renomovaného, ale tajemného režiséra. Jak to spolu souvisí? Samozřejmě souvisí a místní londýnský inspektor Nicolas Hall se svojí sexy kolegyní Rebekou jednotlivé nitky, které je svádějí neustále k holandskému malíři Boschovi, rozplétají.
Ale… :). Na úvod musím opravdu vypíchnout, že mě kniha zaujala od první stránky a přečetla jsem ji skoro na jeden zátah (alespoň v míře, jak můj volný čas dovolil), ale už způsob, jakým byl představen ústřední detektiv, mě hodně pobavil a upřímně, měla jsem pocit, že tento komický ráz se udržel v celé knize. Prostě inspektor myslící neustále na sex, jak konkrétní ženu svléká a dělá s ní bůhví co, k tomu jeho vztah ke kolegyni, která ho nemůže vystát, … to vytvářelo v mých očích celkem komickou atmosféru jinak seriózně se tvářící detektivky. I celkový styl psaní mi přišel jednodušší, nijak nekomplikovaný dějovými zvraty, což považuji za příjemnou změnu a rozptýlení po akčních hrdinech a hrdinkách v severských detektivkách :).
Spojitost s Hieronymem Boschem byla ale nesmírně půvabná. Nevím, jak jinak to říct :). Zajímavý byl příběh Aleyt, Boschovy manželky, který tvořil druhou dějovou linii, a podrobné popisy Boschova života, doby, ve které žil i jeho děl, jistě čtenáře obohatí. Co na tom, že některá díla, o nichž autorka píše, vlastně Bosch nikdy nenamaloval :). Stěžejní je ale právě triptych Zahrada pozemských rozkoší, kolem nějž se celá zápletka točí a rozuzlení je fakt docela neotřelé a rozhodně nevím, k jaké jiné knize by se dalo přirovnat. Nejspíš k vůbec žádné :).
Musím uznat, že na rozuzlení jsem čekala jako na boží smilování a že vesměs postrádalo jakoukoliv akčnost a větší napětí. Vše proběhlo v klidu a pohodě a jak se vše odehrálo, to se čtenář i se samotným inspektorem dozvěděli až po tom, co byli dva hlavní podezřelí zatčení a kápli božskou. Tím pádem žádné boží vnuknutí na základě vyřčené věty nebo nenápadného úkonu jednoho z aktérů příběhu se nekonalo. Vlastně i sám inspektor Hall se svojí sexuální obsesí na mě působil spíš jako konstábl ze zapadlé anglické dědinky v duchu Midsomerských vesnic, nikoliv jako policejní inspektor hlavního města Londýna :).
Tato detektivka byla velice příjemným oddechovým čtením. Příběh sice neobsahoval žádné komplikované a dramatické scény, ale byl snadno srozumitelný a dobře se četl. Největším překvapením, které mě po celou dobu bavilo, byl detektiv posedlý neustálou touhou po sexu, ale to mu naštestí nebránilo ve zdárném vyřešení případu :).
Knížka se velmi dobře čte, líbí se mi prolínání dvou historických rovin. Určitě se vrhnuna další knihu autorky.
Román Zahrada pozemských rozkoší se mi četl dobře, děj byl napínavý až do konce. Autorka knihy nám poodhaluje historii slavného obrazu, ale poukazuje i na špatné lidské vlastnosti a zvrácenosti. Zajímavé je prolínání dvou příběhů, kapitoly se střídají, jednou jsme v současnosti, podruhé v historii. Velmi interesantní, zajímavé a čtivé!
Štítky knihy
vraždy detektivní a krimi romány Hieronymus Bosch, cca 1450–1516 obrazy (umění) vyšetřováníAutorovy další knížky
2009 | Magický čtverec Albrechta Dürera |
2008 | Zahrada pozemských rozkoší |
2009 | Muž, který kradl rukopisy |
2008 | Rembrandtův trojúhelník |
Průměrná, lehce humorná a lechtivá detektivka zabalená do balicího papíru s obrazy Hieronyma Bosche.