řepešínský komentáře u knih
první díl plánované románové trilogie nazvaný padesát odstínů šedi spisovatelky e. l. james má daleko větší publicitu a reklamu než by si vůbec zasloužil. ve výsledném efektu to až zas taková bomba k popukání bohužel není. všudypřítomný sex v padesáti odstínech šedi je jen klasickou ukázkou dnešní doby, respektive společnosti, a díky tomu neustále balancuje na tenké hranici mezi beletrií a pornografií. k další velké škodě inkriminovaného románu padesát odstínů šedi je nutné připomenout a z dějin vyzdvihnout bájný boccacciho dekameron, který je dnes brán za raně renesanční porno v literatuře, avšak v porovnání s tímto dílem se do tohoto žánrového zařazení vůbec nehodí. porno je spíš padesát odstínů šedi, neboť autorce chybí ona boccacciho vzletnost a všeobjímající popisnost s přemírou fantasie, s níž popisoval jednotlivé koity či sexuální nadrženost. v padesáti odstínech šedi je vždy sex sexem a touha touhou, penis penisem, vagína vagínou; žádná vzletná slova, o pestré obrazotvornosti pohlavního styku nemluvě. závěrem je nutno vyzdvihnout fakt, že se autorce podařilo přitáhnout masy holek i kluků k četbě a vyvolat v nich hlad po dalších dvou dílech. kdo by však v tomto více než šest set stránkovém díle čekal něco víc, bude zklamán, proto jej doporučuji především těm, kteří se zabývají otázkou zpestření svého sexuálního života, neboť pro ně sado - masochistická přítomnost snad v každé stránce bude přínosná stejně tak jako ohraničení krajních mezí ve styku včetně únikových slov. mimo zajímavého námětu a netradičního zpracování se však zbytkem může román padesát odstínů šedi p. l. james zařadit jen mezi zlatý střed děl historie světové literatury.
skláři karla klostermanna jsou nádherný román, který doporučuji zájemcům o vesnická historická psychologicky sociální dramata. ačkoliv jsou skláři psáni pro dnešní dobu příliš archaickým stylem, je téma románu, celkové vyznění i poselství díla naprosto současné a až příliš dnešní, což jen dokazuje genialitu autora. ano, i když od vzniku příběhu a jeho prapůvodního skutečného námětu uplynulo bezmála 2oo let, v otázce peněz, podnikání, mezilidských či rodinných vztahů je neskutečně aktuální. rozepisovat se o ději, peripetiích osudů hlavních hrdinů nebo o časovém údobí, v nichž se klostermannovi skláři odehrávají, by bylo zbytečné a mohlo by případného zájemce o četbu odradit, proto se zde zmíním jen o faktu, že se v něm romanopisci podařilo zachytit nejenom charaktery postav, ale především také velmi složitou tehdejší dobu, způsob žití a prvotní podnikatelské aktivity se všemi problémy a nedokonalostmi, které přinášela a které si dnes už jen stěží dokážeme představit, natož uvědomit; jak tomu je například ve scéně katastrofické sněhové vánice s na kost zmrzlým koněm a zasněženou bryčkou nalezenou až po několika dnech bez kočího a jednoho z hlavních představitelů románu. k. klostermannovi se i ve sklářích podařilo zachytit lidské pohnutky postav, jejich pochopitelného jednání či konání a proto jistě nepřekvapí, že se čtenář do děje vtažený v některých kapitolách nedokáže oprostit od vlastních slz dokazujících životnost díla a jeho přesah z řádků na naši mysl. karel klostermann patří mezi mé oblíbené autory a svými skláři si jen potvrdil důležité místo v mé knihovně v sekci beletristické.