Zážitková pedagogika
Ivo Jirásek
Teoretické zpracování oboru zaměřujícího se na osobnostní a týmový rozvoj prostřednictvím přímých prožitkových situací je v českém prostředí zcela novým počinem. Na rozdíl od dříve publikovaných praktických a metodických návodů jsou zde zpracovány především terminologické a ideové aspekty včetně širších sociálních souvislostí a soudobých civilizačních proměn, na něž by měl tento edukativní směr adekvátně reagovat. Dramaturgicky uspořádané prožitky z pohybu, přírody, či lidského setkávání mohou představovat transformativní zkušenost proměňující ucelený horizont významů a porozumění jedince. Kniha tak představuje i filozofický model odpovídající na hlavní otázku oboru na pomezí pedagogiky volného času, andragogiky a kinantropologie, totiž jak může krátkodobá zkušenost ovlivnit celek lidského života. Čtenář je veden k tomu, aby se zamýšlel nad teoretickým rozměrem programů a metod, který je v dosavadní literatuře často opomíjen. Kniha je nezbytným podkladem pro další promýšlení rozvoje oboru v kontextu jeho historického vývoje i současné podoby, je jedinečným zdrojem úvah pro studenty i zkušené praktiky z řad pedagogů, volnočasových vedoucích, instruktorů a lektorů kurzů pro děti i dospělé. Prof. PhDr. Ivo Jirásek, Ph.D., je garantem studijního oboru rekreologie na Fakultě tělesné kultury Univerzity Palackého v Olomouci. Odborně se zabývá problematikou výchovy v přírodě v diskurzu zážitkové pedagogiky, tématy filozofické kinantropologie (filozofie sportu) a fenoménem spirituality a spirituálního zdraví. Zakládal a jako šéfredaktor do roku 2016 vedl časopis Gymnasion, dlouhodobě spolupracoval s Prázdninovou školou Lipnice.... celý text
Přidat komentář
Autorovy další knížky
2010 | ZET – Miloš Zapletal: „Pět životů“ |
2007 | Fenomén Foglar (sborník) |
2019 | Zážitková pedagogika |
2015 | Putování a smysl života: proměna člověka v zimní přírodě |
2013 | Allan Gintel – zážitková pedagogika a výchova v přírodě: cesty vedou dál |
Autor je bezesporu nadšenec oboru s bohatými zkušenostmi a pokus o teoretický základ oboru je chvályhodný a potřebný. Bohužel je ale výsledná kniha tak trochu intelektuální exhibicí s příliš mnoha přesahy do filozofie, lingvistiky, mytologie a religionistiky (pokud je to v takové míře, je otázkou, proč je o poznání méně zastoupena psychologie nebo není zapojena etologie). Trochu to pak působí, jakoby na vrcholu všeho lidského vědění stanula zážitková pedagogika. Síla knihy pro mě byla mnohem více tam, kde se autor dokázal držet při zemi.