A.J.Tůma | Komentáře u knih | Databáze knih

A.J.Tůma A.J.Tůma komentáře u knih

Totalitarismus: Komunismus a nacionální socialismus - jiná moderna 1917 - 1989 Totalitarismus: Komunismus a nacionální socialismus - jiná moderna 1917 - 1989 Alain De Benoist

Precizní analýza ani ne tak samotného komunismu či fašismu (resp. nacionálního socialismu), ale jejich vnímání na poválečném Západě. V podstatě jde o charakteristiku úhelného kamene onoho všudypřítomného "dvojího metru", který dnes stále urputněji deformuje nejen pokusy o historickou diskuzi, ale i všeobecný veřejný diskurz. Zjednodušeně řečeno: euroatlantické praktikující moci nezbývá nic jiného, než navzdory faktům urputně trvat na výchozí lži, která je určující pro veškerou edukaci mas: že bolševismus byl přece lepší než hitlerismus; jednoduše proto, že Západ se v tomto souboji Titánů spojil se Stalinem proti Hitlerovi, aby pak rudým revolucionářům daroval kus Evropy - a proto musí být fašismus (nacionální socialismus) nutně interpretován jako větší (de facto absolutní) zlo, jinak by totiž byla zpochybněna samotná základní premisa legitimity celého systému, který dnes na Západě vládne. Samozřejmě na to měl vliv také stav západní společnosti, kde se postupně osvícenectví transformovalo v moderní levicový extrémismus, disponující obrovským vlivem. Poučné jsou v tomto směru vhledy do nekonečně naivního (?) myšlenkového světa levicových elit, které v pohodlí pařížských kaváren usilovně zavíraly oči a zacpávaly si uši, aby nemuseli nic vědět o masovém vraždění v milovaném sovětském Rusku.

12.02.2022 5 z 5


Fašistický romantismus Fašistický romantismus Paul Sérant (p)

Vynikající kniha o šesti mimořádných osobnostech francouzské literatury, kteří v době, kdy se v Evropě lámaly ledy, "špatně smýšleli" a proto také špatně dopadli. Od (i u nás) slavného citlivého drsňáka a antisemity Célina, přes pro českého čtenáře neznámého buřiče Rebateta až třeba k Brasillachovi, popravenému 6. 2. 1945 v pětatřiceti letech za tzv. intelektuální zradu. Všichni tak či onak bojovali proti úpadku Francie, ukotvené v definitivní moci kapitálu a bankovních spekulací, proti hrozbě marxismu, nesnášeli předstírané parlamentní "boje" pokrytců, ve skutečnosti společně se rochnících v bahně zkorumpovaného politického statu quo, toužili po návratu od všepožírajícího materialismu k etickým hodnotám. Kniha umožňuje pochopit kontexty jejich myšlenkového světa a názorového ukotvení (Drieu např. klade fašismus do politického středu mezi dvě krajnosti: liberalismus a komunismus). V existenciální rovině vychází fašismus (potažmo nacionální socialismus) jak známo z romantismu. Jak konstatuje jeden z citovaných autorů, možná pro někoho poněkud paradoxně izraelitský historik Mosse: "Idea fašismu spočívá v tom, že nový svět musí vzniknout z hlubin lidského ducha a ztělesnit se v kulturních hodnotách, jeho politické a ekonomické projevy jsou pouze druhořadou stránkou." Jak je už u tohoto vydavatele dobrým zvykem, z hlediska českého čtenáře je nejméně stejně cenný jako autorův samotný text také poznámkový aparát K. Velikého, konkretizující některé dobové reálie a zároveň rozšiřující obzory tématu do zajímavých souvislostí, včetně množství cenných odkazů na více či méně neznámá nebo zapomenutá díla.

12.02.2022 5 z 5