Ze starých letopisů
Ivan Olbracht (p)
V knize „Ze starých letopisů“ vypravuje národní umělec Ivan Olbracht básnickou formou staré české pověsti, které si naši předkove vyprávěli před dávnými stoletími, na úsvitě našich dějin. Pověsti přecházely z pokolení na pokolení a měly po všechna staletí pro náš národ nesmírný význam. Náleží k tak zvané ústní lidové slovesnosti, která byla nejstarším uměleckým projevem našeho lidu v době, kdy náš národ ještě neznal písma. Byly to pověsti, které v nejširších lidových vrstvách posilovaly vlastenecké city a učily náš národ lásce k jeho minulosti, když na slavných bojovnících, ochráncích vlasti před cizími vojsky, ukazovaly příklady statečnosti a síly. Pověsti, lidové písně, celá naše ústní slovesnost měla v dávných stoletích ještě jiný důležitý význam: v době, kdy feudální šlechta a církevní hodnostáři užívali ve svých spisech ponejvíce latiny, jedině české pověsti obohacovaly a tříbily naši mateřštinu. Mnohé osobnosti válečníků, knížat a světců vypadaly ve skutečnosti někdy zcela jinak, než jak je pověsti líčí, avšak i když pověsti nejsou bezpečným poučením pro život dávných králů, jsou důležitým ukazatelem toho, co si náš lid vyprávěl a jaké byly jeho zájmy a jeho kultura. Do širokých vrstev se dostávaly psané kroniky — Kosmova, Dalimilova i Hájkova jen ojediněle, poněvadž pergamenové knihy byly nesmírně drahé — avšak jako ústní vyprávění pronikly do našich nejširších vrstev a udržovaly i v nejtěžších dobách lásku ke svobodě, k mateřskému jazyku a slavné minulosti našeho národa. A tak staré pověsti byly zdrojem síly a umělecké inspirace i našim největším umělcům. Jen tak Bedřich Smetana mohl vytvořit svou slavnou Libuši, Alois Jirásek mnohé historické povídky, i své Staré pověsti české, Josef Mánes i jiní malíři své slavné obrazy. A k těmto starým českým pověstem se vrací i národní umělec Ivan Olbracht, který ukazuje na básnický půvab starých příběhů o příchodu praotce Čecha na Říp, o Přemyslu Oráči a o kněžně Libuši a jejích sestrách, o bitvě u Turska a o událostech, které vypravují naše staré kroniky. Přiblížil nám znovu známé i málo známé příběhy a legendy o našich dávných předcích, o jejich zvycích, zájmech a příhodách, o českých knížatech a kněžnách, národních světcích, o dívčí válce. Hovoří i o našich slavných kronikářích Kosmovi, Křišťanovi a pozdějším Václavu Hájkovi z Libočan. Legendy a pověsti mají nakonec i veliký význam vědecký: nejednou se totiž ukázalo, že lidové pověsti přivedly naše vědce na stopu dávných hradů a sídlišť, které archeologové v zemi skutečně našli a vykopali a přitom objevili jiné vzácné památky, pracovní nářadí, různé výrobky, zbraně, dokonce i sochy, které nám ukazují, že naši předkové už v době pohanské, předhistorické, žili na vysoké kulturní úrovni, že svou vlast milovali a dovedli vyrobit i zbraně, aby ji uchránili před všemi nepřátelskými vpády. Ivan Olbracht vypravuje staré příběhy a ukazuje, jak se na ně máme dívat, v čem si máme vážit našich velikých kronikářů, jako byli Kosmas i kronikáři dalších staletí, a v čem hledat význam těchto příběhů. Dává jim básnickou formu a vytváří z nich umělecké dílo, jaké vytvořil ve svých historických povídkách a pověstech Alois Jirásek. Pověsti, vyprávěné národním umělcem Ivanem Olbrachtem, ilustruje laureát státní ceny Adolf Zábranský, navazující svým uměním na veliké národní tradice Mikoláše Alše, který staré české pověsti rovněž miloval a nejednou ilustroval.... celý text
Přidat komentář
Vynikající kniha, vyprávějící o osudech různých slovanských kmenů a jejich vůdců v rozličných oblastech Evropy v dávných dobách. Doplněno úžasnými ilustracemi Adolfa Zábranského, které jsou snad to úplně nejlepší v celé knize. Jako dítě jsem byl jimi zcela nadšen a všechny jsem si postupně překresloval. Howgh.
Zřejmě jsem měla poměrně osvícené předky, po nichž jsem tuto knihu podědila - a životem jde pořád se mnou. Pro mě má spíš citovou hodnotu, asi úplně nedokážu odhadnout její literární kvality. Zábranského ilustrace jsou velmi působivé, tak moc, že jsem si jako dítě představovala minulost jeho očima.
Olbracht nám byl nucen. Se svou averzí k povinné četbě a autoritám vůbec,jsem se vyhýbala všem jeho knihám-kromě téhle. Přečetla jsem ji dokonce několikrát a ráda. Teď bych ji ráda měla,ale nějak se míjíme.
vedle Jiráskových pověstí byla tato kniha jednou z těch,která ve mně probudila zájem o historii a legendy.
Já jinak nemám Olbrachta ráda. Tak nějak podvědomě. Ale za to může Anna, nikoli "knížky pro děti". Takže přesně tahle kniha může dnes za to, že mám ráda hostorii, sleduju historické dokumenty a chodím na exkurze po hradech a zámcích.
Taky jsem poprvé pochopila kritickou práci s textem, pomohly mi v tom Olbrachtovy úvody. Opravdu skvělá práce. Byla jsem jako fascinovaná díky zapojení do děje v ich-formě (v konstrastu s vyprávěním v er-formě).
Ze samotného zpracování třech významných českých kronik bych vyzvedla tu Křišťanovu: mám dojem, že o Ludmile ani o Václavovi jsem do té doby (a ani do doby před Toulkami českou minulostí) nečetla nic tak pěkného.
Za pět a smekám.
Docela hezká knížka.Pomatuju se jak nám ji v sedmí třídě pan učitel když jseme byli hodní četl.
Autorovy další knížky
1991 | Biblické příběhy |
2005 | Nikola Šuhaj loupežník |
1937 | Golet v údolí |
1982 | O mudrci Bidpajovi a jeho zvířátkách |
1963 | Žalář nejtemnější |
Nízkotučné Staré pověsti české. Ale je pravda, že se to čte o poznání snadněji a příjemněji.