Informace, komunikace a bytí: fragment realistické informační vědy přehled
Jiří Stodola
Jiří Stodola v knize "Informace, komunikace a bytí" pátrá po základních východiscích informační vědy za užití nerelativistické a kriticky prověřené filosofické metody navazující na práce českých filosofů, jakými jsou Jiří Fuchs, Stanislav Sousedík a mnozí další. V knize je ukázáno, že úvahy, které se dostaly do centra zájmu s rozvojem mezioborových disciplin, jakými jsou kybernetika, informační a kognitivní věda, teorie komunikace a celá řada dalších, mají velmi blízko k tradiční aristotelské metafyzice, a že je to právě aristotelské paradigma vědy, které může poskytnout potřebný rámec pro ontologické ukotvení těchto oborů. Toto ukotvení je velmi důležité pro vyhnutí se nebezpečným konsekvencím, ke kterým filosoficky dosti nepoučené spekulace nad danými mezioborovými disciplínami mohou směřovat (jedná se o nebezpečné směry v teologii – progresivismus – či antropologii – monistická redukce člověka na nesvobodnou část universa). ... celý text
Můj komentář
Zatím jste nenapsal(a) svůj komentář ke knize Informace, komunikace a bytí: fragment realistické informační vědy. Přihlašte se a napište ho.
Nové komentáře (1)
Související novinky (0)
Zatím zde není žádná související novinka.
Citáty z knihy (0)
Zatím zde není žádný citát z knihy.
Kniha Informace, komunikace a bytí: fragment realistické informační vědy v seznamech
v Přečtených | 1x |
v Knihotéce | 1x |
v Chci si koupit | 3x |
Štítky knihy
informace verbální (slovní) komunikace
Autorovy další knížky
2010 | Informace, komunikace a bytí: fragment realistické informační vědy |
2016 | Filosofie informace - metateoretická analýza pojmu informace a hlavních paradigmat informační vědy |
2011 | Katalogizace dokumentů pro zrakově postižené se zaměřením na elektronické knihy |
2019 | Information – Studies in information science and ethics with regard to users with visual impairment |
Autor Jiří Stodola se kouká na informační vědu z hlediska kritického realismu. Toto východisko není převládající u dnešních vědců vycházejících spíše ze sociálního konstruktivismu, a myslím, že je to škoda. Kniha je určena spíše studentům a odborné komunitě informačních vědců a knihovníků, avšak myslím, že je dobře čitelná a může zaujmout laika. Je pak však potřeba, alespoň základního filosofického minima. Autor vychází z pozice aristotelsko-tomistické filosofie, která dbá na korespondenční teorii pravdy. Takováto pozice má nesmírně důležitý dopad na to, jak je vnímána informace, a požadavek pravdivosti zakládá imperativ o němž lze říci, že povede k autentičtější společnosti, protože trvání na pravdivém poznání je odpovědí na postmoderní přístupy, jež bohužel dle i mého názoru postrádají opodstatnění pro skutečný život. Autor se tedy ze své pozice, jež je možná i celosvětově dosti originální v této vědní oblasti, věnuje pojmu informace, klasifikaci informace a její hodnotě. Poté rozebírá komunikaci a informační systém, zde se zabývá komunikací, jak ji představuje Roman Jakobson a informačním systémem Jiřího Cejpka. V závěrečné části se pouští do kritiky mcluhanismu, a zcela jasně se vymezuje proti tvrzení, že médium je sdělení viz. "Médium je zkrátka médium a poselství je poselství" (s. 112). Celá kniha je uzavřena vynikající interpretací Orwellova románu 1984 s poukazem, jak může postmoderní filosofie být nebezpečná, protože není-li pravdy, kterou je možné poznat, každý si může určovat svůj svět, je-li však svět nezávislý na subjektech, tak i pravda je nezávislá a nezmanipulovatelná.