Podstata mystiky a jiné eseje přehled
Evelyn Underhill
Co je v duchovní zkušenosti tím podstatným prvkem. Který z mnoha stavů a zjevení, jež mystici popisují, jsou její integrální součástí, a co se z těchto stavů a stupňů stane, když je popíšeme současným slovníkem a svlečeme je z mnišských rouch, do nichž jsou obvykle oblečeny? Které prvky jsou plodem toho, co nám sugeruje tradice, vědomé nebo nevědomé symboliky, chybného výkladu citů, tužeb přicházejících z nižších center, nebo přestrojeným vyplněním nevědomého přání? Co je pravá podstata mystiky? Když odstraníme rysy, které někteří mystici přijímají a jiní odmítají – všechno, co pochází jen z tradice, temperamentu nebo nevědomky přijaté symboliky –, co zbude jako nutný a stálý rys každé pravé mystické zkušenosti? Vyplatí se tuto otázku klást. Neboť pozornost byla věnována jednou historické stránce mystiky, jindy (daleko méně) její praxi, ale chybělo jasné pochopení rozdílu mezi jejími podstatnými a náhodnými rysy – mezi tradičními formami či metodami a věčnou zkušeností, kterou zprostředkovávají. V mystické literatuře se často slova míchají s věcmi a symboly se skutečnostmi, takže velká část této literatury jako by mluvila o nějakém uzavřeném a vzdáleném snovém světě, ne o dosažení univerzální pravdy.... celý text
Duchovní literatura Náboženství Literatura naučná
Vydáno: 2008 , DybbukOriginální název:
The Essentials of Mysticism and other essays, 1920
více info...
Můj komentář
Zatím jste nenapsal(a) svůj komentář ke knize Podstata mystiky a jiné eseje. Přihlašte se a napište ho.
Nové komentáře (1)
Související novinky (0)
Zatím zde není žádná související novinka.
Citáty z knihy (0)
Zatím zde není žádný citát z knihy.
Kniha Podstata mystiky a jiné eseje v seznamech
v Přečtených | 6x |
v Knihotéce | 1x |
v Chystám se číst | 7x |
v Chci si koupit | 2x |
v dalších seznamech | 1x |
Autorovy další knížky
2004 | Mystika – Podstata a cesta duchovního vědomí |
2008 | Podstata mystiky a jiné eseje |
Tato kniha by se měla jmenovat Podstata katolické křesťanské mystiky a jiné eseje, protože takovou prosycenost naivním křesťanstvím jsem vůbec nečekal. Předpokládal jsem, že se kniha bude dotýkat nebo bude křesťanskou mystikou ovlivněna vzhledem k době, kdy byla napsána, ale už od začátku se mi na knize něco silně nezdálo. Z knihy mám totiž pocit jako by ji psal silně věřící ne křesťan, ale katolík studující rozumově religionistiku na filozofické fakultě píšící referát o křesťanské mystice. V knize tak najdeme jak vynikající postřehy z náboženského života, tak středověce dogmatický pohled na lidskou společnost. Kniha vyznává jakýsi dualismus božského světa a světa pozemského. Aspoň tak na mě působila. Myslím, že pro křesťany je to povinná četba, ale pro ostatní netuším, protože jsem se těšil až knihu dočtu. Další problém je, že kniha začíná zajímavějšími kapitolami a následují nudnější a aspoň mě se špatně četla, protože kniha je psána poměrně dlouhými odstavci a není úplně lehké udržet myšlenku, protože kolikrát není jasné co chce autorka sdělit. Mnohokrát místo toho, aby myšlenku sdělila jednoduše a přímo, tak ji obaluje do filozofických zdůvodnění. No, vlastně ani nevím, zda je správně, že knihu hodnotím. Asi by bylo vhodné, aby kniha měla dvoje hodnocení, jinak ji budou vnímat věřící křesťané a jinak ostatní. Z mého pohledu má tedy kniha větší historickou hodnotu než užitnou. 60%