Aktualita krásného. Umění jako hra, symbol a slavnost přehled
Hans-Georg Gadamer
https://www.databazeknih.cz/img/books/55_/55977/bmid_aktualita-krasneho-umeni-jako-hra-s-nUc-55977.jpg
5
3
3
Filosofická esej, kladoucí kromě jiného otázky: „V jakém smyslu lze to, co bylo uměním, a to, co jím je dnes, převést na obecný, obojí zahrnující pojem? […] Chce [dnešní umění] vůbec ještě uměním být? Co se skrývá za touto paradoxní situací? Je umění vůbec někdy uměním, ničím než jen uměním?“
Literatura naučná Filozofie Umění
Vydáno: 2003 , TriádaOriginální název:
Die Aktualität des Schönen. Kunst als Spiel, Symbol und Fest, 1977
více info...
Můj komentář
Zatím jste nenapsal(a) svůj komentář ke knize Aktualita krásného. Umění jako hra, symbol a slavnost. Přihlašte se a napište ho.
Nové komentáře (1)
Související novinky (0)
Zatím zde není žádná související novinka.
Citáty z knihy (0)
Zatím zde není žádný citát z knihy.
Kniha Aktualita krásného. Umění jako hra, symbol a slavnost v seznamech
v Právě čtených | 1x |
v Přečtených | 15x |
v Knihotéce | 7x |
v Chystám se číst | 17x |
v Chci si koupit | 10x |
v dalších seznamech | 3x |
Štítky knihy
umění teorie umění symboly kulturní antropologie filozofie kultury hermeneutika slavnostiAutorovy další knížky
1999 | Člověk a řeč |
2003 | Aktualita krásného. Umění jako hra, symbol a slavnost |
1994 | Problém dějinného vědomí |
2009 | Pravda a metoda I. Nárys filosofické hermeneutiky |
1993 | Myšlení o divadle I a II |
Je pro mě docela těžké reflektovat koncept zániku umění. Setkávala jsem se s ním v jiných textech, nicméně narodila jsem se do doby, kdy bylo umění už proměněno ve všech ohledech; rozlišování nízkého a vysokého bylo passé a každý mohl být autorem a přijímání díla bylo stejně zásadní jako tvoření a na babiččino ošívání nad současnou hudbou jsem nebrala ohledy. Samozřejmě, že je tahle perspektiva výsledkem tendencí (technologických i uměleckých) a teorií vzdělaných a tvořivých lidí a nebýt jich, současné umění a jeho percepce je úplně jiná... ale bylo pro mě těžké pochopit diskuzi, která se v historii o umění vedla a proč. Gadamer to dokáže vysvětlit hned na začátku. Staví se proti těm, kdo považují moderní umění za hanebné a klasické za nudné, kdo povyšují jeden druh nad druhý, a namísto toho vztahuje k umění pozitivní pojmy věčnosti, prožívání, zpřítomnění, procházení, hra, (spolu)účast, slavnost...
Gadamera jsem četla mnohokrát a jeho jazyk mi vyhovuje. Aktualitu krásného lze přečíst během jednoho dne a je to myslím příhodné, aby textem člověk procházel a naslouchal. Říká toho ale mnoho, a tak možná raději počítejte s druhým čtením.