Legendy a litanie přehled
Radek Malý
Již předchozí tvorba Radka Malého ohlašovala pozoruhodnou proměnu doposud pro něj charakteristického způsobu básnické práce. Ubylo klasických forem, objevily se postupy zcela nové. Přítomný soubor představuje pět vícehlasých básnických skladeb, v nichž se prolínají dávné husákovské osmdesátky, nedávná pandemická zkušenost, ale i nejrůznější nevyžádané výzvy osudu. Jeho zpráva je příjemně epická, "jazzově" uvolněná, jeho obraznost rozmáchlá a nekonvenční. Ve svých básních navštěvuje zákoutí imaginární i zcela reálná. Je to herbář, nebo bestiář? Básník se na každý pád nebojí všelijak zakřiveným zrcadlovým plochám vydávat nejen sám sebe. Této zkoušce podrobuje i řadu literárních či kulturních emblémů, ale především to, čemu se říká dnešek, naše "tady a teď". Řečeno slovy jedné z jeho skladeb: "Toto není Eden! "... celý text
Můj komentář
Zatím jste nenapsal(a) svůj komentář ke knize Legendy a litanie. Přihlašte se a napište ho.
Nové komentáře (1)
Související novinky (0)
Zatím zde není žádná související novinka.
Citáty z knihy (0)
Zatím zde není žádný citát z knihy.
Kniha Legendy a litanie v seznamech
v Přečtených | 11x |
ve Čtenářské výzvě | 1x |
v Knihotéce | 2x |
v Chystám se číst | 3x |
v Chci si koupit | 1x |
Autorovy další knížky
2011 | Listonoš vítr |
2018 | Poštou havraní |
2014 | Moře slané vody |
2017 | Franz Kafka - Člověk své a naší doby |
2006 | František z kaštanu, Anežka ze slunečnic |
Moc se mi líbí poloha jednotlivých básní, které si jdou každá jinou cestou. Už úvodní báseň – perzifláž legendy zasazené do období kovidu – je bravurní. Stejně tak pásmo, kde začínáme zánikem čímsi osudového místa, abychom se dlouhou oklikou dobrali zániku čímsi osudového vztahu k člověku – všechny obrazy jsou řemeslně vybroušené, balancující v rovnováze mezi očekávatelností a neočekávatelností, napříč texty nedochází k výkyvům kvality.
Kvituji, jakým směrem se ubírá Malého humor: od cynismu a sarkasmu k jemně pozvednutému obočí (přičemž si nejsme jistí, jestli to má pouze podtrhnout důležité místo nebo je za ním i úsměšek). Chápu to jako autorskou vyzrálost, sdělení nemusí být plná ironie, aby byla pádná. Naopak, v této knize se jde s kůží na trh, objevují se místa, kdy nám lyrický subjekt (jak já miluju, když o sobě lyrický subjekt mluví jako o lyrickém subjektu!) odkrývá něco hlubšího ze sebe i za cenu toho, že by mohl být označen za kýčaře – jímž jistojistě není. Dokonce se objeví modlitba – zcela autentická (navrhl bych ji pro nové vydání Kancionálu).
Líbí se mi druhoplánovost básní, které lze číst lehce a jít po „vtipech“, ale lze je číst i pomaleji a nechávat se jimi dotýkat.
Jen mám pocit, že s postupujícím čtením se mi pod rukama začíná rozpadat struktura sbírky. Šest básní sbírky si vynutilo název zahrnující hned dva žánry – a při čtení poslední básně (uvedené navíc jako výňatek z bestiáře) shledávám, že ani jeden z nich na ni nesedí. Kritériem pro výběr textů, zdá se, byla spíše jejich délka. Celkové vyznění to zbytečně oslabuje. Kdyby nám sbírka nechtěla prodat vnitřní koherenci básní a spíše by podtrhla jejich solitérnost, prospělo by jim to více.