Zázračná kněžka přehled
Jiří Mikulík
Gabriel Knox Gamebook série
1. díl >
Jsi Gabriel Knox, elitní žoldnéřský důstojník z nejsevernější provincie lidí na kontinentu. Právě nyní se v tobě probudila ohromná moc – nadání, které lidé berou spíše jako prokletí. Najdeš cestu k Zázračné kněžce, která ti jako jediná může pomoci? Přežiješ úklady vrahů dychtících po smrti všech nadaných lidí? Tato kniha je první ze série gamebooků o Gabrielu Knoxovi. Jedná se o hru na hrdiny pro jednoho hráče ve své nejryzejší podobě! Zcela unikátní tvorba hrdiny a ohromná variabilita možností během cestování ti zaručí, že tě kniha bude bavit i když ji budeš číst několikrát za sebou! Chceš se přesvědčit? Neváhej a ponoř se do fantastického příběhu, kde pouze ty rozhoduješ, jak všechno nakonec dopadne.... celý text
Můj komentář
Zatím jste nenapsal(a) svůj komentář ke knize Zázračná kněžka. Přihlašte se a napište ho.
Nové komentáře (9)
Vynikající GB, pravidla jsou relativně složitější, ale jsou dobře vymyšlena. Od začátku knihy je jasné, že si ji zahrajete min. 3x, abyste si vyzkoušeli všechny "profese", které slibují různý zážitek. Autor, se jako fanda inspiroval Lone Wolfem. Myslím, že toto ho však hodně převyšuje.
To nejlepší co se mi mohlo stát v této knize bylo, že jsem zemřel. A to myslím upřímně v dobrém. Svým epizodickým přístupem, i řadou svých herních mechanizmů, se kniha opírá o základy, které budou povědomé každému, kdo někdy v ruce držel knihu ze série Lone Wolf. Autor se však snaží tento postarší systém modernizovat, a přináší do něj několik nových prvků.
Po mechanické stránce je tedy vše v pořádku. Trošku komplikovanější to ovšem začíná být při samotné struktuře hry. Kniha totiž na první dojem působí značně „reaktivně“. O tom jak bude vaše cesta probíhat, rozhoduje mnohem častěji vaše volba schopností a výbavy a jen zřídka kdy vaše rozhodnutí. Kniha tak působí velice lineárně, a navíc poněkud krátce (bez legrace si troufnu říct, že pro úspěšné dohrání není potřeba projí více jak 50 odkazů).
Toto je však zároveň i její nejzajímavější rys. Na rozdíl od jiných knih, které vás budou mámit dlouhou poutí na jejíž zdárný konec vede jen jedna správná cesta, nabízí zde autor několik krátkých cesty, které mají potenciálně stejnou šanci na úspěch. Každá z cest vás odmění jinou sadou zásluh a jedinečných předmětů, což v kombinace s faktem, že se jedná o první díl série, podporuje opětovné čtení knihy.
Kniha však není bez chyb. Jde z ní cítit autorova nevypsanost. Některé části textu působí až zbytečně, jindy jsem měl pocit, že byly použity až příliš složité pojmy a obrat. Když k tomu člověk přičte ještě pár dalších nešvarům v podobě občasné linearity samotných cest a případnou "náhodnou smrt" zdánlivě odnikud, dostaneme se na úctyhodných 4 z 5.
Související novinky (0)
Zatím zde není žádná související novinka.
Citáty z knihy (0)
Zatím zde není žádný citát z knihy.
Kniha Zázračná kněžka v seznamech
v Právě čtených | 1x |
v Přečtených | 30x |
ve Čtenářské výzvě | 3x |
v Doporučených | 1x |
v Knihotéce | 49x |
v Chystám se číst | 24x |
v Chci si koupit | 18x |
v dalších seznamech | 2x |
Štítky knihy
Autorovy další knížky
2017 | Dračí hrobka |
2018 | Věž havranů |
2020 | Čaroděj ze severu |
2021 | Spasitel padlých bohů |
2016 | Zázračná kněžka |
Může být nějaký gamebook lepší než sága Lone Wolf (dále LW)? Donedávna bych takovou nestoudnou
herezi počastoval potměšilým úsměvem skrývajícím mé nejhlubší opovržení nad zavrženíhodností autora
takové nestydaté myšlenky. Avšak Jiří Mikulík a jeho epická sága o Gabrielu Knoxovi (dále GK) nahlodala
základy mého neochvějného přesvědčení (chaotic good).
Autor příběhů o hrdinném Gabrielu Knoxovi (viz Stargate S01E07) se svou inspirací ságou Lone Wolf nijak
netají. Vše, co v knihách od Joe Devera funguje dobře, ponechal, a ještě to vylepšil. Co nefungovalo
omezil, či zahodil.
Příběh:
Co se týká příběhu samotného, na rozdíl od ságy Lone Wolf nejste hned centrální postavou příběhu, ale
už od začátku cítíte, že byste byli schopni pozitivně ovlivnit dění v tomto zajímavém světě.
Zbraňový systém:
Zbraňový systém v příbězích o Gabrielu Knoxovi je lépe propracovaný a logičtější. Druh zbraně má totiž
vliv na výsledek souboje. Bohužel se systém soustředí na meč, dýku a luk. Ve srovnání s tím sága Lone
Wolf navozuje zajímavější a bohatší atmosféru. Proto bych otázku, který zbraňový systém je lepší,
prohlásil za remízu.
Zlepšování hrdiny a jeho dovedností:
V systému zlepšování hrdiny a jeho dovedností má Gabriel Knox navrch. Je to dáno tím, že Jiří Mikulík
odstranil přidávání nových dovedností, které bylo v sáze Lone Wolf z dlouhodobého hlediska označeno za
chybu. Pokud jste hráli jen první díly ságy Lone Wolf, chyby jste si nemuseli všimnout, nicméně pokud
jste hráli pátý a vyšší díl, víte, že hrdinu již nebylo kam posunout, a tak byly zařazeny nové dovednosti.
Fanoušky jsou proto za zábavnější označovány první díly ságy. Tento bod vysvětluje Jiří Mikulík na svých
stránkách o Gabrielu Knoxovi, a proto mu dávám zasloužený bod.
Soubojový systém:
Systém, dle něhož se hrají souboje, je velmi podobný jako v sáze Lone Wolf, jen je značně rozšířený, a
tudíž lépe představitelný. Mě osobně na něm ale nevyhovovalo, že autor poté, co jsem si souboj naházel
a představil, se k němu v textu vrátil a popsal ho (čímž příběhu ubral na kreativitě), navíc často s velmi
rozdílným výsledkem. Takže, ačkoliv je soubojový systém v GK rozmanitější a lépe navozuje představu,
jak souboj vlastně probíhá, kniha tuto výhodu občas v textu vyruší, což ubírá na atmosféře.
Cestování, jídlo, léčení a spánek:
Ve všech těchto bodech je Gabriel Knox mnohem lepší než sága Lone Wolf. Cestování ve světě GB je
mnohem barvitější, příběh je plný života i historického kontextu, a to především pokud se pohybujete v
krajině či na ohraničeném území. Ve městech je klasicky vše zahaleno mlhou nepopsatelnosti, nejspíše
proto, že nikdo z nás v žádném středověkém městě nikdy nebyl.
Jídlo je v GK prostě dokonalé. Podezřívám Jiřího Mikulíka z toho, že četl Game of Thrones a pochopil, že
je to vlastně jen středověká kuchařka s politickou omáčkou, aby si bylo u oběda o čem povídat (o
receptech z Westerosu byly napsány celé knihy).
Léčení je v GK důležité, protože vitalita mizí rychle. Občas se mi však stávaly paradoxní situace, kdy jsem
vyhledával souboje, abych se mohl vyléčit schopností Regenerace místo odpočinkem, protože to bylo
rychlejší. I tak jde o lepší systém než v sáze LW, kde se nesmyslně přidávala kondice za každou stať (ať už
se vázala k okamžikům či hodinám), nehledě na to, že v některých knihách mohl LW chodit v kruhu (např.
v první a druhé knize) a tak se léčit jako Wolverine.
Spánek se také řeší daleko více do hloubky, především jeho kvalita. Neboť Gabriel musí vzdorovat
silnému vlivu počasí, což jsme si v sáze Lone Wolf užili jen ve třetím díle.
Náhlá smrt:
Ačkoliv i v GK existují statě, které vás zabijí ihned, nejsou tak samoúčelné a otravné jako v LW. V GK jsou
to smrti typu „někde jsem něco přehlédl, nebo na něco zapomněl“. To se v LW povedlo pouze jednou,
když LW naštval šlechtice tím, že mu namlátil. Pokud jste na to později zapomněli a vstoupili do
šlechticova města, nechal vás popravit. Taková smrt je prostě paráda. Ovšem u LW jde u náhlých smrtí ve
většině případů o statě, které reprezentují lenost autora a otrávení příběhem. Jiří Mikulík se snaží
zařazovat pouze zábavnější typ náhlé smrti, kdy musí hráč usoudit, že udělal chybu, což jej potom
nesvádí k tomu začít v příběhu podvádět.
Nelinearita:
Příběhy Gabriela Knoxe jsou značně nelineární. Velikost jednotlivých statí je střední až dlouhá, takže
jednotlivá rozhodnutí mají velký dopad na hru. Nejsou to rozhodnutí typu, jdu doleva nebo doprava. To
může čtenáře zprvu překvapit a mohl by nabýt dojmu, že je kniha krátká, což není, jen je nelineární. V
kombinaci s náročností hry to navozuje vysokou míru „znovuhratlenosti“. Podobných kvalit dosáhl podle
mě pouze první díl LW, který měl podobné vlastnosti. Už jako dítě jsem si při hraní LW všiml, že když jdu
podle mapy přímo do hlavního města, tak jsem tam rychle. Ale když jdu schválně špatným směrem, trvá
mi to mnohem delší dobu, nebo se tam vůbec nedostanu.
Za mě se celkovým vítězem stává Gabriel Knox!
Obecně, komu se líbí LW, ten si zamiluje i Gabriela Knoxe. Kdo má rád spíše Fighting Fantasy ten si
pravděpodobně nepřijde úplně na své, neboť GK není puzzle book, více se soustředí na atmosféru a
příběh.