Dějiny židovského národa přehled

Dějiny židovského národa
https://www.databazeknih.cz/img/books/10_/100481/dejiny-zidovskeho-naroda-3-vydani-100481.jpg 4 75 75

Dějiny Židů jsou svého druhu dějiny světa, ovšem viděné pod velmi neobvyklým úhlem, očima inteligentní a vzdělané oběti. Johnsonovi však jde ještě o víc: ukázat podstatu samé historie a křesťanské civilizace. Žádný národ netrval nikdy s větší neochvějností než Židé na tom, že dějiny mají účel a lidstvo osud. Od nepaměti se drželi této víry tváří v tvář strašnému utrpení. Jejich víra a osud daly vzniknout mnoha velkolepým projektům pro lidstvo, vzniklým jak z božské inspirace, tak vytvořených člověkem. S jistou nadsázkou lze proto říci, že Židé stojí v samém středu věčného úsilí dát lidskému životu vznešený záměr. Tato kniha je nejen monumentální kronikou v čase (4 000 let) a prostoru (celý svět), ale syntézou i dramatem. Zároveň nám dává jakoby nahlédnout na odvrácenou stranu naší vlastní rozporuplné civilizace.... celý text

Literatura světová Literatura naučná Historie
Vydáno: , Leda , Rozmluvy
Originální název:

The History of the Jews, 1987


více info...

Můj komentář

Zatím jste nenapsal(a) svůj komentář ke knize Dějiny židovského národa. Přihlašte se a napište ho.


Nové komentáře (12)

Eldar80
13.07.2024 5 z 5

Moje hodnocení se opírá o první větu: "Jedná se o osobní interpretaci židovských dějin." Pokud hledáte něco objektivního nebo nezaujatého, musíte hledal dál. Autor se přiznává hned a možná se o objektivitu ani nesnažil.
Asi to ostatní ignorují a tak to má poměrně nízké hodnocení. Silně probiblický přístup už od začátku překvapil i mě. Když je nějaká postava v Bibli vylíčena zajímavě, je to důkaz její existence. :-) Hotovo. :-)
Jenže Tóra je několikavrstvá alegorie. Autor roubuje biblický mýtus na historii. Proto mě zklamala Racionální Bible od Pragera, protože se také snaží brát Bibli doslovně. Tenhle přístup mě neoslovuje.
Část Starého zákona je pak sporná historie starověkých Izraelitů. Archeologické poznatky do roku 1987 budou už asi zastaralé. Nedá se usoudit, které objevy na vykopávkách jsou definitivní a kde je možná změna.
Tady musíte mít fakt načteno. Johnson uvádí, že se Exodus netýkal všech Židů. Tím celý mýtus o exodu ztrácí věrohodnost. Proto se ho snaží zatlačit, co nejdál do minulosti. První kapitola končí Babylonským zajetím.
I přes zřetelně proizraelský přístup doporučuju. Je tady důležitá kritika prvních vědců, kteří zkoumali text Bible. Oni odmítli Bibli úplně a Johnson ji zas bere moc vážně. Oba dva přístupy jsou extrémy.
Nejvíc problematický je začátek, který se opírá o Bibli. Po druhé kapitole už to má lepší historickou úroveň. Johnson se zaměřuje spíš na vývoj myšlení a kultury. Dává historii Židů určitý smysl.
Sice četl Gerschoma Scholema a přesto kabale neporozuměl. To mají křesťané a ateisté společné. Výpady proti ní jsou roztroušeny v celém díle. Přirovnání kabaly k Marxovým názorům mě totálně dorazilo.
Johnson se tak nechtěně přiznává, že neví, o čem píše. I on v textu různě zaměňuje mystiku a mysticimus. Nepochopení kabaly se pak vůbec nedivím. Ale to je jediná zásadní věc, která mi dost vadila.
Spoustu věcí jsem už znal. Asi mám ze čtení jiný zážitek než kdo se o židovství nezajímá. Ještě víc se mi doplnily znalosti a celkový obraz. Nejhorší bylo období holokaustu, kterému se instinktivně vyhýbám.
Nedokázal jsem přestat číst a celou kapitolu přečetl na jeden zátah. Trvalo to 6 hodin. Udělalo se mi z toho fyzicky zle. Toho bezpráví bylo moc. Proto souhlasím s myšlenkami sionismu a hlásím se k nim.
Přijdou mi jako logický výsledek historické zkušenosti. Dnes je móda pochybovat o židovsko-křesťanských kořenech Západní civilizace. Přečtěte si to a ověřte si, jak moc je to rozumná myšlenka. Vážně doporučuju.
Má to však nedostatky. Zejména nutnost si spoustu tvrzení ověřit. 90% 4,5*

deirdre
17.08.2023

Prečítala som prvú kapitolu a stačilo. Pán to síce napísal veľmi "čtivo", ale aj dosť povrchne a keď začal vynášať hodnotiace súdy o veciach, v ktorých bol evidentne mimo, zhodnotila som, že nemá pre mňa zmysel ďalej čítať. Už by som mala proste pochybnosti. Škoda.


hanzmb
01.06.2023 4 z 5

Budoucí čtenáře chci varovat. Tohle není historická kniha židovského národa. Ta historie se tam objevuje až někde v 19. století. To předtím je spíš historie židovského náboženství a filozofie. Autor skáče i několik století, navíc spoustu zajímavostí odbyde 2-3 větami. Přitom vás např. krmí stupiditami typu vyjmenováním kolik Židů si pořídilo dům na významné adrese. Mnohem víc se věnuje Marxovi a Freudovi než vzniku Izraele a jeho boji o přežití.
Co mě zarazilo byla informace, že základem fašismu nebyli mnichovští opilci, ale VŠ studenti a jejich spolky. To mi nešlo na rozum. Pak jsem si uvědomil, co se děje v Německu, Holandsku či i u nás v Brně. Takže se brzo můžeme těšit na nějaký nový zničující ismus. A je jedno zda jde o faši, komu či eko předponu.

všechny komentáře

Související novinky (0)

Zatím zde není žádná související novinka.


Citáty z knihy (0)

Zatím zde není žádný citát z knihy.


Kniha Dějiny židovského národa v seznamech

v Právě čtených9x
v Přečtených104x
ve Čtenářské výzvě1x
v Doporučených9x
v Knihotéce116x
v Chystám se číst60x
v Chci si koupit15x