Bedřich Smetana přehled
Václav Holzknecht
Kniha - monografie o životě a díle Bedřicha Smetany. Prof. dr. Václav Holzknecht (nar. 2. května 1904 v Praze) patří mezi nejznámější autory knih o hudbě. Jeho knižní práce jsou svědectvím nejenom bohatého arzenálu zkušeností hudebního historika, ale i mimořádných stylistických kvalit, které jsou pro Holzknechtovy publikace příznačné. Nemalý vliv na všestrannost spisovatelova talentu měla jeho předchozí hudební činnost. Jako pianista se kromě tradičního repertoáru výrazně orientoval na soudobou českou tvorbu, kterou úspěšně propagoval. Rozsáhlá pedagogická praxe mimořádnou pozornost zvláště zaslouží jeho mnohaletá činnost ve funkci ředitele Konzervatoře v Praze vytvořila, předpoklady pro chápání a uspokojování potřeb hudební literatury dnešního čtenáře. K tomu přispěly vedle širokého rozhledu i Holzknechtovy bohaté zkušenosti při organizování hudebního života u nás. Mezi stěžejní spisovatelské práce dr. Václava Holzknechta lze zařadit tuto smetanovskou publikaci, která svým ojedinělým chápáním dané problematiky i vřazením do celospolečenského kontextu vytváří nový pohled nejenom na Smetanův život, ale i na jeho kompoziční odkaz. Spisovatel v knize čerpá z rozsáhlého studia autentických pramenů, které zpracovává s pocitem osobního zaujetí a se snahou o nekompromisně objektivní historicko-společenské hodnocení. V tomto ohledu je tato smetanovská publikace mimořádná. Lze říci, že Holzknechtova kniha o Bedřichu Smetanovi tvoří hned po odkazu Zdeňka Nejedlého, vztahujícím se k této zakladatelské osobnosti naši národní hudby ojedinělý studijní pramen, který uvítají především studenti; ale i další zájemci o dílo B. Smetany tu naleznou řadu nových a podnětných myšlenek. Holzknechtova kniha nás přenáší do doby národního obrození, v níž Smetana prožíval boje o pochopení své tvorby, zklamání i vítězství. Autor poutavě vypráví o okolnostech, které skladatele provázely životem, zároveň však v chronologickém sledu upozorňuje na Smetanovu tvorbu, kterou zpřístupňuje jak z hlediska obsahového zaměření, tak i z hlediska formotvorného. Smetanovská publikace tak získává na své objek- tivnosti i různorodosti. Navíc ušlechtilá, decentní a stylisticky bohatá autorova dikce v nás vyvolává pocity opravdového zážitku i radosti z četby. V hudebním vydavatelství PANTON není tato kniha o Smetanovi Holzknechtovým prvním dílem. Mimořádný úspěch zaznamenala jeho kniha o Emě Destinnové, jejíž pěvecké umění patří ke klenotům české kultury. Publikace s bohatou fotografickou dokumentací, na jejímž uspořádání se podílel Bohumil Trita vzbudila mimořádnou pozornost. Stejně úspěšná byla i Holzknechtova monografie o skladateli Išovi Krejčím. Osobní styky mezi skladatelem a autorem knihy byly podnětem ke vzniku monografie s vysokými uměleckými i faktografickými hodnotami. Konečně připomeňme alespoň dvě další knihy, které tento hudební spisovatel vydal v nakladatelství PANTON: Hudební skupina Mánesa a konečně publikace Bach a jeho synové. Je tedy zřejmé, že autorův tvůrčí vklad pomíjíme-li další přínosnou a mimořádně plodnou spolupráci s tímto vydavatelstvím je ojedinělý a zahrnuje širokou paletu námětově různorodých materiálů, z nichž právě kniha o Bedřichu Smetanovi nesporně tvoří dosavadní vrchol Holzknechtovy spisovatelské tvorby.,... celý text
Můj komentář
Zatím jste nenapsal(a) svůj komentář ke knize Bedřich Smetana. Přihlašte se a napište ho.
Nové komentáře (3)
Dobrá monografie, ale všem milovníkům Bedřicha Smetany doporučuji si své vědomosti doplnit knihou Jiřího Ramby Osudná hra Bedřicha Smetany. V ní totiž autor, špičkový lékař, specialista na čelistní kloub s velkými znalostmi antropologie, podává dokonalé vysvětlení té skutečné, závažné a dlouhodobé nemoci Bedřicha Smetany, ne té domnělé a všeobecně známé, o které se zmiňuje ve svých pracích i prof. Holzknecht.
Zásadní monografická práce profesora Holzknechta o Bedřichu Smetanovi je nejlepší knihou, která u nás o skladateli vyšla.
Rozebírá v ní úplně všechno kolem života a díla, nevyhýbá se ani citlivým tématům ohledně Smetanovy nemoci v závěru jeho života. Tuto nádhernou knihu si vychutnají obzvláště lidé s hudebním vzděláním se znalostí hudební terminologie
a nauky, neboť autor využívá hojně odborných názvů včetně uvádění jednotlivých tónin v konkrétních pasážích všech skladeb, včetně symfonických skladeb, oper atd. Jenom přečíst si pasáž o Mé vlasti stojí za to. Toto však rozhodně nebrání v četbě ani u méně poučených čtenářů.
Knihu jsem svého času přelouskal během několika dní. Po jejím přečtením mi sice z těch všech informací šla hlava kolem, ale zato jsem se dozvěděl o Smetanovi téměř vše. Ke knize se rád vracím, podobně jako ke všem obdobným monografiím.
K četbě doporučuji např. poslech Smetanových smyčcových kvartetů či klavírních skladeb.
Související novinky (0)
Zatím zde není žádná související novinka.
Citáty z knihy (0)
Zatím zde není žádný citát z knihy.
Kniha Bedřich Smetana v seznamech
v Přečtených | 11x |
v Knihotéce | 16x |
v Chystám se číst | 2x |
v Chci si koupit | 1x |
Autorovy další knížky
1981 | Ema Destinnová |
1984 | Bedřich Smetana |
1982 | Jaroslav Ježek |
1957 | Jaroslav Ježek & Osvobozené divadlo |
1964 | Kniha o hudbě |
Píši ještě jeden komentář, ale on to vlastně není komentář. Dovolím si využít těchto stránek a prostoru, který je vyhrazen knize prof. Holzknechta k tomu, abych zde popsal jednu svou osobní zkušenost s hudbou Bedřicha Smetany. Byl to jeden z mých nejsilnějších hudebních zážitků a jsem přesvědčen, že nejen prof. Holzknecht by pochopil a schválil, že jsem to zde k jeho knize napsal, ale též to pochopí a schválí i čtenář, který si to v současnosti zde přečte.
Nejsem již nejmladší. O hudbu se zajímám a od dětství mi bylo vtloukáno do hlavy, že Bedřich Smetana je náš vůbec největší skladatel, ti ostatní jsou sice dobří, ale Smetana je Smetana. Nevím do jaké míry jen to zásluha samotného skladatele, ale vždy jsem měl větší či menší pocit, že se jeho hudba jaksi zpolitizovávala. Jakoby se jí chytl jakýkoliv politický režim a zaštiťoval se jí. To u mne vedlo k určitému odporu. Věděl jsem o něm, ale nemusel jsem ho a hlavně, neznal jsem ho celého.
Podařilo se mi jednou naživo slyšet prvou větu ze Smetanova tria g moll op. 15. (To je ta skladba, kterou napsal skladatel pod bezprostředním dojmem smrti své čtyřleté dcery Bedřišky) Bylo to pěkné, ale nijak to můj vztah ke skladateli nezměnilo...zatím.
V době o které píšu nebylo snadné se k hudbě dostat. Člověk musel čekat až něco zahraje stanice Vltava, až něco bude na koncertě nebo až vyjde nová gramofonová deska. O mé zálibě v hudbě věděla paní vedoucí prodejny gramofonových desek kam jsem pravidelně docházel a své apanáže utrácel za ty z novinek, které se mi líbily.
Jednou jsem se tam jako obvykle zeptal paní vedoucí, co má nového. A ona odpověděla: "Máme tady velmi pěknou nahrávku Smetanova tria g moll." Řekl jsem si v mysli "no Smetana, ale budiž". A nahlas "Můžete mi kousek pustit?" Paní vedoucí nasadila desku, a já čekal ten pomalý patetický nástup sólových houslí, jakým začíná prvá věta. Jenže milá paní tu desku snad omylem nebo schválně otočila na druhou stranu. A to byl šok. Místo očekávaného dlouhého tónu houslí jsem během sekundy doslova strnul pod fascinujícím dojmem třetí věty, geniálního Presta. Koupil jsem tu desku jako omámený a ani nevím jak se stalo, že ze mne najednou vyjelo: "Nemáte náhodou Smetanovy kvartety?" Měla je a já jsem si odnášel domů desky dvě.
Zde je vhodné dodat, že jsem Smetanovy kvartety nikdy před tím neslyšel, pouze jsem věděl, že jsou dva a že ten prvý se jmenuje "Z mého života". Zdůrazňuji, jinak vůbec nic. A tak jsem doma sedl ke gramofonu, a v podání Smetanova kvarteta jsem začal poslouchat ten prvý kvartet e moll "Z mého života". Po čerstvým dojmem z poslední věty tria g moll jsem najednou slyšel naprosto fantastickou hudbu, vnímal jsem nádheru každé noty prvé věty, odlehčené veselí druhé a nesmírnou krásu třetí věty. A když přišla nádherná čtvrtá věta (opakuji a opět zdůrazňuji - neznal jsem ji) která se v E dur v rychlém tempu rozvíjela do stále větších gradací až k triumfálnímu závěru.... a zde bych své líčení ukončil. Vám, kteří tuto skladbu znáte je jasné, jaký byl můj závěrečný dojem. Vám, kteří ji neznáte radím si ji poslechnout, ale doporučuji, a to důrazně: Nečtěte předem žádné komentáře. Sedněte a poslouchejte, zažijete to, co zažili první posluchači této skladby a co i mně obrovská úžasná náhoda umožnila zažít po nějakých devadesáti letech od skladatelovy smrti. Od toho dne je pro mne Bedřich Smetana jedním z vrcholných světových skladatelů, na němž mám stále co objevovat.
P.S. Na druhý smyčcový kvartet d moll musí člověk uzrát. Je to typická skladba pro opakovaný poslech, kdy se Vám její obrovská hodnota, která je vlastně vylíčením zápasu hudebního génia s pokračujícím těžkým tělesným a psychickým onemocněním (mimochodem zápasu prohraného - srovnejte překrásný závěr prvé věty s určitým primitivismem jakoby jásavého, ve skutečnosti dosti triviálního závěru věty poslední), bude zjevovat postupně. Nakonec se Vám ale může stát to, co mně, a sice že se k ní stále a stále vracím a nemohu se jí nasytit.