Gastovski komentáře u knih
Knihu jsem přečetl ihned po velmi dobré knize Matthew Parkera Monte Cassino a musím konstatovat, že kniha Jaroslava Hrbka je ještě lepší.
Knihu jsem objednával přes e-shop, v kamenném obchodě bych si ji nekoupil. Protože z 535 stran je pouhých 173 stran textu. Zbytek knihy je jedna obří tabulka se zhruba 9600 jmény lidí, proti kterým bylo vedeno trestní řízení u MLS. Na oněch 173 stranách se velmi podrobně dozvíme o struktuře, aktérech a činnosti MLS. Plusem zůstává skutečnost, že to nebylo nezajímavé čtení. Kniha však mohla obsahovat alespoň několik nejvýznačnějších kauz, aby za to ty peníze stály. Tabulky ocení snad jen ultra detailisté zajímající se o tento fragment našich dějin.
Kniha neurazí, ale ani nenadchne. Kapitoly věnující se sovětským hrdinům jsou celkem povrchní; obšírnější životopisy či detailní zážitky z bitev nečekejte.
Na hasselovky to sice nemá, ale jen tak na odpočinek je to dobré a pohodové čtení s docela slušným spádem.
Krvavý batalion byla moje úplně první hasselovka. Knihu jsem jako věčný knihomol dostal asi v 8. třídě k narozeninám, a díky ní jsem se začal zajímat o dějiny 2. světové války. Dodnes je čtení knih na toto téma mým koníčkem.
Moc se mi líbí Hasselův tvůrčí přístup - sugestivně a bez skrupulí popsané hrůzy války, šmrncnuté leckdy až drsně černým humorem. Že jsou Hasselovy knihy z velké části fikce vůbec nevadí. Po přečtení musí každému přirůst k srdci partička z 27. trestanecké a žhářské kumpanie.
Vzpomínky P. von Boeselagera, který se svým bratrem patřil k nejužšímu kruhu armádních spiklenců proti Hitlerovi. Kromě popisů bojů, jichž se zúčastnil, je kniha zajímavá tím, že se dozvíte, co vedlo jeho i ostatní spiklence k odporu proti Hitlerovi a obecně k nacismu. Obšírně se také seznámíte o přípravách i realizacích několika atentátů na Hitlera, které nejsou (dle mého názoru) všeobecně známy.
Velmi čtivá kniha pojednávající o nacistickém plundrování uměleckých předmětů. Líbilo se mi její komplexní zpracování, které mapuje prvopočátky skloubení nacistické ideologie a umění, Hitlerovy megalomanské plány a následný popis samotného plenění v jednotlivých zemích Evropy.
Jelikož je autor novinář, velmi živě přibližuje některé kauzy s kradeným uměním z posledních let, právnické bitvy i složitá restituční vyrovnání, která jsou i po více než 70 letech po válce velmi ožehavým tématem.