Korouhve přehled
Jan Zahradníček
Sbírka poezie s první částí věnovanou rodině, přátelům, rodné zemi. Druhá část má náboženskou tématiku. Závěrečná třetí oddíl s názvem Korouhve obsahuje básně Svatý Vojtěch, Svatý Prokop, Svatý Jan Nepomucký a Svatý Cyril a Metoděj. 3. vydání
Můj komentář
Zatím jste nenapsal(a) svůj komentář ke knize Korouhve. Přihlašte se a napište ho.
Nové komentáře (2)
Mnohoslovné, ale mnoho neříkající. Sbírka vyšla v době okupace, patrně bylo jejím účelem vlévat čtenářům do mysli víru a naději v konec války, osvobození národa a lepší příští. Těžko říci, jak verše působily právě v době vzniku a jejím kontextu. Velkolepost, o kterou autor, zdá se, usiloval, dnes působí poněkud těžkopádně a odtažitě. Slavnostnosti chybí vnitřní náboj, který často i nedokonalé verše dokáže posunout mezi krásnou poezii. Občasné pokusy o hru se slovy se ztrácejí v celkovém těžkém vyznění. Podivně působí i některá vyjádření. Např. závěr básně Svatý Prokop "Pochůzko věků, jež přicházíš v hodinu pravou, u nohou s ďáblem zas povstaň a k nebesům zdvihni věže své modlitby za všechny věrné, zas oroduj za nás, ty oráči srdcí!" Autorovi však nelze upřít jistou originalitu v básni Nezvoliv sobě: "... vás ptám se, vás hřbitovů rezivé kříže jmen v nepaměť odcházejících, vás, záznamy v matrikách, knihy křtů, pohřbů a svateb, ...". Zatím jsem se nesetkala s jinou básní, ve které by byla matrika.
Související novinky (0)
Zatím zde není žádná související novinka.
Citáty z knihy (0)
Zatím zde není žádný citát z knihy.
Kniha Korouhve v seznamech
v Přečtených | 15x |
v Doporučených | 1x |
v Knihotéce | 5x |
v Chystám se číst | 4x |
Štítky knihy
přátelství křesťanství vlastenectví lyrika čeští světci a patroni religiozita, zbožnost svatí patroni česká poezie
Autorovy další knížky
1990 | Znamení moci |
1947 | La Saletta |
1991 | Jeřáby |
1990 | Ježíškova košilka |
1969 | Čtyři léta |
Básně ve sbírce Korouhve jsou někdy tajemné a jejich smysl není vždy jednoduché odkrýt, ale to já mám vlastně rád. Nakonec dobrá báseň zaujme hned při prvním čtení, ale její pochopení často vyžaduje čtení několik. Zahradníčkovy básně v této sbírce jsou někdy možná až příliš složité, oproti např. takovému Sládkovi, na druhou stranu, to je Zahradníček, a pokud se dotýká hlubin života, lze to snad dělat dvojí cestou, a obě jsou správné a pochopitelné, v jednoduchosti je síla, stejně tak v komplexnosti. Znamení moci uznávám jako největší báseň poválečné české poezie, ale i zde druhé čtení bylo o hodně lepší, protože jsem už více chápal, a tak to bude zřejmě i ostatními básněmi Zahradníčka. Navíc člověk nemusí být hned věřící křesťan, aby ocenil velikost Zahradníčkova umění, ale ani nelze číst Zahradníčka čistě "ateisticky", pokud nám nejde jen o technický rozbor, ale o živé čtení, rozumem i citem.
"K oráčům v práci v požehnání shlédne,
pohodu širou žatvě dopřeje,
uslyší vzdech náš v noci jako ve dne,
v hluchotě všeho sluch tvé naděje" (s. 42, Polní kříž)
"Vždy za námi, před námi tísnivě tichne les času,
za námi minulost hvozdnatá v obzorech rodných,
před námi budoucna okrouhlé prázdno a při nás
jen přítomnost listnatá zůstává věrně a při nás
jen hodina nebezpečenství blesk za bleskem trhá
ze kštice mraků, nám na cestu svítíc." (s. 64, Svatý Prokop)
"Po dechu lačen lapáš v pohledu lesk skelný,
z kořenů páčen, trhán, čtvrcen, drán,
však křik tvůj nepřeložen, nepřeložitelný
sám v sobě slyšen stoupá, v sílu vytesán." (s. 39, Píseň cizincova)