Zatmívačka
Ed Brubaker
Hollywood, 1948: Noirový film uvízlý v nekonečných přetáčkách. Scenárista pronásledovaný nočními můrami z války. Podezřelá smrt filmové hvězdičky. Podezřelá minulost její náhradnice. Filmový magnát a šéf jeho bezpečnosti, kteří jsou ochotni udělat cokoliv, jen aby se kamery nezastavily – zatímco Rudá panika a černá listina začínají trhat město na kusy. Velkolepá detektivka, ve které jde o mnohem víc než jen o vraždu – ZATMÍVAČKA je dosud nejambicióznějším komiksovým románem noirových mistrů Eda Brubakera a Seana Phillipse, vytvořeným ve spolupráci s oceňovanou specialistkou na barvení Elizabeth Breitweiserovou. Toto luxusní vydání obsahuje v jednom svazku kompletní příběh a přes padesát stran bonusů, které zachycují vznik celého díla. „Brubaker a Phillips jsou – podobně jako Scorsese a De Niro – bezkonkurenční mistři své disciplíny. Každý nový titul od ostrostřelců, kteří vypálili FATALE a CRIMINAL, představuje důvod, proč žít.“ JOE HILL, autor románů ROHY, OHNIVÝ MUŽ a komiksu ZÁMEK A KLÍČ „Kriminálka, která vypadá jako HLUBOKÝ SPÁNEK a čte se jako jedna z nočních můr Jamese Ellroye.“ FRANKIE BOYLE „Ještě nikdo – v žádném žánru – nevystihl okázalou krizi osobnosti, sebenenávist feťáckého rauše a celé to trapné, ponižující, umělecké i erotické peklo Hollywoodu tak brilantně jako Brubaker a Phillips v ZATMÍVAČCE.“ JERRY STAHL, autor knih PERMANENT MIDNIGHT a I, FATTY... celý text
Literatura světová Detektivky, krimi Komiksy
Vydáno: 2020 , BB artOriginální název:
The Fade Out, 2016
více info...
Přidat komentář
Klasický Brubakerův styl, kdy temné příběhy z kriminálního prostředí mění za stříbrná plátna Hollywoodu. Tedy spíše to, co se odehrává v pozadí stříbrného plátna. Při probírání se tímto komiksem na vás padne melancholie, protože žádný z účastníků tohoto příběhu není šťastný. Téměř každý má nějaké kostlivce ve skříni a nikdo nevyjde s čistým štítem.
Ústředním motivem je prošetřování vraždy jedné mladé herečky, díky čemuž vyšetřující dvojice objevuje čím dál více temných hollywodských tajemství. A jak je u Brubakera zvykem, ani hlavní hrdinové příběhu nezískají u čtenáře moc sympatií, přestože se snaží vyřešit vraždu.
Príbehovo nie úplne originálna atmosférická pecka so skvelými postavami (najviac som si obľúbil Dottie).
Možno ešte jedna výčitka: Tých pár hrátok s formou zato nestálo, toto skrátka malo byť celé v čiernobielej. 90%
Poněkud rozvleklá detektivka, kterou jsem tedy jedním dechem nečetla. Nejvíce oceňuji přidané historky z Hollywoodu.
Po stránce scénáře i kresby dokonalé, jen emocionálně mě to nezasáhlo tak jako třeba Criminal.
Zatím jen velmi stručně: spolu s Essex County zatím asi nejlepší komiksový román, co jsem v posledních letech četl. Neskutečná kvalita po všech stránkách. Hlavně ta filmově noirová atmosféra je skvělá. Mám rád noir filmy z konce 40. a 50. let a tenhle opus je vlastně takovou komiksovou obdobou a poctou žánru film noir s aktualizací ve smyslu dobového McCarthyho "honu na rudé čarodějnice". Doporučuji.
Brubakera a Phillipsa proste milujem! To je kombinácia skvelej kvality, výborného scenáru a úžasnej kresby. Tá noirová atmosféra proste na vás dýcha z každého panelu a je to radosť len listovať, nieto ešte čítať a zahĺbiť sa do príbehu. Tlieskam. A tá atmosféra Hollywoodu 40. rokov si ma tiež získala. Až tak, že si v najbližších dňoch pozriem aj niektoré staré filmy, ktoré boli uvedené v esejách a takisto dokument, čo mám stiahnutý o starom Hollywoode. Určite odporúčam, je to pecka.
P.S. Veľmi pekne ďakujem za zapožičanie komiksu môjmu obľúbenému užívateľovi 1972Sixo :-)
Mám takové podezření, že ta knížka se měla narodit jako černá díra, ale na poslední chvíli si to Pámbů rozmyslel. Silné gravitační pole přitom zůstalo.
Jeden z nejlepších komiksů, jaký jsem za dlouhou dobu četl (a to mým posledním je ,,legendární" Návrat Temného rytíře), výtečně vyrešeršovaný, se skvělou kresbou, koloristikou, atmosférou, díky kterým vynikají tuny vykouřených cigaret, ladné křivky hvězdiček i choutky obstarožních dětichtivých šéfů.
Co moc nepotěší je nijaký konec, nicméně i tak jsem byl docela smutnej, když jsem zaklapl knížku po dočtení, jelikož od zbytku příběhu se fakt odtrhnout nedá.
Vyšší doporučená cena sice může trochu zastrašit, nicméně české vydání je naprosto úžasně vypravené, počínaje přebalem, vkusným obalem knihy s plastickým písmem, přes pěkné lesklé stránky, zajímavé bonusy až po plátěnou záložku.
Absolutní pecka. Bylo to jako se dívat na dobrý film. Atmosféra, kresba, příběh. Postavy byly živoucí a nečernobílé. Filmový průmysl dostatečně zkažený a všechno prostupoval všudypřítomný strach. Jedním slovem skvělé.
Criminal a Gotham Central se mi líbily více, ale pořád je to skvělý Brubaker (a samozřejmě i Phillips). Noirové vyznění, kdy nejednoznačný a ne zcela kladný hrdina s věčnou cigaretou bez ohledu na důsledky rozkrývá špínu mocných a přitom se kolem něj kupí krásné ženy a mrtvoly, je výborné. Před očima mi vyskakovaly obrazy, jak by takovéto dílo bylo převedeno na filmové plátno. Atmosféra poválečného Holywoodu a rovněž tak Spojených států v komunistické paranoie je hodně uvěřitelná. Možná konec nebyl úplně dotažený, ale to je jen malá šmouha na tomto podařeném komiksovém detektivním příběhu.
Ed Brubaker se každou knihou stává mým oblíbenějším a oblíbenějším spisovatelem. Tohle byla pořádá jízda a dobře vymyšlenej příběh. No a kresba byla zase parádní. Takže z mě plný počet.
Knihy jsem se trochu bála. A možná trochu oprávněně...
Ten příběh je skvělý, to jo, přesto jsem dočetla s pachutí hořkosti na jazyku. Vlastně jsem dočetla a říkám: "Kuva, to je jako konec?" Jo, je to jako život. Příběh skončí, když jste na dně, když ostatní září, protože...byl to vůbec vás příběh a šlo tam vůbec o vás?
Poměrně nedávno jsem četla Fatale. A tam jsem byla spokojená, ale tady mi prostě něco chybělo. Nějak jsem asi nebyla spokojená s tou povrchností a nedokázala se do toho vžít. A potom všechny ty lži a tajemství. Bylo toho tolik, až jsem v tom ztratila to hlavní. Na konci mi bylo jedno, co se stane a jak dopadne Charlie. Byť mi ho bylo líto...
Co mě ale hodně bavilo, byly ilustrace. Tedy, od Seana Phillipse čekám vždy jenom to nejlepší. Beru to tak, že vám buď sedne nebo ne, mě ale jo. Ale tady vládly i barvy. Hodně moc. Skvěle doladily atmosféru a nazvala bych to jako "správně použité filtry jako v dobrém filmu".
Bohužel se nemohu zbavit dojmu, že anotace až moc přepálila moje očekávání :(
Výborný, skvělý, úžasný. Pět hvězdiček mi nestačí.
Bohužel vždy tak hltám text, že si v průběhu čtení neumím vychutnat výtvarné provedení. Což je u grafického románu poněkud trapas :-)
Takže mi pak nezbývá než projet knihu znovu a zapojit další část mozku - a vychutnávat podruhé :-)
V podstate plnokrvná NOIRovka, akoby vypadla z Curtizových, alebo Hawksových filmov. Dielo prenieslo pôvodné filmové atribúty do komiksovej formy. Dokonca si tu aj zahviezdili ikony starého Hollywoodu. Tempo celého diela slušne napreduje a dejovo graduje, do "žiaľ" pre mňa neuspokojivého konca, ktorý vyšumel trochu do prázdna.
Jeden z nejlepších komiksů které jsme za poslední dobu četl. Děj je zajímavý a vcelku originální, občas jsem se však trochu nudil. Kresba je výborná, ale občas se mi zdálo že postavy vypadají na každé stránce trochu jinak. Obálka je úžasná. Vydání je krásné, bonusy dobře dokreslují příběh. Já totálně doporučuji.
Celkové hodnocení: 10/10.
Můj první komiks tohoto druhu. Není to úplně můj šálek kávy, ale i přesto to bylo fajn. Příběh vtáhl a nepustil. Pro milovníky tohoto žánru to musí být pecka.
Už předtím
viděl šéfy studií,
kteří se zamilovali do hereček.
Poté, co si je předělali
k obrazu svému.
Po dlouhé době zase komiks, který byl zatemněný fólií a po rozbalení přijde čtenář do rauše. Já se tedy zfetoval vůní barvy která po „rozetmění“ obalové fólie zaútočila na můj nos. Tedy, to vám byla paráda. Navíc tloušťka knihy s pevným hřbetem vám naznačuje, že tohle by mohlo stát za to. V úvodu vám to možná pokazí tím, když tvůrci napíšou, že obsahuje padesát stran o vzniku komiksu, ale co, snad těch zbylých 360 stran čistého noiru bude stačit.
Citát: Uvědomte si, kurva, že tohle je tragédie!
Kresba. To je nádhera. Sean Phillips je profík. Staromódní klasická čtvercová a obdélníková okna se prostě k noir stylu hodí. Navíc jsou to okna plná detailů a krom hlavní postavy na nich najdete spousty dalších, někdy i titětných, věcí. Příkladem nádherně propracované kresby jsou například strany 32 a 33, kdy scénárista (teď už mluvím o postavě v tomto příběhu) Charlie Parish prochází filmovými kulisami. Na pozadí tak můžete zahlédnout scénu z filmu Hollow Triumph, jak jinak než z roku 1948 a nebo záběry z westernu Červená řeka, ze stejného roku.
Malá ochutnávka:
JACK „LÍVANEC“ JONES: Neměl jsem sem chodit. Nesnáším pohřby. Připomínají mi zasranou válku...
VYPRAVĚČ PŘÍBĚHU: Charleimu byly pohřby v podstatě jedno. Byly to jenom další rituály, které mu připadaly cizí a vzdálené. Ale ticho na hřbitově se mu líbilo... Působilo skoro mírumilovně.
A pak šlo všechno do háje...
K této knize bych se i rád vyjádřil k barvám. A tím k ženě, která má barvení na starosti. Elizabeth Breitweiserová použila tmavé odstíny. A například i Slunce tu vypadá jako schované za závojem černé mlhy. Všechny ty barvy ladí do toho správného noirového prostředí. Tmavá zelená, tmavá modrá i tmavá červená a to už nemluvím o nádherných hnědých a černých odstínech. Dokonce i bílá není bílá, vyčistit si s ní boty, bude z ních černá síla. Křiklavé barvy se sem prostě a jistě nehodí. Krása.
Citát: Víš, jakej je problém kapitalismu? Nepočítá s tím, že lidi jsou nablblý burani.
Prostředí je, nanejvýš pro mě osobně, naprosto úžasné. Hollywood a filmová studia. Vše, co se kolem filmů děje. A tím nemyslím natáčení. Ae všechny ty herce, scénáristy, režiséry a studiové ochranky. To všechno je zákulisí. A tady do něj můžete nahlédnout v jeho plné kráse, nebo spíše v jeho plné hrůze. Jak studia mění minulost svých herců, jak se řeší milostné aférky, co všechno se musí ututlat, jak funguje porno, a to vše, aby se to nedostalo do novin. Máme tu spousty lásky i smrti, spousty zmařených snů a snahy si ty sny dovytvořit.
Citát: Uměním bys měl dávat lidem to, co potřebujou, ne to, co chtěj.
Scénář Eda Brubakera je hned od počátku opravdu tmavý, ponurý a smutný. Hlavní hrdina je od prvních stránek v průseru a čtenář to s ním musí prožívat. Navíc prostředí, doba, ve které se děj této noirovky odehrává, není také nejpříjemnější. Všude vládne strach, kdy si někoho FBI pozve do “soukromí“ aby udával své kolegy a kolegyně. Všude přítomný strach z obvinění přátelství s komunisty úplně prostupuje celým dějem. Navíc, žádné tajemství sdílené s jinou osobou není v bezpečí. No, prostě a jistě, já si tohle mrazivé vyprávění krutě užíval. Pět noirových motýlků. (Vybarvím je do černa)
( Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ )
Citát: Spravedlnost je pohádka.
Už dlouho jsem nečetl takhle napínavý komiks. Kresba vypadá naprosto parádně a koloristka Elizabeth Breitweiser odvedla skvělou práci, barvy krásně ladí s náladou a lokacemi. U kresby samotné je bohužel občas znát, že si některé postavy nejsou vždy 100% podobné, ale jinak výtky nemám. Vyzdvihnout musím ztvárnění občasných flashbacků, to se mi naprosto líbilo. Příběh je opravdu napínavý, postavy zajímavé a zapamatovatelné, způsob vyprávění se mi také zamlouval. Navíc hlavní postava Charlie zde funguje jako nespolehlivý vypravěč, takže není nouze o překvapení. Četl jsem vždy po dvou kapitolách/sešitech, abych knihu nezhltnul naráz a ačkoliv zakončení mě prvotně zklamalo, zpětně si myslím, že je to tím, že jsem čekal velký zvrat, který nenastal. Hodnotím 4,5/5, takže s klidným srdcem můžu zaokrouhlit na 5 hvězdiček. Mimochodem komiks je nominovaný v kategorii Nejlepší překladový komiks v komiksových cenách Muriel.
Já jsem takové komiksové nedochůdče, až tolik "obrázkových seriálů" jsem za svůj život "nepřečetl", takže srovnávat moc nemohu, ale mám celoživotní slabost pro noirové příběhy, zvláště pro ty z Ameriky třicátých, čtyřicátých let, a tak mi Zatmívačka mohla uniknout jen stěží – a musím říct, že jsem si ji opravdu vychutnal. Parádní zážitek! Kvalifikované hodnocení nechám na komiksových odbornících, kterých je na Databázi celá řada – ale vřelé doporučení si neodpustím.
Štítky knihy
detektivní a krimi romány komiksy detektivní drsná škola krimi Image Comics
Autorovy další knížky
2013 | Batman: Kameňák a další příběhy |
2011 | Captain America: Omnibus: Kniha první |
2012 | Každý je zločinec |
2020 | Zatmívačka |
2015 | Poslední z nevinných |
Temný až deprimující komiks z poválečných let. Filmový průmysl a jedna vražda. Žádná postava není vyloženě kladná, či šťastná. Všichni mají své temné stránky. Alkohol a další.