Žena, po které se slehla zem
Lone Theils
Novinářka Nora Sandová série
< 2. díl >
Brutální deportace imigrantů, mezinárodní korporace, pokusy na lidech, zázračný lék na nadváhu, a dokonce íránský jaderný program – tyto události spojuje více, než se může na první pohled zdát. Nora Sandová stojí před největší výzvou své kariéry. Slavný íránský básník a laureát Nobelovy ceny Manéš Ismail, který se řadu let brání mediální pozornosti a nyní usiluje o azyl v Dánsku, souhlasí s poskytnutím jednoho jediného rozhovoru právě jí. Má ovšem požadavek: Nora musí najít jeho milovanou ženu Aminu, která zmizela kdesi v Londýně během útěku z Íránu. Pátrání po spisovatelově ženě zavádí mladou novinářku do míst, jaká by si nedokázala představit ani v tom nejhorším snu… „Slečno Sandová, musíte ji najít. Nedokážu bez ní žít.“ A potom Manéš začal vyprávět. Jak utekli z Íránu. Jak navzdory jeho usilovným protestům pašeráci lidí v Istanbulu trvali na tom, že každý z nich pojede v jiném kamionu, aby je neodhalili. Plán byl po celou dobu ten, že se oba dostanou do Londýna, kde jim jeho britský vydavatel slíbil pomoct najít byt. Kamion, v němž se skrýval Manéš, byl zadržen v Holandsku při razii. Společně se třemi dalšími muži, kteří jeli stejným vozem, se mu podařilo utéct a schovat se v lese. Rozdělili se, policie měla jen jednoho psa. Na odpočívadle Manéš vlezl do náhodně vybraného kamionu a dva dny přežíval na podchlazených jablkách, než konečně celý zmatený a vysílený dorazil na parkoviště před supermarketem Netto v Padborgu. Zadržela ho hraniční policie a poslala ho do azylového centra nedaleko Slagelse. „Když jsem si zase nabil mobil, měl jsem na záznamníku vzkaz od Aminy, že v pořádku dorazila na místo. Že je v Leicesteru a bude pokračovat do Londýna. Zpráva byla tři dny stará, když jsem ji vyslechl. Od té chvíle jako by se Amina propadla do země. Stokrát jsem jí volal. Telefon je vypnutý.“ Lone Theilsová je novinářka, která po dvacet let působila jako zahraniční korespondentka ve Velké Británii, když přispívala především do dánského deníku Politiken (zabývala se například ozbrojeným konfliktem v Kosovu nebo situací v Severním Irsku). Do roku 2016 žila v Londýně, potom se přestěhovala zpátky domů do Dánska, aby se věnovala už jenom beletrii. Debutovala temným thrillerem Dívky z trajektu (Pigerne fra Englandsbaden, 2015), jehož děj se opírá o skutečné události a byl mimořádně úspěšný – což platí i pro její druhý počin Ženu, po které se slehla zem (Den blå digters kone, 2016) S desítkami tisíc prodaných výtisků se kniha probojovala až na vrchol žebříčku dánských bestsellerů a byla také v užší nominaci na čtenářskou cenu populárního dánského festivalu detektivek a kriminální literatury Krimimessen za rok 2017. Její třetí kniha, Posedlé dítě (Heksedrengen), vyšla v Dánsku v roce 2017. Ve volném čase se spisovatelka – obdobně jako její románová hrdinka – věnuje kickboxu a miluje vaření a cestování. Tereza Hofová vystudovala střední knihkupeckou školu a katedru činoherního divadla na DAMU. Věnuje se však divadlu experimentálnímu. Ve Studiu Hrdinů je stále k vidění oceňovaná inscenace Skugga Baldur, v roce 2018 s Chemickým divadlem vytvořila scénickou performanci Do tmy, v brněnském HaDivadle představuje hlavní hrdinku v adaptaci románu Zeď a v A studiu Rubín je protagonistkou ve feministické šarádě Ruka je osamělý lovec. Věnuje se i rozhlasové tvorbě, namluvila například audioknihy Tajné životy dospělých, Němci či Růže sama. Za hlavní roli ve filmu Domestik získala nominaci na cenu ČFK, ztvárnila Olgu Havlovou v sérii České století. Pro TV Nova dlouhou dobu natáčela seriál Dáma a Král, jako Charlotte Martinů ji do hraného dokumentu Můj život s Bohuslavem Martinů obsadil Jakub Sommer (ČT). Její další větší seriálové role byly kořenářka Léna v Já, Mattoni a pak státní zástupkyně Skálová v minisérii Mamon. Od roku 2010 žije částečně na Islandu. Je hrdou matkou jediné dcery. AUDIOKNIHA Lone Theilsová: Žena, po které se slehla zem | Čte Tereza Hofová | Režie Johana Ožvold | Zvuk, střih a mastering Lukáš Holocsy | Hudba Martin Ožvold | Natočeno ve studiu BEEP | Grafiku CD podle knižní předlohy adaptovala Lucie Traganová | Produkce Studio BEEP – Alexandra Zuntová | Supervize Alena Brožová | Vydala Euromedia Group, a. s. – Témbr, v srpnu 2022 Nahrávka vznikla podle knihy DEN BLÅ DIGTERS KONE © 2016 by Lone Theils | Translation © 2018 by Magdalena Jírková | Cover photo © Stephen Mulcahey | All rights reserved | Vydala Euromedia Group, a. s. – Ikar, 2018... celý text
Literatura světová Detektivky, krimi Thrillery
Vydáno: 2022 , TémbrOriginální název:
Den blå digters kone, 2016
Interpreti: Tereza Hofová
více info...
Přidat komentář
Vubec se mi to nelibi, po strasne dlouhe dobe kniha, kterou nedoctu. Jestli bylo cilem do jedne knihy narvat co nejvice woke socialnich temat proc? Ovsem to provedeni to dorazilo. Nuda, suchoparne cteni, neuveritelne postavy i pribeh, vse naprosto bez stavy.
Docela pěkné počtení. Ocení spíše ti, kteří mají rádi severské krimi. Na mě místy trošku víc překombinované, přesto jsem se zdárně dobrala konce
Novinářka Nora Sandová opět pátrá na vlastní pěst.
Několikrát už to vypadá, že motiv únosu iránské ženy je jasný, ale nakonec je vše jinak.
Kniha se četla dobře a zjistila jsem, že už je to moje druhá kniha od této autorky.
Velmi pekná kniha ,čtivá.Musim napsat,že začátek mě moc nebavil,ale vdruhé pulce ,mě to chytlo více. Určite doporučuju.
(SPOILER)
Tato kniha je druhou v pořadí, kterou jsem četla. První byly Dívky z trajektu.
Příběh se rozbíhá pomalu. První strany mě nenadchly a ani neurazily. Ale pak přišel moment, kdy se vše zlomilo a já knihu přečetla během pár hodin.
Tématem jsou brutální deportace, zacházení s lidmi, vývoj a touha uvést na trh převratnou novinku v boji proti nadváze civilizace za jakoukoliv cenu.
Pokud toužíte oddechnout si od všech severských krimi, kde krev teče téměř na každé straně, pokud nemáte náladu číst romantické příběhy, pokud chcete tak trochu jinou knihu, s touto neuděláte chybu.
První kniha s Norou Sandovou mě vcelku chytla. Byla hodně čtivá a bylo to moc pěkné a napínavé až do konce. Bohužel, u pokračování série s Norou už to tak nebylo. Tempo bylo pomalejší. Když už se ke konci začalo něco dít, tak mě ten konec zklamal. Takové vyšumění... Ale bylo to pěkné i tak. Jsem zvědavá na třetí knihu od Lone Theils.
Druhá kniha od této autorky a opět spokojená. Otázkou je, na kolik je příběh uvěřitelný a kam se dokáže novinářka dostat...ale jinak příjemné čtení.
Velké zklamání. Spousta nepravděpodobných situací. Nora je taková superhrdinka, vždycky má na tom správném místě nějaký svůj kontakt, který jí dokáže pomoci. Zvládala tolik věcí najednou, až jsem se v tom chvilkami ztrácela. Navíc nudně a nezáživně napsáno.
Když jsem zjistila že je to inspirováno podle skutečnosti,přejela mi husí kůže. Ze začátku je kniha docela nudná, přišlo mi že tam je spousta věcí navíc jen aby bylo víc stran. Zbytečně. Ale jak jsem četla dál a dál nechtělo se mi knihu ani odkládat. Příběh se stal napínavý a zajímavý. Konec gradoval víc a víc ikdyž úplný konec byl nakonec stručný. Ale i tak mi to stálo za přečtení. Pěkný příběh,jen by se dal ze začátku trochu víc rozvést a konec by mohl být taky doladěnější.
Nedalo mi to a tak jsem přečetl další díl této série. Nečekal jsem nic moc extra, ale bylo to dokonce ještě horší. Děj se podobal stojaté vodě, skoro se nepohyboval, jeho některé obraty a vysvětlení byly pokulhávající až nelogické, prostě bída.
Úplně špatné to nebylo, ale celkový dojem mám dost rozpačitý. Autorka celkem psát umí, ale občas přešlapuje na místě, opakuje témata a příběh to brzdí. Osobní život hlavní hrdinky není vůbec pro děj důležitý a kdyby tam nebyl, kniha by velmi svižně ubíhala a byla by to dobrý detektivka. Vlastní vyšetřování je nedotažené, spousta věcí spadne hrdince do klína. Je to škoda, protože námět má velký potenciál.
Ach jo! Po přečtení 1. dílu této série jsem už měla určitá očekávání, ale tato kniha je bohužel pro mne nenaplnila. A je mi to fakt líto.
Samotná zápletka není vůbec špatná. Líbilo se mi také, že je to psané z pohledu novinářky - je zde zobrazena novinářská práce, při jejímž popisu autorka vychází z vlastních zkušeností, díky čemuž to působí dost autenticky.
Nicméně vadilo mi tu to velké množství vaty, kterou sem autorka nacpala - na můj vkus to až moc zpomalovalo děj. Autorka se např. vyžívá v detailním popisu toho, jaké potraviny hlavní hrdinka kupuje a jak potom vaří. A dělá to dost opakovaně. Asi to má ukázat, že i novinář je obyčejný člověk s normálním životem. Ale jelikož se má jednat o detektivku/thriller, tak mne tento druh detailů prostě příliš nezajímá. Zvlášť když má kniha ani ne 300 stran popsaných vcelku velkým písmem a toho textu tam není zas tolik.
Zatímco hlavní hrdinka pátrá po zmizelé ženě (toto není spoiler!), pracuje také na dalších článcích, což je tu zobrazeno vcelku zevrubně. Samo o sobě mi to přišlo jako skvělý náhled do práce novináře, ale paradoxně je to současně zdrojem mého dalšího "ale". Obsahově se mi články strašně pletly, neuměla jsem to moc od sebe odlišovat a dělalo mi problémy se v tom orientovat. Nečetlo se mi to proto příliš dobře.
Rozpačitá jsem také z toho závěru. Autorka se snažila o akční vyvrcholení, ale dělalo mi potíže se na to soustředit, nedokázala jsem se do toho začíst a vychutnat si to. A ačkoliv se řada věcí v závěru vysvětlila, přesto se mi zdá, že kniha ve mně zanechala spoustu otázek, na které stále čekám odpovědi. Ty však nepřichází - čtenářský zážitek z této knihy je tak pro mne neúplný.
Kniha sama o sobě měla potenciál, ale v řadě momentů byla pro mne problematická. A proto nemohu dát víc než 3 hvězdy.
Nebýt toho, pro mě odflaknuteho a nedoreseneho konce, dala bych mnohem vyšší hodnocení. Kniha nebyla špatná, ani nemusela nutně skončit šťastně, ale myslím, že po jejím přečtení si čtenář zasloužil propracovanější konec.
Od knihy jsem měla větší očekávání. Děj byl i za mě místy rozvleklý a někdy mi připadalo, že autorka spíše "honí" počet slov. Postava Nory jakoby by byla v ochranné bublinkové fólii - nebezpečí se jí děje před očima, ale ona vždy vyvázne ... bylo to pro mě asi trocho moc.
Štítky knihy
Autorovy další knížky
2017 | Dívky z trajektu |
2018 | Žena, po které se slehla zem |
2020 | Posedlé dítě |
2022 | Mlčet jako hrob |
Kniha je napínavá, čtivá, má rychlý spád a občas i předvídatelnou zápletku. Vlastně až do konce jsem nevěděla kdo to udělal. Honil mráz po zádech, když jsem zjistila, že je to podle skutečné události. Hlavní postava mě zde překvapuje svojí sílou a vírou se kterou se pouštěla do řešení složitých případů.