Závěť Gedeona Macka
James Robertson
Farářovo setkání s ďáblem. Kniha má formu nalezeného textu, obsáhlého fasciklu, který několik dní před svým záhadným zmizením sepsal skotský venkovský farář Gedeon Mack. V této závěti zachycuje svůj životní příběh, od útlého dětství až po osudové setkání s Kamenem – jednoho lednového odpoledne se jde proběhnout do nedalekého lesa a nachází obrovský kámen na místě, kde předtím určitě nestál. Farářův dosavadní usedlý život se dostává do chaosu, mimo jiné i proto, že je otřesena jeho víra: nikoli snad v Boha, nýbrž v racionalitu. Závěť Gedeona Macka je poutavý příběh člověka, který celý svůj život zasvětil charitě a práci v obci, ovšem nakonec zůstal sám – jako my všichni.... celý text
Literatura světová Romány Fantasy
Vydáno: 2008 , BB artOriginální název:
The Testament of Gideon Mack, 2006
více info...
Přidat komentář
Forma knihy - nalezený text, který několik dní před svým zmizením sepsal Gedeon Mack.
QV této své závěti popisuje celý svůj život, od útlého dětství až po osudné setkání s "Kamenem" v lesích u Monimaskitu. Farářův usedlý život se dostává do chaosu, protože je otřesena jeho víra, ne v Boha,ale v racionalitu. Gedeon se stal totiž farářem z pomsty- vydává se ve stopách svého despotického otce, přestože sám v Boha nevěří. Po setkání s kamenem začne veřejně ventilovat své názory a je prakticky vyhnán z církve i společnosti.
(2010)
Nevím, čím to je, ale poslední dobou se mi zdá, že přibývá knih, které mají dobrý nápad, zajímavé postavy, ale všechny klady jsou pak rozmělněné v ukecanosti. Tentýž dojem mám i ze Závěti. Škoda, mohlo to být na 5 hvězd.
Podivuhodná kniha - nejdříve jsem ji měla z knihovny, pak jsem si ji v antiku koupila domů a teď ji znovu četa. Je to fantastický mišmaš všeho možného, ale velmi čtivý - je tam snad opravnu všechno.... Doufám, že i mé dospělé děti si ji časem přečtou, když jsem ji na ně narafičila ve své knihovně....
Výpověď faráře (který nevěřil v Boha, dopustil se cizoložství a neváhal nadávat, když měl zrovna náladu) o svém ponurém dětství, přísné výchově, životě na skotském maloměstě opředeném legendami a mýty i s jeho charakteristickými postavičkami a jejich příběhy, jeho tajemné setkání s "Kamenem" - menhirem, který se objevil zničehonic na místě, kde nikdy předtím nebyl a viděl ho nejspíš jen on, i když kdo ví?!, jeho pádem do propasti, kde ho nakonec zachránil ďábel, jeho přiznání a následné odsouzení a nakonec záhadné zmizení, tak se dá velmi stručně shrnout děj této knížky, ale zdaleka to není úplný výčet - to by byl hodně dlouhý komentář. Tato kniha je zajímavá a rozhodně stojí za přečtení. Žádná věrouka a vychvalování církve, ne jen příběh muže (ať už fiktivní nebo ne), který strhne svým dějem, tajemnou atmosférou a rozhodně donutí k zamyšlení - minimálně nad tím jak to s tím chlapem vlastně opravdu bylo. Ať už potkal ďábla nebo ne (ten je v knížce taky celkem kuriózní postavičkou), stalo se s ním něco, co ho přimělo, přestat se bát a žít v přetvářce i za cenu, že příjde absolutně o všechno. No a aby to čtenář neměl jednouché konečné výpovědi ostatních postav z knížky vnesou do závěru spoustu dalších otázek, na něž nejsou jasné odpovědi, tedy pravda je skrytá někde mezi tím vším. Co se stylu týče, je to psáno hodně čtivě a děj má spád, teda kromě nudného úvodu (nějakých asi 9 stran bylo trochu dost). Navíc Gedeon Mack není zatuchlý fanatik ale spíše realista a skeptik, takže tu není žádný jednostranný pohled (ve prospěch církve) na věc. Osobně pro mě byla tato knížka takovým zvláštním překvapením. Po dočtení rozhodně vyvolala celou řadu otázek, na kterou mě napadaly různé (i protichůdné) odpovědi...
Kniha Jamese Robertsona, mne, spolu s detektivní trilogií Petera Maye „Ostrov Lewis“ (poslouchanou v audio-formě), přenesla do soudobého Skotska. Třebaže románům ze současnosti přílišně neholduji (proti Skotsku ničehož nenamítám), času věnovanému tomuto „pobytu“ nelituji. V případě románu “Závěť Gedeona Macka“ bych měla říci “opět nelituji“. Příběh v románu předložený jsem četla již před nějakou dobu. Z tehdejší četby mi zůstal především pocit, pocit příjemně strávených chvil. Děj se mi vybavoval jen velmi povrchně. Po osvěžení paměti mohu říci, že mne životní příběh tzv. faráře opět nenudil, ačkoliv jde o příběh vcelku banální. Banální ve své předvídatelné posloupnosti. Od dětství, tráveného pod nesmlouvavě kritickým pohledem rigidního otce, přes rádoby „vzpouru“ ve stylu „vše budu dělat naopak“ a veselý život studentský prostý rodičovského dohledu až po „dospělost“ a usazení se. Gedeon Macek zakotví v profesním životě - v zaměstnání, které je stejné jako zaměstnání otcovo, zakotví v osobním životě - v manželství se ženou, která mu jakžtakž vyhovuje. Banální, neoriginální existence. Snaha dobře obstát v roli profesní i manželské a nějaký ten drobný kiks v podobě nevelkých prohřešků proti morálním normám (či chcete-li proti přikázáním). Banální, neoriginální existence až ... až na její závěr – setkání s ďáblem. S personifikovaným ďáblem se mnoho smrtelníků nesetkává, rozhodně ne za svého života pozemského (s ďáblem jakožto Zlem a jeho projevy to je ovšem již jiná). Věřím panu Gedeonu Mackovi, že se s ďáblem doopravdy setkal? Věřím, že on tomuto setkání věří. Věřím nadto, že je tomuto setkání rád. Až potud se mé pocity příliš neliší od pocitů z první četby. Ve Skotsku se mi opět líbí, zejména v malých městečkách a jejich hornatém, lesy porostlém okolí, stále prodchnutém „tajemnem“. Hodně asi dělá autorův styl psaní, který dokáže „prodat“ i všednost – no posuďte sami: „ … na univerzitu v Edinburgu jsem nastoupil v roce 1976 a strávil zde poslední čtyři roky sedmdesátých let, tohoto nedopalku poválečného konsensu, kdy Skotsko bylo zemí špinavých džín, zkyslého piva, těžkého průmyslu a nekonečných dohadů o něčem, čemu se říká odluka.“ Oživila se mi (dle mne) jediná duchovní postava knihy - učitelka, fundovaná regionální historička a kronikářka, „vyhlášená svou přísností a nesmiřitelností vůči blbosti a triviálnosti“, která je většinou svých sousedů pokládána za osobu neznabožskou. Asi by nesouhlasila, ale k víře, k Bohu měla z lidiček v knize vystupujících nejblíže. Již pro svou lásku a pochopení ducha Jižní Ameriky, konkrétně Mexika. „Mexiko na mě udělalo obrovský dojem. V té zemi je vše obtěžkáno symboly, člověk před nimi klesá k zemi. Po celé zemi najdete starodávné zříceniny, které vrhají svůj stín do kraje … . Lidské bytosti jsou zároveň naprosto úžasné a naprosto bezvýznamné. A já měla dojem, že všichni v Mexiku tohle nějakým hlubokým způsobem chápou. … slaví svátek mrtvých. Naprosto nezapomenutelný zážitek … my byli svědky něčeho skutečně neobyčejného, bizarní kombinace indických a evropských vlivů, pohanství a katolictví, starého a moderního, života a smrti.“
V čem je hlavní rozdíl od prožitku z první četby. Jednak již nepřikládám víru v onu Gedeonem Mackem proklamovanou nevíru v Boha. Spíše mi přijde, že čtu paměti jedince, který si k Bohu nedokáže vytvořit žádný vztah, a když tak rozhodně ne vztah pozitivní. Tímto svým postojem, postojem člověka, pro kterého je Bůh absolutním cizincem, není hlavní hrdina v dnešní době ničím výjimečným. Skutečnost, že si nedokáže k Bohu vybudovat žádné pozitivní vazby neudiví, koneckonců byl od dětství pohřben v bažině protestantské strohosti a pragmatické přízemnosti, zbavené veškeré vznešenosti, krásy, lásky, milosrdenství, mystičnosti. Ona skotská fundamentální verze protestantismu ostatně nemá s křesťanstvím příliš společného (což ostatně nemá žádná protestantská sekta). Tak proč se divit, že tento rádoby duchovní, toužící, jako ostatně mnozí z nás moderních lidiček, po něčem „nadpozemském“, radostně uvítá ďábla, a upřednostní jej před čímsi, co pomýleně, v intencích své protestantské výchovy, pokládá za boha. A zde je hlavní rozdíl. Při prvním přečtení jsem vnímala příběh skrze brýle romantismu, estetismu, dekadence apod., takže mi pojetí personifikovaného Zla jakožto chlapíka sice kuriózního, ale spíše příjemného, trochu utrápeného a nespokojeného, nepřišlo ani zvláštní, ani odpudivé. Dnes se mi podobný postoj příčí. Krom toho podobné umělecké uchopení romantizovaného ďábla není v literatuře ničím nové, ďábla jako tvora neškodného, znaveného úkolem páchat zlo, známe například z děl Lermontova, Pesoy. I o setkání člověka smrtelného, konkrétně setkání osoby duchovní (skutečného kněze - kněze katolického) s ďáblem bylo již také v literatuře (a nejen v literatuře) ztvárněno; lze vzpomenout díla Bernanose, Boulleho, Blattyho. A kolik toho bylo sepsáno o setkání ďábla a smrtelníka povolání nekněžského těžko vypočíst, a to jak v literatuře tzv. krásné, i v té, řazené do žánrů prý „pokleslých“. Podotknu jen, že z knih, a stejně tak i z filmů, a to i v z těch tzv. „béčkových“, čiší jen a jen varování, varování před příklonem na stranu Zla. Není vskutku žádný div, že se od pana Macka, který se dobrovolně rozhodl žít v pravdě ďáblově lidé odvracejí, že jej zavrhují. Škoda pana Gedeona Macka, s některými jeho názory (před jeho osudovým rozhodnutím následovat Zlého) souzním. Stejně tak chápu i některé pocity jeho otce z moderní doby.