Přímá stezka – Mystická praxe k poznání skutečnosti přehled
Květoslav Minařík
První část se zabývá náboženstvím, spiritismem, magií a mystikou; poukazuje na nesrovnalosti nebo nebezpečí s nimi spojená, vyzvedává však i vše dobré, co která z těchto nauk obsahuje. Druhá část knihy rozebírá různé aspekty spojené s filozofií a praxí Přímé Stezky (např. Bůh, modlitba, znovuvtělování, nelpění, džňánajóga). Třetí část popisuje metodiku praxe Přímé Stezky z různých hledisek (např. absolutní nezbytnost dodržování morálních předpisů, postup prostřednictvím karmajógy a bhaktijógy při začlenění do povinností každodenního života, koncentrace aj.). Z obsahu: Nastupujete-li mystickou cestu, musíte přijmout všechny morální povinnosti, jež vám mystická nauka předepisuje, a nikoli si po způsobu mnohých lidí vybírat „snadné“ a zajímavé cvičení a studium. To vás často může svést k fanatismu, zmatku a k ještě větší názorové a povahové jednostrannosti, která je pravým původcem nevědomosti. Pohlédněte na mystiky, kteří se chápali jen sympatických a zajímavých meditací a hrubě zanedbávali nechutné odříkání si něčeho, čím by odstranili své neřesti. Jistě snadno poznáte, že dosahují pouze toho nezdravého psychického „unesení“, které ovšem neobstojí jako hodnotné před zdravým rozumem.... celý text
Můj komentář
Zatím jste nenapsal(a) svůj komentář ke knize Přímá stezka – Mystická praxe k poznání skutečnosti. Přihlašte se a napište ho.
Nové komentáře (9)
Duchovní knihy jsou zajímavé tím, že každý v nich čte něco jiného. Abych to tak úplně zjednodušila, tak je tam pro každého to, co právě potřebuje. Jako dítěti ve druhé třídě je zbytečné vysvětlovat integrály, tak i duchovní cesta má své kroky, které nelze přeskočit. Náhodně jsem vyhledala tuto knihu na této stránce a jen tak líně jsem si začala číst komentáře. A našla jsem v nich všechno, jen ne to, co jsem v knize četla.
Slovo stezka, není o domnívání se, je o vás, abyste tomu rozuměli. Je to o duchovním pokroku, který se dá pohodlně připodobnit k cestě. Tedy stezce. I já sama používám slovo cesta. Ale nemá to s cestou, co vede mezi poli od nás až na letiště nic společného. Je to sled poznání jako sled kroků na cestě.
Nenechte se vylekat "přísnými kritérii z hlediska morálky", morálka není ryzí pravda, není to věc, kterou hledáte. Mistr jen dosáhl cestou sexuální abstinence. Ale je milion a jedna cesta k osvícení. A její úspěšnost se neměří sexuální abstinencí, ale vypořádáním se s myšlenkami. Tedy přesně: naučit se mít hlavu myšlenkoprázdnou. Sexuální abstinence je supr cesta pro muže. Na nic jiného nemyslí, takže když přestanou myslet na sex, tak je jejich hlava myšlenkoprázdná. Ještě to jednou zopakuji. Nemáte se přestat milovat. Máte mít hlavu prostou myšlenek. Takže když se přestanete milovat, můžete dosáhnout ale nemusíte, pokud se vaše myšlenky neodporoučejí do neexistence. Když se vám podaří vyprázdnit hlavu od myšlenek a být bdělí, tak dosáhnete. Milování a dosažení spolu nesouvisí, jen někteří lidé jako Mistr si tento způsob pokroku zvolili. Ale úplně stejně si můžete zvolit cestu tantrického sexu nebo rovnou zastavovat myšlenky bez pomocného tématu.
Tato kniha se mi dostala do ruky před třinácti lety a odhalila mi základní kameny na cestě k dosažení. Během hledání jsem totiž zjistila jednu takovou droboučkou nevýhodu knih. Když Mistr napíše knihu, tak je všude patrný jeho vzorec. V tom jaká používá slova. Jak je klade za sebe. Jaké myšlenkové pochody používá k vyjádření. A ve chvíli, kdy knihu dostane do ruky překladatel, který nedosáhl, a přeloží ji, tak ten vzorec mizí a je nahrazen vzorcem překladatele. Je to jediná kniha, nebo spíš jediný český autor, který má mezi řádky vzorec Mistra. Načtěte ho. Navnímejte ho. Okopírujte ho. V jiné české knize ho nenajdete. Tenhle čistý vzorec je velmi vzácný a jako jediný vás vede k cíli "Přímou stezkou". Neděláte okliky přes falešné cíle. A každý, kdo nedosáhl má své falešné cíle, není problém v tom, že je má, ale že v ně věří. Proto je můžete přijmout za své, pak opustit, když zjistíte, že nejsou pravé, a hledat jiné. A kdo z vás má pocit, že je to šit, přečtěte si to znovu. Nebo to odložte na dvě století a pak si to přečtěte znovu. Komu se zdá, že Mistr žádá přísnou a nedostupnou morálku, přečtěte si to znovu. A pak znovu. Než se vám dostane cti tomu vzorci porozumět.
autory duchovna (a tím i duchovní literaturu) si sám pro sebe dělím na 3 úrovně - špička (autoři, které považuju za hluboké a osvícené), brak (povrchní pseudoduchovno, popř. podvodníčky, New Age atd), a pak něco mezi.
Za špici považuju Krišnamurti, Ramana Mahariši, Buddha, Kristus, Meister Eckhart, Tao Te ting, Bhagavadgita, Hui Hai, Huang Po, Adžán Čá
Za odpad považuju Tolle, Ruiz, Deepak Chopra, Dušek, Mooji, Osho, Praphupada, Chinmoy...
a pak je něco mezi, kam si zařazuju autory, kteří nejsou uplně povrchní, kteří spatřili nebo vytušili správný směr, ale kteří nejhlubší vhled ještě postrádají. Sem bych zařadil Minaříka, Eduarda Tomáše, Grofa, Bruntona, Dalajlámu, Wattse....
Minařík se domnívá, že existuje nějaká duchovní stezka. Ve skutečností naše já, cíl i stezka k němu vedoucí jsou jedno a to samé. Proto např. Krišnamurti říká, že pravda je územím bez cest, tj. žádná stezka k ní nevede. Minařík jistě nebyl povrchní, ale nebyl ani osvícený. Spatřil záblesk pravdy, ale pořád kráčel v lese iluzí.
Související novinky (0)
Zatím zde není žádná související novinka.
Citáty z knihy (0)
Zatím zde není žádný citát z knihy.
Kniha Přímá stezka – Mystická praxe k poznání skutečnosti v seznamech
v Právě čtených | 2x |
v Přečtených | 45x |
v Doporučených | 4x |
v Knihotéce | 22x |
v Chystám se číst | 13x |
v Chci si koupit | 7x |
Štítky knihy
Autorovy další knížky
1990 | Přímá stezka |
1990 | Beseda bohů: Psychologie skutečnosti |
1991 | Jóga v životě současného člověka |
1994 | Pataňdžaliho jógasútra |
1995 | Mahájánské texty |
(SPOILER) Naprostý základ