Aion. Příspěvky k symbolice bytostného Já přehled
Carl Gustav Jung
Devátý díl sebraných spisů C.G.Junga je věnován studiím o specifických archetypech. Jeho první svazek, nazvaný Archetypy a kolektivní nevědomí , sestává z kratších esejů. Svazek druhý, Aion , je obsáhlou monografií o archetypu bytostného Já (das Selbst).
Můj komentář
Zatím jste nenapsal(a) svůj komentář ke knize Aion. Příspěvky k symbolice bytostného Já. Přihlašte se a napište ho.
Nové komentáře (4)
Tak pěkný výklad - a přesto bystostné Já mnozí stále nechápou. Pravda, ne každý se zajímá o tento druh psychologie a pojem archetypu není snadné zkousnout - zvlášť, pokud rádi vnímáme svět přímočaře.
Související novinky (0)
Zatím zde není žádná související novinka.
Citáty z knihy (0)
Zatím zde není žádný citát z knihy.
Kniha Aion. Příspěvky k symbolice bytostného Já v seznamech
v Právě čtených | 2x |
v Přečtených | 31x |
v Doporučených | 2x |
v Knihotéce | 20x |
v Chystám se číst | 22x |
v Chci si koupit | 22x |
v dalších seznamech | 2x |
Štítky knihy
psychologové archetypy analytická (jungovská) psychologie
Autorovy další knížky
2010 | Červená kniha |
1994 | Duše moderního člověka |
2017 | Člověk a jeho symboly |
1995 | Člověk a duše |
1993 | Analytická psychologie: Její teorie a praxe |
"Non in nobis quaerenda veritas, sed in imagine Dei quae in nobis est." (Pravda není k nalezení v nás, ale v obraze Božím, který je v nás.)
Nemá asi smysl podotýkat, že tenhle komentář je tvořen útržky, které jsou bez kontextu neúplné, přesto je v nich vždy obsažená myšlenka, jsou to chvíle, u kterých jsem se pozastavil, abych si je poznačil. Jinak je 'Aion' samozřejmě komplexním vyobrazením nás a jak na otázku jestli Jung věří v Boha, řekl, že "nevěří" že "ví". "Nejsme dnešní, nebo včerejší, jsme z nesmírného věku." Jungův text je sice tradičně obsahově hutný a náročný, se spoustou poznámek pod čarou, ale není nesrozumitelný.
"Teprve s Kristem vstoupil do světa ďábel jako skutečný protivník Boha a v kruzích raného žido-křesťanství, jak jsem již zmínil, byl satan považován za Kristova staršího bratra."
"mezi dokonalostí a úplností existuje podstatný rozdíl" (chápání Krista jako symbolu bytostného Já)
Individuační proces a symbolika v alchymii. Gnostici. Symbolika ryby (medusy) a moře jako projekce nevědomí. Tohle je dost hustá část, která jde hluboko do alchymistické symboliky.
"Jenom dětinský člověk si může namlouvat, že zlo není vždy a všude přítomno, a čím je nevědomější, tím pevněji mu ďábel sedí za krkem."
"...Sdílí tak osud s hermetiky, která bez znalosti moderní psychologie nevědomí zůstává knihou uzavřenou sedmi pečetěmi. Tato kniha však jednou musí být otevřena, cheme-li dospět k poznání duchovního stavu současnosti, neboť právě alchymie je matkou podstatných myšlenkových obsahů a předmětného myšlení moderních přírodních věd, a nikoli scholastika, které v podstatě vděčíme jen za disciplínu a trénink intelektu."
"Proto se dnes lidé v nemalé míře rozhlížejí po exotických představách s nadějí, že naleznou například v Indii náhradu. Toto očekávání je klamné, neboť indické symboly, právě tak jako křesťanské, sice formují nevědomí, ale to ve značné míře odráží tamní duchovní minulost. Indické nauky tvoří esenci mnoha tisíci let zkušeností indického člověka. Můžeme se sice z indického myšlení hodně naučit, ale nikdy to nebude vyjadřovat minulost, která je uchovaná v nás. Naším předpokladem je a zůstane křesťanství, které obsahuje, podle okolností jedenáct až devatenáct staletí- Před tím leží pro většinu obyvatel Západu ještě podstatně delší časový úsek polyteistického a polydémonistického stavu ducha. Na některých místech v Evropě zahrnují dějiny křesťanství jen něco přes pět set let, tedy ne více než asi šestnáct generací. Poslední čarodějnice byla v Evropě upálena v roce, ve kterém se narodil můj děd, a barbarství se svým ponížením a zhanobením lidské přirozenosti opětovně propuklo ve 20. století. Uvádím tyto skutečnosti, abych jimi ilustroval, jak tenká je stěna, jež nás dělí od pohanského pravěku."
"Dnešní tendence ke zničení tradice, případně k jejímu zapuzení do nevědomí, by ovšem mohla normální proces vývoje o několik set let přerušit barbarským úsekem. Tam, kde panuje marxistická utopie, se tak již stalo. Ale také převážně přírodovědně-technické vzdělání, jaké je charakteristické pro Spojené státy, může způsobit regresi duchovní kultury a tím závažný nárust psychické disociace. Jenom s hygienou a blahobytem není člověk ještě zdaleka zdráv, neboť kdyby tomu tak bylo, museli by nejbohatší a nejosvícenější lidé být taky nejzdravější. Co se neuróz týče, tak tomu ale rozhodně není, právě naopak. Vykořenění a odtržení od tradice neurotizuje masy a připravuje je pro kolektivní hysterii. Ta však vyžaduje kolektivní terapii, která spočívá v oloupení o svobodu a v terorizování. Kde převládá racionalistický materialismus, tam se státy vyvíjejí spíše v ústavy pro duševně choré, než ve věznice."
Hermes Trismegistos jako přímý vliv na Svatou Trojici. Incest. Hermafroditismus. Symbolika hada.
Okultní literatura opravdu musí být okultní v pravém slova smyslu, protože v každé době se najdou síly, které nechtějí masy vědět a vidět pravdu. Náročné čtení, kterým jsem se pomalu prokousával, vracel se k němu... ač druhou polovinou jsem naopak proletěl jako orel. Jung tohle publikoval v roce 1951. Nelze se ubránit dojmu, jak moc dopředu je, i v kontextu toho, jak popisuje současnost a že míra jeho vzdělanosti, dnes stěží dosažitelná, a množství literatury, na kterou odkazuje, vám doslova zavaří mozek.
""Vědomí nedokonalosti a vůle k pohybu vpřed" je "znamením dokonalosti"."
"Vejce je obsahem i nádobou zároveň."
"Chce-li člověk pochopit smyslově vnímatelné (sensibilia), může se to stát jenom prostřednictvím duchovního. "Všechno smyslově vnímatelné musí být tedy pozvednuto k rozumu nebo k 'inteligenci' (vhledu) nebo k absolutní jednotě."
"Základní idea vzestupu (ascensus) a sestupu (descencus) se nachází již ve Smaragdové desce..."
"...nejsme schopni podat nějakou definici dobra a zla, která by byla naprosto všeobecně platná, to znamená, že vposledku nevíme, co dobro a zlo o sobě jsou. Je tedy třeba se domnívat, že pocházejí z potřeby lidského vědomí, a proto mimo člověka ztrácejí svou platnost, to znamená, že je nepřípustné je metafyzicky hypostazovat, protože pak ztrácení svůj smysl. Nazveme-li dobrým všechno, co Bůh činí nebo dopouští, pak nazýváme zlé dobrým a "dobré" se stává nesmyslným."
Ideologie opakující hesla dokážou vymazat národy. Pravda musí být tím nejvyšším, k čemu směřujeme. Jestliže se přistihnete v organizované skupině, bezmyšlenkovitě pořvávající hesla, jste na špatném místě.