Modrofúz přehled
Max Frisch
Hlavného predstaviteľa dr. Félixa Schaada, ktorý je siedmy raz ženatý, a preto podľa Perraultovho hrdinu nazvaný Modrofúz, obvinia z vraždy jeho predchádzajúcej manželky. Pre nedostaok dôkazov ho súd oslobodí spod žaloby a lekár Schaad by sa po prepustení z vyšetrovacej väzby mohol ďalej venovať svojmu povolaniu. Škandál okolo procesu ho však pripraví nielen o celú klientelu a o spoločenské postavenie, ale aj o duševnú rovnováhu. Hoci sa oficiálne potvrdí, že nie je vinný, samotné podozrenie z vraždy má vyplyv na celý jeho ďalší život. Rozsahom neveľký a žánrovo netradičný román Modrofúz potvrduje všestrannosť Frischovho talentu, jeho humanistickú orientáciu a schopnosť psychologicky hodnoverne zachytiť situáciu človeka v spoločnosti ovplyvnenej senzáciechtivými masovokomunikačnými médiami.... celý text
Literatura světová Novely
Vydáno: 1985 , Slovenský spisovateľOriginální název:
Blaubart, 1982
více info...
Můj komentář
Zatím jste nenapsal(a) svůj komentář ke knize Modrofúz. Přihlašte se a napište ho.
Nové komentáře (2)
Naprostá paráda. Víc než důstojné zakončení spisovatelovy kariéry. Číst to jako první věc od něj, možná bych byl trochu zmatený, ale po přečtení všech předchozích próz, kdy už znám autorova témata a styl, je to dokonalý dovětek: vnitřní rozpolcenost dovedená do důsledků.
Související novinky (0)
Zatím zde není žádná související novinka.
Citáty z knihy (0)
Zatím zde není žádný citát z knihy.
Kniha Modrofúz v seznamech
v Přečtených | 17x |
ve Čtenářské výzvě | 1x |
v Knihotéce | 12x |
v Chystám se číst | 2x |
v Chci si koupit | 1x |
Štítky knihy
švýcarská literaturaAutorovy další knížky
1967 | Homo Faber |
1964 | Andorra |
1970 | Stiller |
1969 | Pan Biedermann a žháři |
1967 | Mé jméno budiž Gantenbein |
Poslední, za života Frischova života vydaná novela. Specifickou formou (výslechové protokoly, volný tok myšlenek a asociací) pojatý příběh, se zdánlivě kriminální zápletkou. Po jejím sepsání přestal Frisch kvůli svému horšícímu se zdravotnímu stavu s tvorbou.
Dr. Schaad je soudně vyšetřován v souvislosti s důvodným podezřením ze zavraždění jeho exmanželky. Svoji vinu popírá. Vlekoucí se soudní proces se ovšem ničivým způsobem dotýká jeho soukromí - na přetřes přichází mnoho detailů z jeho intimního života - nevyrovnaný vztah k ženám (ztroskotání několika manželství) i jeho samotářství a vnitřní „rozervanost“. Vlivem toho se bortí i poslední „jistoty“ v jeho životě – uzavření doktorské praxe, vykořenění ze společnosti – osamocení vlivem stigmatizace kvůli medializaci soudního řízení. Vlivem všech těchto okolností dochází k psychologickému rozložení osobnosti hlavního hrdiny a jejím vlivem k falešnému doznání, že svoji bývalou ženu zavraždil, ačkoliv byl skutečný pachatel dopaden a k pokusu o sebevraždu…
Kriminální zápletka a její vývoj (soudní líčení, výpovědi obžalovaného a mnohých svědků) je prvním plánem děj. Druhým plánem či vrstvou je volný tok myšlenek ohledně odehrávajících se dějů a jejich niterné reflexe hlavní postavou. V duchu celoživotního autorova tvůrčího tématu – důsledné hledání vlastní identity a pravdy, byť i za cenu obětí, tázání se na smysl lidského konání – se zrcadlí i jednání hlavní postavy – jeho postoje a konání se mohou zdát jako podivínské a zvláštní, mají ale svoji vnitřní opodstatněnou logiku. Dr. Schaad ví, že není vinen tím, že zavraždil svoji bývalou ženu, tedy ve smyslu obžaloby. Uvažuje ovšem nad svým „provinění“ vůči ní i dalším svým bývalým partnerkám a dalším lidem ze svého okolí. Tím se cítí vinen. Výrazné téma reflexe osobního provinění vůči blízkým lidem. Motiv smrti je zde jakousi reflexí toho, že představují jakousi poslední pravdu v životě každého člověka. Důstojný závěr díla jednoho z nejvýznamnějších novodobých autorů z oblasti německy mluvících zemí.