Zatmění po utopickém večírku: Sonda do české dystopické prózy 80. let 20. století
Přemysl Krejčík
Monografie analyzuje české dystopické (antiutopické) prózy 80. let 20. století a legitimizuje jejich postavení coby protirežimní prózy vzniklé v období komunistické nadvlády v ČSR. Při vytváření typologie hlavních témat dystopických próz vychází z tuzemské žánrové literatury meziválečného období (J. Weiss, J. Haussmann, ale i K. Čapek), dále z děl vzniklých v padesátých (E. Petiška) a šedesátých (J. Marek) letech 20. století, zároveň i z kontextu zahraničních dystopických románů (zejm. G. Orwell, J. Zamjatin, A. Huxley). Autor analyzuje beletrii před rokem 1989 oficiálně vydávanou (V. Páral), literaturu exilovou (M. Harníček), prózu vydanou tiskem až po roce 1989 (J. Pecinovský, E. Hauserová, Z. Páv) i představitele literárního undergroundu (E. Bondy). Výsledná práce vytváří typologii dystopií sledovaného období na základě hlavních témat, jakými jsou nejen kritika režimu, ale třeba i otázka prosazování či odmítání genderových stereotypů.... celý text
Přidat komentář
Autorovy další knížky
2021 | Čokoláda pro wehrmacht |
2019 | Malej NY |
2016 | Kybersex |
2024 | Osiřelo dítě |
2022 | Srab |
Snad svým komentářem neodradím čtivuchtivé čtenáře o pojetí české sci-fi, utopie, či o čem to vlastně mělo být. Ne, že jen kniha parazituje na jiných obdobných rozborech, navíc je zcela neobjektivní, když vybírá cca 8 děl, ze kterých si filozoficky dedukuje celé pojednání o historii daného žánru na území českých krajů. Velice protichůdné dedukce, dnes bych uvedl až konspirace, které si vytváří vlastní teorie a význam různých děl, bez jakékoliv zpětné vazby. Rozbor knih se snížil až k dnes „populárním“ tématům různých pohlaví a komunit, až mě udivilo, zdali kniha není určená pro jinou zemi než ČR. Za mě je to velké zklamání a určitě bych ji nedoporučil nikomu z „fans“ oblíbeného žánru sci-fi, postapo, utopie žánru knih. Kdo se tajemně skrývá za vydavatelským týmem, je mi záhadou. Tato "blogísková" forma není hodna univezitního vydání.