Zběsilost
Salman Rushdie
Životním pocitem hrdiny románu, pětapadesátiletého britského profesora indického původu Malika Solanky, proniká zuřivost hned v několika podobách: jako zdroj tvůrčí energie i násilných činů, jako motiv politických zvratů i důsledek zklamaných nadějí. Příběh Solankova osudového newyorského léta roku 2000 v prostředí milionářské prosperity, duchovní vyprahlosti a vykolejených citových vztahů je mistrným obrazem paradoxy nabitého světa na prahu nového století i novým potvrzením autorových jazykových a stylistických kvalit.... celý text
Přidat komentář
Jak mám Rushdieho rád, tenhle mi tak úplně nesednul. Nemohl jsem se dost dlouho začíst, profesor Solanka mě až tak nezajímal, příběh se motal kolem ničeho, prostě četba na výdrž. V druhé půlce už to naštěstí trošku nabralo tempo, pár věcí se vyjasnilo a najednou to za tu výdrž stálo.
Nicméně nadšení se tentokrát nekoná, nejsou to žádné Děti půlnoci, to už to má blíž třeba k Sexu ve městě :)
Filosoficko-existencialna onania na tisíc a jeden mien a postrehov vnútornej postavy pána profesora, ale aj príbeh o hľadaní, melanchňolií, starých traumách, čo tvorí neidentifikovateľný bes. Paradoxná alegorická očista v New Yorku s jej analyzovanou každodennosťou a citáciou literárnej histórie či povrchnosťou konzumu.
Túto knihu by som opísala jedným slovom, a síce českým: podivnost. V žiadnom prípade si nemýliť so slovom paskvil, nehovorím že je zlá či nekvalitná a tri hviezdy som jej dala z celkom iných dôvodov než Falconerovmu Háremu či Nefertari. Vlastne štýl sa mi veľmi páčil, a keby bol takto podaný iný príbeh, tak možno, ale tri hviezdy som jednoducho dať musela preto, že som nevedela, čo si o tom myslieť. Keby som od neho predtým nečítala Čarodejnicu z Florencie, povedala by som, že autor musel užiť pred písaním nejaké halucinogény, ale nie, autor je len mimoriadne vzdelaný, ale predsa excentrický úchyl, ktorý vzal vlastnú osobu, zmenil jej meno a poslal ju kadeľahšie, do sveta, ktorý sa síce tvári, že je New York, ale ja aj autor samotný o tom vážne pochybujeme. Zvláštne na tejto knihe je úplne všetko, vrátane faktu, že sa mi počas čítania celkom páčila. Áno, nechala som sa ňou pohltiť natoľko, že som si až spätne uvedomila, že je to vlastne celé strašne uletené, a to aj napriek tomu, že kniha končí tragický.
P.S. O povahe tejto knihy dosť veľa hovorí aj fakt, že som ju dočítala na psychiatrií. Nie, dôvod, pre ktorý som sa tam ocitla, naozaj nesúvisel s ňou, ale na druhej strane, viete ako krásne dokresľovala celkovú atmosféru?
Štítky knihy
anglická literaturaAutorovy další knížky
2009 | Děti půlnoci |
2015 | Satanské verše |
1990 | Hanba |
2018 | Zlatý dům |
2010 | Čarodějka z Florencie |
Výborná kniha, jako ostatně dosud každá, která se mi od autora dostala do ruky. Rushdie je bezesporu jeden z nejlepších spisovatelů současnosti, ale i v historii. Jeho fantazie je takřka bezbřehá, jeho knihy mají mnoho vrstev, skrytých významů, jsou nesmírně výrazově bohaté, jeho postavy jsou skvěle psychologicky propracované, do toho všeho dokáže nenásilně přimísit i jemný, inteligentní humor. Kupodivu mi od něj více sedí knihy, ve kterých je jen pomálu magických prvků, které mají civilnější a komornější charakter, jako je právě tenhle příběh profesora a umělce - padesátníka na životním rozcestí. Když už jsem zmínil ty vrstvy, je to také příběh o Americe a její kráse a ošklivosti, síle filmu a internetu, zneužívání v dětství a jeho důsledcích v dospělosti či originální lovestory.