Chomejní, Sade a já přehled
Abnousse Shalmani
V Teheránu osmdesátých let se šestiletá holčička bouří proti nošení šátku, připadá jí totiž nesmyslné se podvolovat zlovůli „vousáčů“ a „vran“, přísných strážců morálky a šacení. Její otec ji podporuje, a aby se rodina vyhnula nátlaku a šikaně, odchází do Paříže. Tam však Abnousse Shalmaniová odhaluje, že svoboda není přesně taková, jak o ní snila. Její vzpoura tedy ještě nekončí, tentokrát je ovšem Abnousse vyzbrojena francouzskou literaturou. Z holčičky se stává žena a se Sadem, Victorem Hugem, Colette a dalšími v zádech vede boj s útlakem, zejména pak s útlakem ženského těla. Ve vyprávění plném živého humoru autorka čtenářům předává nejen své příběhy z osobního života, ale zprostředkovává jim i vlastní pohled na společenské a politické události.... celý text
Literatura světová Romány
Vydáno: 2016 , GaramondOriginální název:
Khomeiny, Sade et moi, 2014
více info...
Můj komentář
Zatím jste nenapsal(a) svůj komentář ke knize Chomejní, Sade a já. Přihlašte se a napište ho.
Nové komentáře (18)
Velice zajímavá kniha, řekl bych, že v mnohém důležitá. Autorka má osobitý pohled na spoustu fenoménů, zároveň nabízí neotřelou perspektivu k situaci v Íránu a život peršanky vyrůstající na západě. Měl jsem tu knihu doma skoro od vydání a až teď na ni nastal čas. Možná náhodou, možná mě ponoukla aktuální situace v Íránu, abych si prohloubil znalosti a v celém problému se o trochu lépe zorientoval. V tom kniha účel splnila.
Problém je autorčin styl (pokud to není chyba překladatelů?). Občas jako by zapomínala, že píše a nevypráví to někomu u kafe, místy přechází do příliš civilního projevu, který se vůbec nehodí a zdá se takový školacký. A dalším problémem je repetitivnost textu, která je poměrně velká. Jasně, byl to asi záměr, treba ten do zblbnutí se vracející motiv protestní nahoty dítěte, ale za mě se ten záměr úplně nevydařil. I tak si myslím, že tahle kniha stojí za pozornost a je docela škoda, že u nás poměrně zapadla. Jen by ji člověk měl číst bez očekávání vysokého literárního umu. Ostatní to ale vcelku vyvažuje.
Zvláštní kniha. Autorka pochází ze zcela odlišného prostředí a její životní zkušenost je na hody vzdálena té naší. Bohužel tuto propast se knize nedaří překonat. Příběh je mi příliš vzdálen, osud hlavní hrdinky se mně v podstatě nedotýká. Navíc na mně působí příliš kategoricky, jediná je vždy v obraze a její okolí je úplně mimo. Její příběh i pohled na věc respektují, ale nedokážu ho jakkoliv procítit.
Související novinky (1)
Velký knižní čtvrtek
14.03.2016
Citáty z knihy (0)
Zatím zde není žádný citát z knihy.
Kniha Chomejní, Sade a já v seznamech
v Právě čtených | 5x |
v Přečtených | 86x |
ve Čtenářské výzvě | 27x |
v Doporučených | 12x |
v Knihotéce | 67x |
v Chystám se číst | 79x |
v Chci si koupit | 15x |
v dalších seznamech | 5x |
Štítky knihy
filozofie životopisy, biografie Írán Francie feminismus dějiny Francie libertinská literatura ženy v islámu antiislamismus kulturní tradice
"Nechápu proč, ale je to moje vina. Je to moje vina, když po mně nějaký muž zatouží. Za jakýchkoli okolností je to moje vina. Je třeba připomínat případy v Íránu i jinde, kdy je znásilněná žena souzena a potrestána za podněcování ke znásilnění? Což je logické, protože muž je oproštěn od morálních a společenských zábran v případě, že je vyprovokován. Je to absurdní, ale naprosto logické. Takovou ženou může být osamocená holka v nočním taxíku, příliš rozesmátá studentka potulující se ulicemi nebo unavená žena, která usnula v autobuse, v němž zůstali už jen samí muži, a sklouzl jí šátek. Ďábel se nemá pokoušet. Zvláštní koncepce společného soužití, podle které se kdokoli může změnit v predátora. A bez viny. Žena nese vinu za oba. Ve jménu jaké víry představuje žena pro muže takové nebezpečí?"
Zvláštní kniha, která mi přivodila řadu zvláštních pocitů. Silně jsem sympatizoval s autorčinou odvahou a razantností, tahle její tvrdohlavost (původně jsem chtěl použít termín "zabejčenost", ale pak mi přišel pro ženu bojující za emancipaci nepatřičně maskulinní) je strašně silná a v lecčems následováníhodná a nejspíš i nezbytná, protože v boji se zkostnatělými a zároveň bezohlednými režimy se nějakou diplomacií v rukavičkách a systémem postupných opatrných kroků nic nezmůže.
Ale z odstupu není možné nevidět i značné limity podobně černobílého přístupu. Abnousse totiž nechce nahlížet pravdu z různých úhlů pohledu a tím se připravuje o možnost vidět svět jako vícerozměrný a barevnou realitu života jinak než ve vyhraněné dichotomii. Náboženští fanatici jí zničili dětství? Veškeré náboženství je zlo! Zakázali ženám ukazovat tělo? Hrdinstvím je nahota a prostituce! A tak dále. Asi to není možné Abnousse vyčítat, to brutální režim, ve kterém vyrůstala, ji dohnal k extrémním postojům, to ten režim je viník, bez debat! Ale přesto: když na základě své zkušenosti nechápe, že by se některé ženy mohly zahalovat dobrovolně a otevřeně jimi pohrdá, vypadá to, že má s "vousáči" svého dětství společného víc, než by si přála.
Rozpačitý pocit jsem měl ze stylistické podoby knihy. Syrovost by nevadila, forma krátkých zápisku taky ne, tohle leckdo zvládl dobře. Ale tady to nějak drhne, zdá se mi, asi by to bylo fungovalo lépe jako blogové komentáře, pokud bych si to četl s časovým odstupem mezi kapitolami, tak by ta monotematičnost a hraní na jedné struně tak nevadily. Takhle jsem dočítal už docela utahán...
Ale nerad bych byl kritický! Můj celkový dojem je jistě pozitivní, byla radost se setkat s ženou, která má kuráž a nebojí se postavit za to, co je správné!
"Dokud budou lidi číst, dokud se budou snažit pozvednout mysl nad sebe samotné, třeba jen nepatrně, tak budou existovat lidé s představivostí schopní svrhnout tyrana. Dokud bude existovat řeč. Právě to pro nás dělá umění obecně, a literatura zejména: otevírá stavidla ducha, vystavuje nás novým vjemům, novým hlasům, novým nekonečnům."