Krooa krooa přehled
Radek Fridrich
Pískovcová skalní města, prospektorské zápisky starých Vlachů, alchymie krajiny s nelítostnými „lyrickými subjekty“, hledání otcovské lásky, to jsou hlavní atributy knižní novinky Radka Fridricha (*1968). Co vlastně představuje tento zvláštní název? Krooa krooa je tísnivé krkavčí zajíknutí, které se jako svědek vznáší nad krajinou a lidskými osudy v ní. Autor je silně svázán se severočeskou krajinou, s jejími mytologiemi a česko-německou historií, kterou neustále zachycuje, zpřítomňuje a vdechuje jí nový život — přinejmenším od sbírky V zahradě Bredovských, kterou vydal Host v roce 1999.... celý text
Můj komentář
Zatím jste nenapsal(a) svůj komentář ke knize Krooa krooa. Přihlašte se a napište ho.
Nové komentáře (4)
Jsem z Děčína, tak jsem si tuto knihu půjčila, abych nebyla nevědoucí. Je to přeci jen slavný rodák, dostal Magnesiu literu. Ale asi nemám smysl pro poezii, protože jsem většinou nepochopila o čem čtu. Moje chyba.
Vynikající sbírka. Používá postupy lidové poezie, spoléhá se na význam i zvuk slov českých i německých, pracuje s refrény... Zachycuje atmosféru Krušných hor a jaksi mimochodem vypráví několik lokálních příběhů, příběh prospektora Vlašského Daniela, Bázlivého Hasenfusse, Pechfrau... Škoda, že Fridrichovy sbírky nejsou úplně běžně dostupné.
Související novinky (0)
Zatím zde není žádná související novinka.
Citáty z knihy (0)
Zatím zde není žádný citát z knihy.
Ocenění knihy (1)
2012 -
Magnesia Litera
(Litera za poezii)
Kniha Krooa krooa v seznamech
v Přečtených | 45x |
ve Čtenářské výzvě | 7x |
v Doporučených | 4x |
v Knihotéce | 12x |
v Chystám se číst | 10x |
v Chci si koupit | 1x |
v dalších seznamech | 1x |
Štítky knihy
Magnesia LiteraAutorovy další knížky
2005 | 7edm 2005 |
2008 | Modroret - Z pověstí Děčínska |
2011 | Krooa krooa |
2019 | Nejlepší české básně 2019 |
2002 | Erzherz |
Jednotlivé básně jsou soudržné, se srozumitelným tématem a odněkud někam vedou - což je k jejich rozsahu a kusosti obdivuhodné. Často je sjednocuje jeden silný obraz nebo metafora (noc jako utonulá žena nebo funebrácký vůz; skalní masivy jako pískoví sloni; smírčí kříž; rozmluva s nějakým místem).
Časté jsou motivy hostility, tvrdosti, mezi kterými lze ale najít (příznačně nerostný) poklad, jak to dělá prospektor Daniel.
Člověk je zde nejčastěji vzpomínaný, mrtvý, šílený nebo jakoby ztuhlý, s tvrdým kamenným nitrem. Často je ke kraji silně vázán (nejrůznější vyznání, zaříkání, kletby). Převládá pocit parchantství (tématizován postavou Klatzka), neřádnosti, vykloubenosti; jako by zde vypršela společenská smlouva a všichni, kdo zůstali, se museli zařídit po svém (jezení psů; život s blechami; sexuální konotace k městu, lani, stromu). Něco působí drsně, až zvráceně, ale v celkovém pohledu ponejvíc jako nutnost, má-li zde člověk vydržet.
Krákání krkavce, které se objeví na začátku sbírky (a může působit hrozivě), se na jejím konci stává stále intenzivněji milostnou písní, až se v poslední básni stane přímo písní námluvní, vábením, vyznáním.
Je to překvapivé, je to působivé a je to dokonce zvukově krásné.
Sbírka vytváří jasný a soudržný celek, který postupně rozvíjí různá témata, aby je postupně propojila, což vytváří nejen děj, ale i gradaci. Krom toho je krásně graficky upravena.