City přehled
Alessandro Baricco
City je v pořadí už čtvrtým románem významného italského spisovatele Alessandra Baricca, jehož děj je poprvé zasazen, alespoň částečně, do současnosti. Tento román nenese slovo město pouze v názvu, je to město plné čtvrtí a ulic a křižovatek. Obydlené. Lze v něm potkat dva nerozlučné přátele, univerzitní profesory, generála, malého génia nebo dívku, která celý život tvoří western. Cestou městem se přesouváte i v čase a dostáváte se do městečka „tenkrát na západě“, ve kterém se zastavil čas, i do boxerských ringů v „dobách rádia“. Je to velké město a není snadné v něm najít cestu, ale bloudit jeho ulicemi rozhodně není nezajímavé.... celý text
Můj komentář
Zatím jste nenapsal(a) svůj komentář ke knize City. Přihlašte se a napište ho.
Nové komentáře (4)
Naprosto jsem se do téhle knihy zamilovala. Učarovala mi. Miluju, jak jsou všechny postavy divné a zároveň svoje. Navíc ještě miluju styl psaní Alessandra Baricca, je mi strašně blízký. Už od roku 2008, kdy jsem knihu četla, píšu pravidelně každý druhý rok do nakladatelství, jestli nemají alespoň jeden kousek nazbyt nebo jestli se nechystá dotisk. Prý ne a ne. Z knihovny knížku krást nechci. Pokud by ji ale někdo měl v knihovně a zželelo by se mu mně, slibuji, že u mně bude kniha v naprostém bezpečí.
Toto bola moja prvá a možno posledná kniha od tohto autora. Nejako ma ten jeho štýl nenadchol .
Související novinky (0)
Zatím zde není žádná související novinka.
Citáty z knihy (0)
Zatím zde není žádný citát z knihy.
Kniha City v seznamech
v Přečtených | 30x |
ve Čtenářské výzvě | 1x |
v Doporučených | 2x |
v Knihotéce | 14x |
v Chystám se číst | 16x |
v Chci si koupit | 5x |
v dalších seznamech | 2x |
Štítky knihy
italská literaturaAutorovy další knížky
2004 | Hedvábí |
2001 | Oceán moře |
2017 | Mladá nevěsta |
2015 | Pan Gwyn |
2000 | City |
Baricco si čtenáře chytí na háček a pak ho protáhne nikoliv z hlubiny na vzduch, ale opačně, od prohřátého břehu do hloubky. Na začátku veselý, lehce humorný příběh o dvou podivínech, kteří se našli ve správný čas, následně vsunuté úvahy o univerzitním světě a životě intelektuálů, které, ač mi zpočátku připadaly zbytečně dlouhé, byly čím dál tím zajímavější, kousavější a asi osobnější, a po dočtení se mi zdá, že ten humor byl jen takový opar kolem v podstatě vážného a místy smutného příběhu.
Gould a Shatzy jsou krásná potrhlá dvojka, která se umí radovat ze života, i kdyby si ho měla kvůli tomu vymyslet. Gouldův boxerský příběh a Shatzin western jsou samostatné malé drahokamy, do detailu vybroušené (žádný jiný western mi nikdy nepřišel tak napínavý) a navíc různě zrcadlí své vypravěče.
Teorie intelektuálství coby náhražky boje o moc pro fyzicky méně obdařené, v němž se z myšlenek stávají zbraně a z různých "pravd" jen korouhve znepřátelených skupin, je stejně jízlivý jako trefný, navíc těžko se rozhořčovat, když autor sám mezi ty vojáky myšlenek patří. Celé Město, City, má zvláštní atmosféru, díky které spolu žánrově odlišné pasáže ladí a doplňují se. Zvláštně měkké světlo, skoro básnická poetika, ve které zásadní otázky a dramata ztrácejí ostny a nepůsobí skutečně tragicky ani směšně melodramaticky.
Jen ten slovosled, totiž - názorně: Ten slovosled, byl rušivý, ty čárky, snad takhle lidé, když přirozeně... takhle přirozeně mluví, s pomlkami, ale v psaném textu to, opravdu, ruší... až se, skoro alergie, z toho dělá... člověku.
SPOILER
Když přemýšlím o těch různých spojitostech a odrazech, říkám si: Pokud Gould byl Larry, byla Shatzy Mondino? A bránila mu tudíž v kariéře chybně, třeba protože k tomu měla sobecké důvody, nechtěla se ho vzdát? Nebo už kombinuju příliš?