Aktualita krásneho. Umenie ako hra, symbol a slávnosť přehled
Hans-Georg Gadamer
Prečo je potrebné rozumieť tomu, čím je dnes umenie, a prečo sa táto úloha kladie mysleniu?... Najprv sa sústredím na situáciu filozofickej estetiky, ktorá má prostriedky, akými sa má táto exponovaná téma zdolať, a potom ukážem, že pritom sa v téme zjavujú pojmy, čo budú zohrávať hlavnú úlohu: návrat späť k hre, vypracovanie pojmu symbol, t. j. najmä jeho možnosti znovupoznať seba samých, a nakoniec slávnosť ako súhrn znovu nadobudnutej komunikácie všetkých so všetkými. Hans-Georg Gadamer... celý text
Literatura naučná Filozofie Umění
Vydáno: 1995 , Archa (SK)Originální název:
Die Aktualität des Schönen. Kunst als Spiel, Symbol und Fest, 1977
více info...
Můj komentář
Zatím jste nenapsal(a) svůj komentář ke knize Aktualita krásneho. Umenie ako hra, symbol a slávnosť. Přihlašte se a napište ho.
Nové komentáře (1)
Související novinky (0)
Zatím zde není žádná související novinka.
Citáty z knihy (0)
Zatím zde není žádný citát z knihy.
Kniha Aktualita krásneho. Umenie ako hra, symbol a slávnosť v seznamech
v Právě čtených | 1x |
v Přečtených | 15x |
v Knihotéce | 7x |
v Chystám se číst | 17x |
v Chci si koupit | 10x |
v dalších seznamech | 3x |
Štítky knihy
umění teorie umění symboly kulturní antropologie filozofie kultury hermeneutika slavnosti
Autorovy další knížky
1999 | Člověk a řeč |
2003 | Aktualita krásného. Umění jako hra, symbol a slavnost |
1994 | Problém dějinného vědomí |
2009 | Pravda a metoda I. Nárys filosofické hermeneutiky |
1993 | Myšlení o divadle I a II |
Je pro mě docela těžké reflektovat koncept zániku umění. Setkávala jsem se s ním v jiných textech, nicméně narodila jsem se do doby, kdy bylo umění už proměněno ve všech ohledech; rozlišování nízkého a vysokého bylo passé a každý mohl být autorem a přijímání díla bylo stejně zásadní jako tvoření a na babiččino ošívání nad současnou hudbou jsem nebrala ohledy. Samozřejmě, že je tahle perspektiva výsledkem tendencí (technologických i uměleckých) a teorií vzdělaných a tvořivých lidí a nebýt jich, současné umění a jeho percepce je úplně jiná... ale bylo pro mě těžké pochopit diskuzi, která se v historii o umění vedla a proč. Gadamer to dokáže vysvětlit hned na začátku. Staví se proti těm, kdo považují moderní umění za hanebné a klasické za nudné, kdo povyšují jeden druh nad druhý, a namísto toho vztahuje k umění pozitivní pojmy věčnosti, prožívání, zpřítomnění, procházení, hra, (spolu)účast, slavnost...
Gadamera jsem četla mnohokrát a jeho jazyk mi vyhovuje. Aktualitu krásného lze přečíst během jednoho dne a je to myslím příhodné, aby textem člověk procházel a naslouchal. Říká toho ale mnoho, a tak možná raději počítejte s druhým čtením.