Poesie - Básně přehled
Pier Paolo Pasolini
Pier Paolo Pasolini (1922 – 1975) je znám především jako režisér dnes již klasických filmů světové kinematografie Accattone, Evangelium svatého Matouše, Teoréma nebo kontroverzního snímku Salo aneb 120 dnů Sodomy. On sám se však pokládal hlavně za básníka a psaní veršů se věnoval průběžně po celý, bohužel předčasně ukončený život. Dosud byl český čtenář seznámen s jeho básnickou tvorbou jen fragmentárně, např. z Mikešova překladu sbírky z roku 1957 Gramsciho popel. Prvý rozsáhlý průřez jeho básnickým dílem přináší až tento svazek zahrnující ukázky ze všech jeho sbírek, včetně těch, které psal ve furlanském dialektu, jenž byl nářečím jeho milované matky (např. sbírka Básně v Caserse, 1942). Těžištěm tohoto dvojjazyčného souboru básní v překladech Alice Flemrové a Tomáše Matrase, který reprezentativní výbor rovněž uspořádal a doprovodil úvodní studií, je autobiografická a konfesijní kompozice Il poeta delle ceneri / Básník popela, v níž Pasolini odhaluje skryté pravdy o politické a ekonomické moci a o důvodném riziku rozpadu moderní a postmoderní společnosti. Svazek výtvarně obohacují grafické listy Giovanniho Battisty Piranesiho.... celý text
Můj komentář
Zatím jste nenapsal(a) svůj komentář ke knize Poesie - Básně. Přihlašte se a napište ho.
Nové komentáře (2)
Na Vidlakových kydech mi zveřejnili komentář k této knížce jako samostatný článek. Viz: https://www.vidlakovykydy.cz/index.php/clanky/pier-paolo-pasolini-poesie-basne
Související novinky (0)
Zatím zde není žádná související novinka.
Citáty z knihy (0)
Zatím zde není žádný citát z knihy.
Kniha Poesie - Básně v seznamech
v Přečtených | 9x |
ve Čtenářské výzvě | 1x |
v Doporučených | 1x |
v Knihotéce | 6x |
v Chystám se číst | 2x |
v Chci si koupit | 2x |
Autorovy další knížky
1975 | Darmošlapové |
1965 | Zběsilý život |
2011 | Zuřivý vzdor |
1968 | Přerušený ráj. Moderní italská poezie |
1999 | Nečisté skutky. Amado Mio |
Skutečný básník přesně vystihuje ducha doby, Zeitgeist, pečlivě vnímá a zkoumá jeho tep, velmi často jej přesahuje, vyslovuje svá proroctví viděná na pláních astrálních a na pláních elementálních či v hlubokém ponoru do sebe sama nebo do vyššího duchovna tak, jak nikdo jiný ve své době – ať se vyjadřuje jakýmkoliv jazykem: hudbou, tancem, básní, prózou, orákulem, kázáním, fotografií, filmem, obrazem, skicou. Dosti často až teprve po jeho smrti zjišťujeme pravý dosah a hloubku takových vizí, protože skutečný básník se nebojí jít proti proudu, proti všemu a proti všem, kdy v některých případech riskuje i vlastní život. Pasoliniho životní přítel Giuseppe Zigaina o něm dokonce hovoří jako o věčnost a nesmrtelnost hledajícím alchymistovi, šamanovi; mudrci, který se velmi zajímal o mystiku a duchovní, hermetické a okultní praktiky a též o mýty starověké, křesťanské a pohanské kultury. Je možné říct, že Pasoliniho myšlenkový svět kroužil kolem několika překvapivě nepočetných tematických konstant s komplexním přesahem, jež obměňuje a k nimž se stále vrací.