Cykly přehled
Emma Kausc
Výrazný hlas nejmladší básnické generace. Hodno dlouhodobé pozornosti. • Čtyři části. Čtyřicet básní. Šest set sedmdesát devět veršů. Celkový počet veršů dělitelný sedmi. Sedm je základních hudebních tónů. Sedmička je čtvrté prvočíslo. Číslo sedm označuje plnost. Obvykle je číslo sedm považováno za šťastné. Číslo sedm je považováno za magické. • Osm básní: „teď mi pověz o tom co děláš zítra / co děláš dnes může počkat“ • Jedenáct básní: „na sociální síti se sice zobrazuje / dovnitř se ale nedostane nic“ • Jedenáct básní: „když jsem doma doma / už doma vlastně nejsem“ • Deset básní: „v přerušovaném světě i jedno ne / sesype všechno do škvír mezi nádechy“ • Pozor! Debut před dvacítkou.... celý text
Můj komentář
Zatím jste nenapsal(a) svůj komentář ke knize Cykly. Přihlašte se a napište ho.
Nové komentáře (3)
Nejsem čtenář básní. Neumím je hodnot. Ale líbilo se mi to. Laicky, bez toho, aniž bych to uměl odůvodnit. Byla to fajn sbírka.
Související novinky (0)
Zatím zde není žádná související novinka.
Citáty z knihy (0)
Zatím zde není žádný citát z knihy.
Kniha Cykly v seznamech
v Přečtených | 16x |
v Doporučených | 1x |
v Knihotéce | 3x |
v Chystám se číst | 1x |
Štítky knihy
prvotina Cena Jiřího Ortena (nominace)
Skrýt reklamy
Když se každá báseň vleze na 1 stranu, je to hezké. Ale je-li to za cenu naňahňahého písma, které zhoršuje čtení, je to spíš na škodu. Použité písmo, připomínající psací stroj, si navíc příliš nerozumí s kurzívou, kterou autorka používá celkem často. Sazba tak dělá vše pro to, aby se kniha četla špatně.
A autorčin styl přitom není vůbec jednoduchý. Verše se v půlce zadrhávají a opuštěná torza vět bez upozornějí přecházejí v nová torza vět. Jakoby v basni bylo více proudů myšlenek, které se odvíjejí přes sebe.
Do toho neznačená přímá řeč, jejíž začátek a konec lze často jen tušit. A kurzíva myslím taky značí pokaždé něco jiného. To vše činí básně těžko čitelnými.
Jedno čtení tak k pochopení čehokoli naprosto nestačí. Získal jsem po něm pouze dojem, že za abstraktním lexikem se skrývají silně osobní prožitky. Že bych tak musel vynaložit spoustu čtenářské pozornosti, jen abych viděl někomu do talíře. A sbírka plná anglicismů, městských scenérii a bezradné duše ztracené mladé ženy (čímž myslím lyrický subjekt) mě dostatečně nemotivovala, abych do ní tu energii vložil. Mít jiný vkus, myslím, že by za to stála.