Člověk a zvíře přehled
Hermann Poppelbaum
Kdo chce srovnávat lidské a zvířecí tělo, musí být zcela mimořádně nezaujatý. Žádná předpojatá myšlenka nesmí rušit klidné pozorování. Pohled musí vyhledávat rozdíly ve formách tam, kde jsou; nesmí je zveličovat, kde se to hodí zavedenému mínění, ani je zastírat, když se tomuto mínění nehodí. Ani shoda, ani odlišnost nesmí být brány na zřetel více či méně, než jim přísluší...... celý text
Duchovní literatura
Vydáno: 2004 , Akademie sociálního uměníOriginální název:
Mensch und Tier, 1956
více info...
Můj komentář
Zatím jste nenapsal(a) svůj komentář ke knize Člověk a zvíře. Přihlašte se a napište ho.
Nové komentáře (1)
Související novinky (0)
Zatím zde není žádná související novinka.
Citáty z knihy (0)
Zatím zde není žádný citát z knihy.
Kniha Člověk a zvíře v seznamech
v Přečtených | 1x |
v Knihotéce | 1x |
v Chystám se číst | 1x |
v Chci si koupit | 2x |
Toto je jedna z najodpornejších, najzavrhnutiahodnejších kníh, aké vôbec existujú.
Mimoriadne ohavné ezotericko-kreacionistické mystické vysvetlenie antropozofie, strašne zvrátený pohľad na svet. Vychádza z neho, že celý svet a vesmír sa točí okolo človeka, človek vraj nie je živočíšny druh, ale je majorátnym pánom stvorenia, stvorený k obrazu Božiemu. Táto bigotná teória o človeku vznikla niekedy v polovici 19. storočia a ešte stále má zástancov. Autor popisuje ľútosť voči údajnej nedokonalosti a odpudivosti mimoľudských zvierat. Už pri popise rysov opičej hlavy sa ťažko bráni zvracaniu: „Je ohromující a takřka otřesné pozorovat, jak se oblast od týlu až po čelo a jemné utváření nosu a úst, jak je to naznačeno u mladého šimpanze, mění v odpudivě ohyzdný, téměř psovitý profil dospělého šimpanze (...) Obličej opice ztrácí všechny lidské rysy, což může pozorovatele naladit téměř k soucitu.“ a dochádza k záveru, že „u zvířete vlastně nelze mluvit o obličeji“ a že „zvířecí hlava se ukazuje být znetvořením lidského praobrazu.“
„Kolem zvířecí hlavy se vznáší hrůznost masky. Dokonce tvorové nám nejbližší, naše domácí zvířata, na nás pohlížejí s výrazem, který vyvolává v divákovi cosi mezi dojetím, úzkostí a děsem. Kdo nepohlížel již někdy na koně a nehledal s rostoucím pocitem odpuzujícího odcizení za oním nevýslovným výrazem tváře bytost, která by chtěla z této tváře mluvit, ale nemůže? Hlava vyššího zvířete je jako maska, z níž nemůže pohlížet pravý obličej. A tento dojem se stupňuje a stává se až nesnesitelný, když nějaké zvíře, např. pes, změní rysy v tom smyslu, jak to je u člověka výrazem jeho bytosti: Když, místo aby se zasmál jako člověk, obnaží zuby a šklebí se. Jen slepá pošetilost může říkat, že pes se směje. Nepředpojatý a nesentimentální člověk má co dělat, aby snesl tento pohled.“ -Pri predstave, že by som mal na svet pozerať takto, ma premáha zdesenie. Neviem, ako môžu títo ľudia žiť v takomto extrémne antropocentrickom svete, v ktorom pohľad na zviera vyvoláva pocit opovrhnutia, povýšenectva, alebo dokonca averzie. Musia mať otrasne prázdny a primitívny život.
Z ďalších riadkov sa dočítame, napríklad, že vtáky nevedia ani len spísať embryológiu cicavcov (!) a že dobytok nevie ani rozprávať, a že jasnú vinu na tom majú „anomálie a retardácia vo vývoji“. S rovnakými výsledkami prichádza aj z popisov zloženia tela: „Je zřejmé, že byl promeškán okamžik polidštění. Ale teprve obraz dospělého zvířete ukazuje, jak hluboký byl pád: místo téměř lidského profilu vysloveně zvířecí hlava, klenba hlavy a čela, držení hlavy i trupu – vše je zmařeno.“ a z pozorovaní správania sa: „I tyto bytosti si hrají jako děti, pokud jsou mladé, pak ale klesnou do zvířeckosti a poslední záblesk možného zlidštění z nich zmizí jako ze zmíněného šimpanze, který se musí proměnit v bestii.“ Sú to zastarané, nebezpečné myšlienky (autor to písal niekedy okolo roku 1925). Konanie zvierat, sťa bohom naprogramovaných bytostí, je teória už celkom vyvrátená rýchlym pokrokom rôznych vedných odborov biológie, zoológie, antropológie a pod.
(Ako každý správny smer kreacionizmu, aj antropozofia má svoju vlastnú teóriu o zrode človeka: Človek tu bol už v období prahôr, ale ešte nie v hmotnej podobe, ale iba ako duchovná bytosť zložená z kvapalných substancií a jeho telo bolo postupne formované akýmisi žijúcimi silami. Niekedy v druhohorách duchovné bytosti oddelili od Zeme Mesiac, ktorý je teraz našou družicou, a umožnili zhmotnenie tela. Däniken, ani Vesmírni ľudia sa nechytajú.)