Digitálna demencia. Ako pripravujeme seba a naše deti o rozum přehled

Digitálna demencia. Ako pripravujeme seba a naše deti o rozum
https://www.databazeknih.cz/img/books/45_/459947/mid_digitalna-demencia-ako-pripravujeme-BTh-459947.jpg 4 220 220

Digitálne média nás odbremeňujú od duševnej práce. To, čo sme kedysi riešili hlavou, vybavujú dnes za nás počítače, smartfóny, organizátory a navigácie. Prináša to však nesmierne nebezpečenstvo - závislosť.

Literatura naučná Věda Zdraví
Vydáno: , Citadella (SK)
Originální název:

Digitale Demenz. Wie wir uns und unsere Kinder um den Verstand bringen, 2012


více info...

Můj komentář

Zatím jste nenapsal(a) svůj komentář ke knize Digitálna demencia. Ako pripravujeme seba a naše deti o rozum. Přihlašte se a napište ho.


Nové komentáře (56)

@knihomolka
14.11.2024 3 z 5

Knížka je dobrá, ale dalo se z ní vyždímat víc. Co lze shrnout jednou větou to zabírá celé stránky. Co by si zasloužilo víc pozornosti, to zmiňuje jediná věta. Vědecké studie jsou fajn, ale některé zabíhají zbytečně daleko od tématu a vlastně ty hlavní dopady jsou brány dost povrchově... Mno, takovej průměr.

Petrush
27.06.2024 3 z 5

I kdyby byla pravda jen polovina z toho, co autor předkládá, tak posazovat děti před obrazovky (ať už jde o televizi, počítač, mobil...) je docela průšvih. Vývoj mozku je závislý na tom, jak se používá. A dětský mozek ve vývoji je. Autor považuje za škody způsobené digitálními médii např. desenzibilizaci v důsledku hraní násilných her a sledování násilných filmů, povrchní uvažování, osamělost, deprese, nadváhu, narušené sebeovládání, poruchy pozornosti a mnohé další.
Kniha obsahuje řadu zajímavých poznatků. Třeba že multitasking je vlastně aktivní trénování povrchnosti a neefektivnosti. Také způsob, jakým čteme na netu ("surfujeme" po povrchu, čteme zkratkovité titulky, překlikáváme) zmenšuje hloubku zpracování (mozek se tím trénuje v povrchnosti). Jak používání navigace otupuje naši schopnost zorientovat se. Jak si kvůli tomu, že ihned můžeme vše vygooglit, uchováváme méně vědomostí. Že u bilingvních lidí propuká demence později. Že člověk s mozkem s projevy Alzheimerovy nemoci v pokročilém stádiu může být duševně naprosto normální a čilý (souvislost s předchozím způsobem života jako vzdělání, duševní výkonnost). Že dítě poté, co sleduje moderní dětský animovaný film (tj. s rychlými střihy), má po shlednutí filmu výrazně sníženou schopnost sebeovládání (naopak koncentrace při tom, když si dítě kreslí, sebekontrolu výrazně zlepšuje).
V závěru knihy dává autor stručné praktické tipy, jak se udržet mentálně fit. Co se týká digitálních medií a dětí, doporučuje omezit dávkování, protože to je podle něj jediné účinné opatření.
Kniha je napsaná dost těžkopádně. Možná je to překladem (např. se slovem "vposledku" jsem se zatím nesetkala). Nesedl mi ani autorův styl, jakým vyvozuje závěry a kombinuje témata. Přestože kniha obsahuje řadu zajímavých informací, jako celek mi přijde průměrná.


MaroCZ
12.04.2023 4 z 5

Po přečtení jsem pobaveně hledal na různých "pařanských" webech příslušné recenze. Byly vlastně nevědomým potvrzením základních Spitzerových tezí. To byly reakce narkomanů když jim berete drogu :-)

všechny komentáře

Související novinky (1)

Knižní novinky (3. - 9. 3.)

01.03.2014


Citáty z knihy (0)

Zatím zde není žádný citát z knihy.


Kniha Digitálna demencia. Ako pripravujeme seba a naše deti o rozum v seznamech

v Právě čtených22x
v Přečtených291x
ve Čtenářské výzvě26x
v Doporučených24x
v Knihotéce92x
v Chystám se číst295x
v Chci si koupit66x
v dalších seznamech4x