O hrdinoch a hroboch přehled
Ernesto Sabato
Okolo hlavnej dejovej osi nezvyčajného ľúbostného príbehu Alexandry a Martina sa rozvíja množstvo motívov a tém, umožňujúcim autorovi načrtnúť veľkolepý obraz kozmopolitného mesta.
Literatura světová Romány
Vydáno: 1980 , PravdaOriginální název:
Sobre héroes y tumbas, 1961
více info...
Můj komentář
Zatím jste nenapsal(a) svůj komentář ke knize O hrdinoch a hroboch. Přihlašte se a napište ho.
Nové komentáře (5)
Masterpiece argentinského spisovatele, na kterého jsem měl to štěstí narazit poprvé v jeho esejistické sbírce Spisovatel a jeho přízraky. Ta patří mezi to nejlepší, co si můžete o literatuře jako takové přečíst, a tak mě začalo zajímat, zda také pan Sabato sám umí psát romány. Ano, umí, a to velmi dobře, i když jich napsal velmi málo (pouhé tři), škoda, ale i zde platí kvalita nad kvantitou. O hrdinech a hrobech je ukázkou typické argentinské literatury, tj. pestré míchanice originálních mýtů argentinské krajiny a evropského románového vlivu. Sabato se však nesnaží být příliš pompézní a šokující, jak trefně popsal sám Sabato styl Borgesův skrze jednu postavu v samotné knize (a setkání s touto asi nejznámější literární personou Latinské Ameriky mě potěšilo a její kritika mě vlastně dávala smysl, a to mám Borgese rád).
O hrdinech a hrobech je skutečně velký román o lásce, přátelství, smrti a paměti, historii a prolité krvi, jednu chvíli se pohybujete v podivném podzemí, kde vládnou slepci, za chvíli jste v bitevní vřavě na počátku 19. století, poté ve staré Věži v Buenos Aires atd. Kniha, která však může působit takto fragmentárně, jako celek působí kompaktně a jednotlivé části dávají smysl. O Sabatovi se říká, že je argentinský Dostojevský, a jeho román můžeme skutečně považovat za román duše, duše rozervané mezi přízemností těla a ideálem božství. Duše, která hledá klid v tomto chaotickém světě.
"Ovšem nejbližším lidem většinou porozumíme až příliš pozdě, a když konečně začínáme tohle obtížné umění žít chápat, musíme umřít, nehledě na to, že ti, na nichž bychom nejvíc měli uplatnit svou moudrost, jsou již dávno mrtvi."
"Svět tedy nezachraňují ideje, ani intelekt, ani rozum, nýbrž cosi zcela opačného: ony bláhové lidské naděje, ustavičný boj o přežití, který lidé podstupují, jejich touha dýchat co nejdéle, jejich každodenní drobné, tvrdohlavé a směšné hrdinství, s nímž čelí nepřízni osudu. A je-li úzkost výrazem prožitku Nicoty, jakýmsi jejím ontologickým důkazem, není pak naděje důkazem skrytého Smyslu existence, něčeho, zač stojí bojovat? A je-li naděje silnější než úzkost (vždycky totiž nad ní zvítězí, protože jinak bychom spáchali hromadnou sebevraždu), není to snad důkaz toho, že onen skrytý Smysl je takříkajíc mnohem pravdivější než celá ta slavná Nicota?"
"A přestože se s lety měníme (naše vědomí, city, tvrdé zkušenosti) i s tou kůží a vráskami, které se postupně stávají hmatatelným důkazem onoho plynutí, tam kdesi hluboko uvnitř, v těch nejtemnějších zákoutích našeho nitra, zůstává cosi, co se zuby nehty drží dětství a minulosti, rasy a země, tradice a snů, které jako by onomu tragickému procesu odolávaly: je to paměť nás samých, toho, co jsme teď a co jsme byli dřív. Paměť, bez níž se (hrozná představa! pomyslel si Bruno) ti, kteří ji v důsledku jakéhosi obrovského ničivého výbuchu v oněch hlubinách nitra ztratili, změní v křehké, bezvládné a nesmírně lehounké listy, smýkané zuřivým a bezcitným vichrem času."
Především část "o slepcích" patří k tomu nejlepšímu co v Argentině vzniklo. Zájemcům o argentinskou odnož magického realismu bych určitě doporučil povídky J. L. Borgese a romány J. J. Saera.
Související novinky (0)
Zatím zde není žádná související novinka.
Citáty z knihy (0)
Zatím zde není žádný citát z knihy.
Kniha O hrdinoch a hroboch v seznamech
v Právě čtených | 1x |
v Přečtených | 38x |
ve Čtenářské výzvě | 1x |
v Doporučených | 2x |
v Mé knihovně | 23x |
v Chystám se číst | 28x |
v Chci si koupit | 7x |
v dalších seznamech | 4x |
Štítky knihy
psychologické romány incest Argentina argentinská literatura nešťastná láska hispanoamerická literaturaAutorovy další knížky
1984 | Kniha o hrdinech a hrobech |
2002 | Spisovatel a jeho přízraky |
1965 | Tunel samoty |
2002 | Abaddón zhoubce |
2018 | Rezistencia |
Argentina byla v polovině 20. století rozbouřenou zemí zmítanou velkými změnami. V Buenos Aires se na pozadí této nejisté a proměnlivé doby setkávají Alejandra a Martín, kteří jsou na první pohled rozdílní asi jako voda a oheň. Oba pronásledují temné stíny a spalující pochybnosti, proto jeden v druhém nacházejí útěchu. Ta je však pouze zdánlivá, jejich vnitřní démoni jsou totiž naprosto odlišní.
„Kniha o hrdinech a hrobech“ vypráví o bouřlivém vztahu dvou vyvrženců, kterým zprvu přináší útěchu, ale postupem času se začne kazit, přetvoří se v něco chorobného a začne spět ke krutému a neodvratnému konci. Je to také kniha o hledání spřízněné duše a o touze po porozumění, které i přes veškerou snahu a zdánlivé podobnosti naráží na stěnu nepochopení a odcizení. Kniha ale rozhodně není jen milostným příběhem. Patří totiž do výjimečné hrstky knih, které se snaží dobrat neuchopitelné životní pravdy. Je to tedy kniha především hluboce existenciální. Každá z postav hledá pomyslnou věž symbolizující tu jedinou věc (životní smysl, štěstí), pro kterou se vyplatí žít a umírat – nějaké to mihotavé světlo, které dokáže prozářit okolní temnotu.
„Kniha o hrdinech a hrobech“ je tak především mnohovrstevnaté filosofické dílo, které je rozděleno na tři části. Zmíněným vztahem se zabývá především první část, která v třetině knihy ustupuje trochu do pozadí a opět se objeví až ke konci. Druhá část je psychologickým pojednáním o zhoubné posedlosti a rozpadu osobnosti. Třetí část pak myšlenkově propojuje obě, zdánlivě odlišné části.
Komplexnost se projevuje i ve struktuře románu. Autor často střídá vypravěče, skáče v čase a většinou pouze naznačuje. Kniha je velmi symbolická a metaforická. Jako celek je ale naprosto úžasně a promyšleně napsaná. Je fascinující jak autor kombinuje hluboké filosofické pasáže se schopností budovat pohlcující, tajemnou atmosféru a intenzivní emoce. Kniha je také nesmírně obrazotvorná a hlavně tragicky melancholická, což je přesně to, co miluju na španělsky psané literatuře.
Je to jedna z nejúžasnějších knih, které jsem kdy četl a řadím ji do mé top 10. Doporučuji čtenářům, kteří hledají náročné, filosofické a zároveň emotivní čtení.
6/5