Jak pracovat? přehled
Tomáš Garrigue Masaryk
Jedná se o přednášky proneseny v roce 1898, to znamená na jednu stranu sice lehce ovlivněny dobou, avšak v mnohém nadčasové. Již v samotném názvu lze matně sledovat, o čem přednášky pojednávají, a to sice o práci. Avšak aniž by hlouběji zasahoval do povahy práce, všímá si důležitých motivů jejího rozlišování na praci fyzickou a práci mentální, přičemž jedna nikdy není oddělena od druhé. Soustředí se zejména právě na práci mentální povahy a důležitost vzdělání a vzdělávání vůbec jakožto předpokladu uvědomování si sebe sama, zde konkrétně přes uvědomování sebe sama skrze rozvíjení toho českého (ve zmíněné době byla poblematizována právě otázka češství jako vyhraňování se vůči němectví). Nakolik byla navrhovaná změna ve vzdělávání v zemí českých lze pozorovat na skutcích, které byly posléze realizovány, a doposud mohou i přes nános času (a právě proto) být stále živým mementem, jež před sto lety stál u zrodu českého vzdělávacího systému a jehož některé připomínky mohou být stále živým nejen odkazem, ale i ponukou.... celý text
Můj komentář
Zatím jste nenapsal(a) svůj komentář ke knize Jak pracovat?. Přihlašte se a napište ho.
Nové komentáře (7)
Snaha o reflexi české nátury je platná i dnes. Úvahy o práci také. Kritika vysokého školství a další části jsou pak poplatné době. Přesto minimálně z historického hlediska jde o kritiku zajímavou. Díky svému malému rozsahu stojí za přečtení.
Ačkoliv jsem jiného ražení i mentality než pan Masaryk, tak nesmírně obdivuji jeho aktivitu v otázkách, které řešíme (bohužel většinou formou "status Quo") i v současnosti. Lze si jen trochu postesknout nad tím, že v současnosti nemáme (stát) takového patriota
Související novinky (0)
Zatím zde není žádná související novinka.
Citáty z knihy (0)
Zatím zde není žádný citát z knihy.
Kniha Jak pracovat? v seznamech
v Přečtených | 31x |
ve Čtenářské výzvě | 1x |
v Doporučených | 1x |
v Knihotéce | 24x |
v Chystám se číst | 15x |
v Chci si koupit | 3x |
Štítky knihy
Autorovy další knížky
1998 | Sebevražda |
2005 | Světová revoluce: Za války a ve válce 1914-1918 |
2000 | Moderní člověk a náboženství |
1994 | Nová Evropa |
1991 | O demokracii |
Masaryk se potýká s ústředním problémem společnosti, ale i ústředním problémem individua, tj. s prací.
Prací se člověk stává člověkem a kolektiv funkčním.
Tehdejší bídný stav školství (v Čechách a na Moravě) znamenal pro Masaryka velký svízel pro rozvoj českého národa.
Myslím, že kapitoly o čtení a knihách svého užitku a pravdivosti nepozbyly ani po více jak sto let.