-

Železniční Hradecko před půlstoletím

Železniční Hradecko před půlstoletím
https://www.databazeknih.cz/img/books/11_/111841/zeleznicni-hradecko-pred-pulstoletim-111841.jpg 5 1 1

Přidat komentář

JirkaKraťas
24.05.2015 5 z 5

Dobrý den, knihu jsem se zájmem přečetl. Jedná se o poutavý popis tratí v okolí Hradce Králové, provozu na nich, vozidel na nich jezdících, zabezpečovacích zařízení ve stanicích i na tratích a podobně. Autor knihu psal v roce 2007 a od té doby se mnoho změnilo. V době psaní knihy bylo ve stanici Hořice v Podkrkonoší to nejprimitivnější zabezpečení místně stavěnými výhybkami s výměnovými zámky, mechanickými vjezdovými návěstidly nezávislými na postevení výhybek, žádná odjezdová návěstidla, odsun osy kolejiště. Toto už je dnes minulost - je zde elektronické zabezpečovací zařízení, výhybky stavěné ústředně elektromotorickými přestavníky, světelná návěstidla vjezdová i odjezdová a pod.
V Týništi nad Orlicí nyní probíhá přestavba stanice a tím doslouží původní elektromechanické zabezpečovací zařízení, bude zde nové elektronické.
Autor se v kapitole o stanici Převýšov zmiňuje o tom, že zde byly předvěsti odjezdových návěstidel z důvodu, že stanice je v oblouku, a popisuje to jako kuriozitu snad jedinou v rámci bývalých ČSD. V tomto směru musím autorovi oponovat - vím o dvou stanicích na trati 230, kde toto také bylo - konkrétně se jednalo o stanice Vlkaneč (ve směru od Leštiny u Světlé) a Leština u Světlé (ve směru od Vlkanče). Zde jsem to viděl na vlastní oči, tato kuriozita zde vydržela do poloviny 80. let, kde v obou stanicích vzniklo reléové zabezpečovací zařízení se světelnými návěstidly. Podle některých zdrojů toto bylo též ve stanici Zbiroh na trati 170.
Jiří Kratochvíl

Autorovy další knížky

Jan Rachota
česká, 1947
2012  0%Československé státní dráhy před půlstoletím
2012  100%Příběhy eléva
2007  100%Železniční Hradecko před půlstoletím
2012  0%Evropská putování převážně železniční