Kinematografie a stát v českých zemích 1895-1945 přehled
Ivan Klimeš
Kniha filmového historika Ivana Klimeše sleduje formování postoje státu ke kinematografii po dobu pěti desetiletí od vynálezu filmu, a to v rovině politické, hospodářské i kulturní. Časové ohraničení je na spodní hranici symbolicky dáno rokem 1895, kdy byl veřejnosti v Paříži představen kinematograf bratrů Lumierových a kdy v Praze na Národopisné výstavě českoslovanské čekal na návštěvníky Edisonův kinetoskop. Horní hranici pak tvoří sotva zpochybnitelný přelom, který v dějinách českých zemí, jakož i v dějinách české kinematografie představuje rok 1945. Právě v tomto roce totiž specifickým způsobem kulminuje autorem stopovaný příběh média a státu, příběh o to pozoruhodnější, že ve sledovaném období stihly české země náležet do čtyř různých státních útvarů, vždy s jinými hranicemi. Hlavními tématy knihy jsou otázky regulace oboru (i jejího očekávání ze strany veřejnosti), využití média v politických zápasech i k reprezentaci státu, otázka letitého zápasu o plnou a veřejnou akceptaci filmového média jako kulturního fenoménu, ale i třeba otázka filmového média jako zvláštní „rezonanční desky“, která zesiluje a zrcadlí politické, hospodářské, sociální i kulturní problémy doby. Struktura knihy je založena na principu střídání "panoramatických" rekonstrukcí vývoje kinematografie jako kulturní formy a společenské instituce s mikrohistorickými exkurzy do dílčích, ale pro vývoj filmu symptomatických fenoménů a praktik. Kniha Ivana Klimeše je příkladem sebevědomého dialogu domácího badatele s progresivními tendencemi ve světové filmové historiografii posledních třiceti let. Text je na vysoké jazykové úrovni, napsaný čtivým a čistým slohem, důsledně zdrojovaný, doplňují jej pečlivě vybrané a komentované tabulky s kvantitativními údaji a přílohy s edicemi klíčových historických pramenů.... celý text
Můj komentář
Zatím jste nenapsal(a) svůj komentář ke knize Kinematografie a stát v českých zemích 1895-1945. Přihlašte se a napište ho.
Nové komentáře (7)
Tohle opravdu nešlo, o filmu se tu nedozvíte zhola nic. V půlce jsem se dál už číst nedonutila a dala to do antíku.
Související novinky (0)
Zatím zde není žádná související novinka.
Citáty z knihy (0)
Zatím zde není žádný citát z knihy.
Kniha Kinematografie a stát v českých zemích 1895-1945 v seznamech
v Přečtených | 10x |
v Knihotéce | 5x |
v Chystám se číst | 4x |
v Chci si koupit | 2x |
v dalších seznamech | 1x |
Autorovy další knížky
2014 | Kinematograf!: Věnec studií o raném filmu |
2016 | Kinematografie a stát v českých zemích 1895-1945 |
2013 | Kultura a totalita. Národ |
2015 | Kultura a totalita II. Válka |
2014 | Fidlovačka aneb Cokoli chcete |
Když se několik sešitých článečků tváří jako monografie. Hlavně velké písmo a pár úhozů na stránku, aby to vypadalo jako kniha. Nespojité, klopotné, bez souvislosti.
Na nějaké zasazení do historického rámce nenarazíte, na zohlednění toho, že první republika v roce 1920, 1925 nebo 1930 byla něco zcela jiného už vůbc ne. Na to, že jedna věc je předpis na papíře a druhý poliotická, sociální a kulturní realita už vůbecv ne. A ani ne filmy se nějak nedostalo. Jestli je tenhle autor historik, jak tvrdí, tak to je docela úlet.
Pan Klimeš přejímá myšlenky, formulace i metody jiných autorů. Samostatný úsudek, originální dedukci či aspoň zajímavá fakta tu nenajdete.
Když psal Luboš Bartošek svoji knihu Náš film, jistě netušil, že mu ani po třiceti letech nebude sahat jeho následovník ani po kotníky. Třebaže se Klimeš snaží kopírovat to samé období a mnohdy i ty samé problémy (a místy vyloženě opisovat, z Havelky nebo Doležala naprosto okatě), ani v nejmenším se mu nedaří postihnout smysl filmu a fungování kinematografie v období první poloviny 20. století.
Svou knihu sestavil ze svých článečků a podle údajů hned v úvodu mu k ní pomohlo sedm (!) grantů. Sebevědomé postupy, bravurní jazyk ani smysluplné metody tu nehledejte. Skládá se to ze statistických záznamů nulové vypovídací hodnoty, hodně poznámek, hodně příloh, hodně rezonance a diskursu. Tak hlavně že to splnilo finanční účel, o kvalitu jde až ve druhé či spíš třetí řadě.