Osm smrtelných hříchů přehled
Konrad Lorenz
Populárně vědecká knížka, v níž autor, nositel Nobelovy ceny za lékařství a fyziologii, důrazně varuje před dosavadním jednáním současného člověka, které může znamenat bezprostřední ohrožení existence lidstva. Ekologické vandalství současné průmyslové civilizace podle něj vede k jejímu narůstajícímu estetickému i etickému úpadku. Za osm smrtelných hříchů, kterých se moderní člověk dopouští a které budou jednou příčinou jeho pádu, považuje autor: Přelidnění země, ničení životního prostředí, závod člověka se sebou samým, ztrátu schopnosti prožívat city, genetický úpadek, rozchod s tradicí, rostoucí poddajnost lidstva k doktrínám a zbrojení atomovými zbraněmi.... celý text
Literatura světová Filozofie Ekologie, živ. prostředí
Vydáno: 1990 , PanoramaOriginální název:
Die acht Todsünden der zivilisierten Menschheit, 1973
více info...
Můj komentář
Zatím jste nenapsal(a) svůj komentář ke knize Osm smrtelných hříchů. Přihlašte se a napište ho.
Nové komentáře (30)
Zatraceně děsivý poslech; měla jsem audioknihu. Na knihu napsanou před padesáti lety má Lorenzův text děsivou platnost i pro dnešní dobu, třebaže ne se vším jde souhlasit. Ale třeba se vzrůstající agresivitou lidstva díky jeho nahuštěnosti nebo s krizí otcovské figury se souhlasit dá.
„Je nespornou etickou pravdou, že všichni lidé mají právo na rovné šance vlastního vývoje. Tuto pravdu lze však až příliš snadno převrátit v nepravdu, že totiž všichni lidé jsou si ve svých možnostech rovnocenní.“
V době vydání bylo Konradu Lorenzovi semdesát. Měl za sebou osudovou prohru svojí vlasti v II. světové válce a režimní převrat. V bipolárním světě rozervaném mezi tím, co sám považoval za podobně masové, nivelizující ideologie ignorující genetiku – komunismus a kapitalismus –, psal kritiku současné společnosti z biologických pozic. Podle Lorenze vznikly smrtelné hříchy naší civilizace degenerací instinktů nebo jiných přirozených sklonů.
Tak třeba genetický úpadek (hřích č. 5) podle něj vyvolává neochota přejemnělé „pseudodemokratické“ společnosti, šokované nacismem, vyřadit zločince z přirozeného výběru. Tím se však stává jediným selekčním faktorem, který působí ve prospěch „obyčejné dobroty a slušnosti“, výběr sexuální; čili nechceme amorálního partnera. Kromě toho v celé knížce Lorenz útočí proti behaviorismu (hříchu č. 7), tedy přeceňování získaných vlastností na úkor vrozených, které charakterizuje komunismus i demokratismus (a odlišuje je od nacismu akcentujícího dědičnost). A behaviorismus podle autora vyvolává právě i ochranu zločinců (v domnění, že to společnost jim ukřivdila, ne oni jí) a víru v jejich napravitelnost.
Je to nepatrná knížečka (vznikla z rozhlasových proslovů), a přesto obsahuje množství myšlenek. Některé z nich jsou vynikající. Kromě těch dobře známých (autodomestikace člověka, neotenie, velkoměstský život jako zdroj frustrace a přetížení naší přirozené družnosti) jsem tu našla i skvělý postřeh, že fyzika vnucuje biologii experimenty i tam, kde by bylo namístě spíš pozorování a popis (a nejen biologii, dodávám – pokusy redukovat veškerou poznávací činnost na experiment se vyskytují i ve vědách, kde už vůbec nemají co dělat, třeba v historiografii).
Celkově je Osm smrtelných hříchů směsí Lorenzovy podrážděnosti z 1. objektivních průšvihů (přelidnění, devastace přírody, degenerace vkusu), 2. toho, že ve válce světonázorů nakonec zvítězily americká a sovětská ideologie člověka bez osobnosti a s vykořisťovatelským vztahem k přírodě, 3. měnícího se světa a zániku starých hodnot, do nichž se narodil a které měl rád (studentské bouře v roce 1968 v něm na čas úplně zlomily víru v mládež). Občas je snadné mu dát za pravdu, jindy je to těžší. Navíc si asi nepomohl tím, že nejprve vstoupil do NSDAP a po válce dělal, jako by v ní nebyl; na levicového čtenáře bude příliš pravicový, na pravicového příliš pokrytecký. Na jednu stranu inspiroval rakouské Zelené, na druhou stranu po válce prohlašuje, že liberální demokratismus je právě tak nežádoucím výkyvem do extrému jako nacismus (přičemž stejně zní neskutečně kryptofašisticky :D). A pak je tu ještě styl: klopotný, krolomný a oplývající takovým tím německým druhem složitosti, který nevyváží ani slabikářově velké litery, jimiž je knížečka tištěna.
I já jsem váhala s hodnocením, ale poslední kapitola o povaze přírodních věd u mě rozhodla, že to bylo podnětné čtení. A navíc mám pro Lorenze prostě slabost.
Související novinky (0)
Zatím zde není žádná související novinka.
Citáty z knihy (0)
Zatím zde není žádný citát z knihy.
Kniha Osm smrtelných hříchů v seznamech
v Právě čtených | 2x |
v Přečtených | 199x |
ve Čtenářské výzvě | 7x |
v Doporučených | 14x |
v Mé knihovně | 94x |
v Chystám se číst | 169x |
v Chci si koupit | 43x |
v dalších seznamech | 8x |
Štítky knihy
filozofie životní prostředí konzumní společnost globální problémy přelidnění chování živočichů, etologie lidské chování, etologie člověkaAutorovy další knížky
2000 | Osm smrtelných hříchů civilizace |
1992 | Takzvané zlo |
1997 | Odumírání lidskosti |
1999 | Život se psem není pod psa |
2013 | Hovořil se zvěří, ptáky a rybami |
"Jedním z rozporů, do kterých se civilizované lidstvo vmanévrovalo, je skutečnost, že požadavky na lidský postoj vůči každému jednotlivci se rozcházejí se zájmy lidstva jako celku."
Aplikovat etologické poznatky (z pozorování volně žijících ptáků, resp. chování živočichů) na chování člověka coby člena sociální skupiny je odvážné a vcelku originální. V pravdě mi ale obecně nesedí soudy typu "chová se jako zvíře", jak k tomu probůh ta zvířata přijdou? Nobelova cena ale svým způsobem svědčí o velikosti intelektuální kapacity, a tak jsem se začetla. Osm smrtelných hříchů civilizace představují nekompromisní obžalobu lidského druhu, stejně jako např. nekompromisní odmítnutí moderního vs. osvědčeného.
A tak Lorenz hodnotí chování člověka v situaci, kdy dochází k přelidnění planety; kritizuje jej za likvidaci přírodního prostředí; kritice podrobuje technologický vývoj vedoucí (pouze) ke zkáze člověka, a jeho rozchod s tradicí, pokrok stojící za rostoucí změkčilostí člověka, stejně jako za jeho rostoucí poddajností vůči doktrínám. Současně generalizuje na základě nejkrajnějších vzorců, které z definice vyvolávají krajní, radikální reakce. Nutno taky mít na paměti, že autorovy vývody jsou poplatné své době, přičemž dobová propast se může mnohdy projevit až dnes (např. v úvaze o rychlosti aut aj.). Zajímavá je autorova analýza změn v chování / přizpůsobivosti člověka v průběhu evoluce, za příklad posloužil systém slasti a strasti a logické snahy homo sapiens strastem se vyhýbat (s rizikem změkčilosti vedoucí k samotnému pádu civilizace (sic!) a slasti si prodlužovat (divné :).
Osmým hříchem světa jsou jaderné zbraně. S tím lze souhlasit, už obtížně s tvrzením, že zbavit se tohoto hříchu je nejsnadnější. Já si totiž neumím představit, že by se kterákoliv vláda dobrovolně zbavila své jaderné potence, když jí z jejího pohledu dává bezpečnostní záruky, a především geo/politickou moc. V každém případě Lorenz vybízí k zamyšlení.
"Dneska udělám našemu psisku ohromnou radost: nejdřív jej pořádně ztluču a potom přestanu."