Člověk, dobro a zlo: O smyslu života v zrcadle dějin (kapitoly z dějin morální filozofie) přehled
Erazim Kohák
https://www.databazeknih.cz/img/books/43_/43313/clovek-dobro-a-zlo-o-smyslu-zivota-v-zrcadle-dejin-kapitoly-z-dejin-moralni-filozofie-43313.jpg
5
11
11
Průvodce po dějinách morálky a etického myšlení v kontextu jednotlivých historických epoch.
Můj komentář
Zatím jste nenapsal(a) svůj komentář ke knize Člověk, dobro a zlo: O smyslu života v zrcadle dějin (kapitoly z dějin morální filozofie). Přihlašte se a napište ho.
Nové komentáře (1)
Související novinky (0)
Zatím zde není žádná související novinka.
Citáty z knihy (0)
Zatím zde není žádný citát z knihy.
Kniha Člověk, dobro a zlo: O smyslu života v zrcadle dějin (kapitoly z dějin morální filozofie) v seznamech
v Právě čtených | 1x |
v Přečtených | 18x |
v Knihotéce | 8x |
v Chystám se číst | 20x |
v Chci si koupit | 6x |
Štítky knihy
Autorovy další knížky
2011 | Zelená svatozář: Kapitoly z ekologické etiky |
1993 | Člověk, dobro a zlo |
2002 | Cesta a odkaz T.G. Masaryka |
2002 | P.S. Psové |
2016 | Oheň a hvězdy |
Je tomu už dávno, co lidé začali věřit, že lidské štěstí můžeme získat díky hmotným majetkům ... my, lidé, jsme si postupně zvykli na zbytečný komfort, který zcela přesahuje naše základní potřeby. Jde o pokrok, který lidstvo vnímá jako samozřejmost. .... Pan Kohák se v této knížce (a stejně tak i ve všech jeho pracích) ptá: "Proč se stalo samozřejmostí, že se musíme mít lépe než naši předkové a žít pohodlnější život?"
... a odpovědi nevyznívají zrovna optimisticky:
"Pokud se lidstvo nedokáže zbavit slepého předsudku své vlastní nadřazenosti, bude se dál vzájemně vraždit a ničit přitom Zemi až do vyhlazení všeho života."
... obzvlášť pod zorným úhlem filozofa:
"Co potom ale znamená ono „pro dobro člověka“? Vždyť dobro se neodvozuje od člověka. Patří všemu bytí ... člověk je jen jednou součástí, společenství všech bytostí. Jeho dobro má své oprávnění, protože i v člověku žije život, který touží po žití. Jenže to oprávnění není o nic větší – a také o nic menší – než oprávnění jiného života, vlků či racků či krav. Člověku náleží jeho místo, avšak to náleží všemu životu. Jde o to, aby se člověk naučil žít v harmonii s životem, ne na jeho úkor. ... Nestačí, aby člověk pečoval o prostředí svého života. Je třeba, aby zajistil i prostředí života bobrů, vlků a skokanů zelených. A pokud by se vás někdo ptal: „K čemu je dobrý skokan zelený?“, optejte se ho na oplátku: „A k čemu jste dobrý vy?“ Neboť odpověď je stejná – protože jsem, protože toužím být – a protože s úctou uznávám i touhu všech ostatních po životě. To je, oč jde: o úctu – a lásku – ke všemu životu."
"Po celá tisíciletí žil člověk v závislosti na přírodě a mohl se na ni spolehnout. Po celá tisíciletí měla příroda všechny vlastnosti, které křesťané přičítali Bohu. Byla mocná, nekonečná, tajemná, vše obklopující, vše zahrnující, milosrdná, spravedlivá a odpouštějící, není divů, že Spinoza píše o Deus sive natura, o Bohu, či jinými slovy o přírodě. Lidé se nemuseli starat o
nic než o své malicherné hádky a zájmy, mohli ve svých válkách kořistit a pustošit přírodu s jistotou, že ať způsobí sebevíc škod, příroda jim odpustí, příroda to nahradí, že přírody bude vždy víc, než lidstvo dokáže změnit."