Dívky bez prostředků přehled
Muriel Spark
Je těsně po druhé světové válce a Londýn se nesměle probouzí z hubených válečných let. Obyvatelky londýnských „ženských domovů“, dobročinného penzionu The May of Teck Club, se nadechují svobody a lační po nových šatech, nových mužích, novém životě. Metropole ale zůstává poznamenána válečnými šrámy, zboží je na příděl a dívky zjišťují, že zlu se daří i v dobách míru. Novela navazuje tématem, stylem, biografickou inspirací i datem vzniku na Nejlepší léta slečny Jean Brodieové, knížku, kterou se Brodieová ve světě a s velkým časovým odstupem i u nás proslavila nejvíce. Podobně jako Nejlepší léta zachycují vratký přechod skupinky školaček od naivního dětství k dospívání, zachycují Dívky bez prostředků snahu skupinky mladých žen zajistit si samostatnou existenci a zorientovat se v novém světě – přičemž Sparková v obou dílech osvědčuje tutéž formulační úspornost, umění diskrétního náznaku a smysl pro vtip i pro tragiku prostou sentimentality či patosu.... celý text
Literatura světová Novely
Vydáno: 2021 , MaratonOriginální název:
The Girls of Slender Means, 1963
více info...
Můj komentář
Zatím jste nenapsal(a) svůj komentář ke knize Dívky bez prostředků. Přihlašte se a napište ho.
Nové komentáře (7)
Muriel Spark měla takové lehké a přesto vtíravé pero, kterým s jakousi noblesní živostí uměla promluvit o věcech banálních náležitě vážně...
Související novinky (0)
Zatím zde není žádná související novinka.
Citáty z knihy (0)
Zatím zde není žádný citát z knihy.
Kniha Dívky bez prostředků v seznamech
v Přečtených | 28x |
ve Čtenářské výzvě | 4x |
v Doporučených | 2x |
v Knihotéce | 9x |
v Chystám se číst | 29x |
v Chci si koupit | 11x |
v dalších seznamech | 1x |
Štítky knihy
Londýn anglická literatura poválečná doba zfilmováno – TV seriál
Autorovy další knížky
2018 | Nejlepší léta slečny Jean Brodieové |
2021 | Dívky bez prostředků |
2001 | Černá madona |
1997 | Večírek |
2003 | Záhadný případ lorda Lucana |
Těžko říct, proč pro mě mají díla Sparkové půvab, i když to vlastně nikdy není kdovíjak silný příběh, do kterého by se člověk ponořil a který by ho vzal za srdce. Možná proto, že je zřejmé, že se autorka sama nebere vážně. I závažná, až tragická témata pojímá jako komedie, každá její postava má do určité míry komický potenciál. Nijak zvlášť se přitom nesnaží o jejich charakteristiku, a stejně jsou všechny její postavy originální a zajímavé. Šetří každým slovem, její knihy skoro nikdy nemají více než 200 stran, a přesto se čtenář necítí ošizen. To vše platí i o téhle příjemné novele – možná ještě více než u ostatních knih autorky.