Wylda komentáře u knih
Knihu, která sleduje jedinečný fenomén undergroundových komun, kazí hned několik skutečností. Tolik by ani nevadilo, že se jedná o přepis "hospodských" vzpomínání pamětníků s autory (také pamětníky) komunitního bydlení. Chybí zde jakákoliv základní redakce, obzvláště některé "plky" Františka Stárka jsou nadbytečné. Také by čtenářům a čtenářkám mimo komunitu pomohlo více vysvětlivek k osobnostem a reáliím. Takto je publikace pouze pro modelovou čtenářkou* , která je člověkem z komunity nebo velmi zasvěcená čtenářka*. Objevují se zde také četné gramatické chyby či překlepy. Od knihy, která se zabývá bydlením v undergroundových komunách odvádí také nadbytečné "shamování" členů undergroundové komunity, kteří spolupracovali s StB. To vše kazí dojem z velmi obsáhlé knihy, která je svého druhu jedinečná.
Tento sborník (podobně jako většina z celé řady) je velkou nenaplněnou příležitostí. Většina příspěvků sleduje pouze represe vůči undergroundu, o nichž vyšlo již dost publikací (Hnědá kniha, Kniha v barvě krve,....) a téměř nedává prostor uměnovědným příspěvkům. Přes ty je dle mého názoru mnohem důležitější číst underground. Přitom je tolik nezmapovaných míst v dějinách undergroundu jako například výtvarné umění či je řada básníků a zejména básnířek, jejichž tvorba nebyla dostatečně zmapována.
Vcelku originální badatelský počin. Na škodu je, že se autorka, asi kvůli větší čtivosti, až panicky vyhýbá formě odborné literatury a i archivní prameny v knize představuje tak, jako by dělala oral history s archiváliemi. Knize zásadně chybí to, že vzhledem k tomu, že Čerepková byla básnířkou, tak text prakticky neřeší její tvorbu a soustředí se hlavně na eskapád jejího bohémského života.
O kapele Plastic People vyšla během jednou roku dvě vyšlé publikace, kromě o rok staršího textu Riedla také publikace historika působícího při Ústavu pro studium totalitních režimů Martina Valenty (Pozdní symfonie Plastic People, Praha 2018) kterou sepsal společně s dalším zaměstnancem ÚSTRu Františkem Stárkem, který je znám ve světě undergroundu pod přezdívkou Čuňas a byl jednou z předních postav undergroundové subkultury především jako organizátor akcí a archivář českého undergroundu. Kniha dvojice autorů z ÚSTRu je oproti Riedlovu textu poněkud kaleidoskopická, vybírá totiž jen pasáže z historie dění kolem kapely a kulturně-politické souvislosti, které autorům přijdou zajímavé, a které jsou přímo spojené s politikou. Je z ní až přehnaně cítit místy až přehnaný antikomunismus, který často jde až na úkor kvality práce.
V knize najdeme krom popisu Hankova zběsilého života i sociální apel, kdy je mistrně popsán nelehký úkol si najít a udržet práci v prostředí USA 40. let.
Václav Havel opět mistrně a autobiograficky vyjadřuje atmosféru normalizace. Prostřednictvím alterega Leopolda Kopřivy popisuje problémy disidenta v totalitním režimu, muže balancujícího mezi manželkou a milenkou.
Stručně a jasně napsané dějiny umění v jedné knize. K tomu, aby se tato kniha mohla stát kvalitním úvodem do dějin umění, stojí ta překážka, že publikace je z padesátých let a je napsána silně propagandistickým tónem. Vybrané ukázky světových mistrů jsou většinou z Národní galerie. Naprosto je vypuštěno světové umění dvacátého století. Zato v knize je celkem obsáhlá kapitola Ruské umění nové doby či Středověké umění východních a jižních Slovanů.
V této sbírce se můžeme setkat s trošku jinou poetikou než jsme u Bondyho zvyklí. Poezie je hodně zasazená do přírody, básník používá hodně metafor a jednotlivé básně jsou na autorovy texty předešlé výrazně delší.